Orion telekom, drugi operater fiksne telefonije u Srbiji, proslavio je u četvrtak prvi rođendan gde se sa ponosom moglo čuti da su s obzirom da je reč o mladoj firmi očekivanja više nego ispunjena. Generalni direktor Slobodan Đinović u razgovoru za Danas ističe da su pokrili preko 60 odsto teritorije Srbije, da imaju više od 100.000 korisnika, ali da su zbog inertnosti nadležnih propustili priliku da obuhvate i veći deo tržišta.


Koliko se promenila slika telekomunikacija u proteklih godinu dana od vašeg ulaska na tržište?

– Definitivno smo uticali na sliku telekomunikacionog sektora u Srbiji, sa najvećom promenom da je Orion drugi fiksni operator. Nakon godinu dana rada, ispunjenjem preuzetih uslova iz licence i uvođenjem novih standarda i servisa, Orion telekom ne samo da je podstakao razvoj domaćeg telekomunikacionog sektora, već je pružio alternativu građanima Srbije u domenu fiksne telefonije, ponudio širokopojasni internet ruralnim područjima, ali i gradio svoj brend i infrastrukturu. Tu smo se prevashodno okrenuli korisnicima koji nisu mogli da ostvare neku od tih usluga, pre svega pristup fiksnoj telefoniji i internetu. To je bilo po prioritetu i uslovima licence koja nam je tačno zadavala koje geografske delove Srbije prvo moramo da pokrijemo.

Koju teritoriju Srbije je Orion pokrio i o kojem broju korisnika govorimo?

– Orion telekom pokriva preko 60 odsto demografske populacije Srbije, odnosno Beograd sa okolinom, Niš, Novi Sad, Obrenovac, Pančevo, Preševo, Leskovac, Pirot, Bujanovac i Vranje, a do kraja leta planiramo da pokrijemo još desetak većih mesta. Mogli smo da pokrijemo i 85 odsto teritorije, ali su nas sprečila nerešena regulatorna pitanja. Zato je za početak bilo prioritetno da investiramo u baznu infrastrukturu u velikim centrima gde naše optičke mreže sada prevazilaze sve ostale koje su kod nas do danas izgrađene.

Kada pominjete nerešena regulatorna pitanja, koji konkretni koraci moraju da se urade da bi ova oblast bila u potpunosti uređena?

– Naš zakonski okvir pruža sasvim dobru polaznu tačku, ali regulator mora da bude mnogo agresivniji u realizaciji prava koja su nam ponuđena samom licencom. To je pitanje zakona i regulatora, kao i drugog fiksnog operatora koji se ne slaže sa nekim odlukama regulatora i ne dozvoljava da se infiltriramo. Tu pre svega govorimo o Ratelu i nadležnom ministarstvu. Odluka postoji, ali druga strana i postojeći operater nisu sproveli odluku Ratela. To konkretno znači da nismo bili u mogućnosti da pustimo usluge fiksne telefonije čak i u mestima gde smo postavili mrežu.

Koje sve usluge vaši budući korisnici mogu dobiti?

– Kada korisnik sklopi ugovor otvara mu se cela lepeza usluga od prenosivog interneta i fiksne telefonije, do fiksnog CDMA interneta. Korisnicima smo ponudili i posebne rođendanske pakete. Bitna novina je da je od pre dve sedmice puštena i usluga IPTV u našu mrežu, pa svi korisnici Orion telekoma mogu da gledaju televizijske kanale na našoj platformi. Ta usluga je besplatna za postojeće korisnike Oriona. Tu su i razne mogućnosti telehaus usluga, hostinga, prenosa podataka i sistem integratorskih usluga. Sve to dolazi po više nego pristupačnim cenama. Od nedavno naši korisnici mogu da koriste posebnu uslugu fiksne telefonije, kada kupe broj telefona za fiksnu pretplatu od 1.000 dinara mesečno dobiju sasvim dovoljan broj minuta za prosečnog korisnika u Srbiji.

Koliko je bila značajna podrška Evropske banke za rekonstrukciju i razvoj u samom startu? Da li je to put koji treba da slede svi koji žele da uđu na tržište na velika vrata?

– Ne samo Evropske banke za rekonstrukciju i razvoj, već svi naši investitori su bili veoma hrabri što su uložili u tržište koje je bilo potpuno neregulisano u tom trenutku, a procene rizika su bile daleko veće od prihvatljivih. EBRD je pomogla i infrastrukturno i politički, kao institucija koja investira u tržišta koja su u razvoju. Ona je dala primer ostalim investitorima koji prate njihove korake. Do sada je Orion telekom uložio oko 24 miliona evra u sektor telekomunikacija u Srbiji, a plan je da se ukupno uloži više od 50 miliona evra. Kada je u pitanju država i državne investicije, mi smo u prvih šest meseci 2011. zahvatili oko 17 odsto ukupnog tržišta što je puno za ovako mladu kompaniju. U međuvremenu smo postali i sistem integrator. U delu korporativnih korisnika zauzeli smo veliki udeo, što je ogroman infrastrukturalni projekat koji finansiraju Svetska banka i Evropska komisija.

Koji su planovi za bližu, a koji za dalju budućnost kada je u pitanju poslovanje Oriona?

– Neposredni ciljevi naše kompanije u narednih nekoliko godina su deset odsto tržišta fiksne telefonije i premašivanje prošlogodišnjeg uspeha finansijskog rasta od 14 odsto. Jedan od prioritetnih ciljeva Orion telekoma je i rešavanje višedecenijskog problema korisnika širom zemlje, kao što su nemogućnost uvođenja zasebne telefonske linije. Tu je i društveno odgovorno ponašanje, ulaganja u lokalne sredine, razvoj postojećih i uvođenje novih servisa. U iščekivanju potpune liberalizacije tržišta fiksne telefonije očekujemo i nova investiranja, a samim tim i značajno brži rast.

Sa druge strane, kao firma koja zapošljava više od 300 mladih i obrazovanih ljudi, fokusirali smo se sa brend kampanje na kampanju samih servisa. To je u razvojnom ciklusu najvažnije, jer se reklamiranjem samih proizvoda najbolje prilazi korisnicima. Od septembra planiramo i agresivniju promotivnu kampanju.

Da li je u planu širenje poslovanja i van granica Srbije?

– Nadamo se da ćemo sledeći rođendan dočekati sa partnerima iz regiona i bivših jugoslovenskih republika. Orion telekom već je ušao u partnerske odnose sa kompanijama u Hrvatskoj, a intenzivno pregovaramo i o akviziciji pojedinih kompanija u BiH i Crnoj Gori – zaključio je Đinović.

Mladi i perspektivni

Orion telekom nastao je juna 2010. godine spajanjem tri vodeća internet provajdera u Srbiji – Media Works (najveći wireless provajder), Neobee.net (najveći internet provajder u Vojvodini) i SezamPro (najveći nezavisni ADSL provajder u Srbiji). Svoju perspektivnost drugi operater fiksne telefonije planira da iskoristi kroz stvaranje jakog brenda, akviziranje internet provajdera, razvijanje optičke mreže u glavnim gradovima, kao i razvoj sopstvene internacionalne infrastrukture.

Društveno odgovorna firma

Kao društveno odgovorna firma Orion telekom je sebi zadao ciljeve za ispunjenje svih ekoloških standarda. Pored toga, pokrenuta je posebna cenovna politika prema regionima koji ne mogu da isprate redovne cene u većim gradovima. Uz to, Orion ima programe i pomoći osobama sa posebnim potrebama.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari