Premijerom komedije Miodraga Ilića „Kazanova protiv Don Žuana“ 26. januara na Maloj sceni Opera i teatar Madlenianum obeležiće svoj pozorišni dan, najavljeno je juče na konferenciji za novinare u ovoj umetničkoj kući u Zemunu. Nastala po Kazanovinim memoarima „Istorija mog života“, predstava u koju su, prema Ilićevom priznanju, utkani i autobiografski detalji najavljena kao „pučko-poetsko-filozofski zgodno skrojen komad, napisan za publiku sa ciljem da je zabavi“. Ova predstava je rediteljski prvenac glumca Predraga Ejdusa, koji tumači jednu od tri uloge – Kazanovu. Don Žuana igra Petar Benčina, a Gizelu – „sublimaciju svih žena koje su prošle kroz živote dvojice zavodnika“ – Andrijana Oliverić.
„Kazanova protiv Don Žuana“ je, prema rečima Miodraga Ilića, „setna komedija“ koja govori o poslednjim danima Đakoma Kazanove, čoveka visokog obrazovanja i mnogih talenata – velikogljubavnika i obožavaoca žena,avanturiste, alhemičara, diplomate, špijuna, kockara, osnivača francuske lutrije, varalice, doktora pravnih nauka, darovitogpisca, raspopaimuzičara, poliglote, a nadasveekstravagantneličnostilišeneobzirapremakonvencionalnommoraluiustaljenimvrednostima. Posle burnog života, osiromašen, on poslednje dane provodi kao bibliotekar – štićenik grofa Valdštajna u dvorcu Duks, gde dolazi i mlada grofova štićenica Gizela. Iako star, Kazanova i dalje želi da osvaja žene i priseća se da je bio koautor libreta za Mocartovu operu „Don Đovani“… To je ukratko zaplet u kome, kako se juče čulo, „dominira distanciran, unutrašnji, ironičan diskurs“.
Ilić je naglasio da su Kazanovini memoari briljantan dokument o društvenim prilika u Evropi s kraja 18. veka, iako su prvi put integralno objavljeni tek pre 30 godina u Francuskoj, jer su „smatrali skarednim i blamažom za mnoge političke i umetničke ličnosti“. On je objasnio da se od mnogobrojnih književnih, filmskih i muzičkih verzija Don Žuana opredelio za špansko narodno predanje u kome je ovaj mitski lik „plod katoličke dogme o pragrehu, koji je preuzeo ulogu duhovnog Adama koji prezire i kažnjava sve Eve zbog proterivanja iz Raja“. Prema Ilićevim rečima, istorijska ličnost Kazanova i mitski Don Žuan zapravo su dva filozofska antipoda koji se sukobljavaju u ovoj teatarskoj filozofemi.
Predrag Ejdus je pohvalio „izuzetno dobro zamišljen tekst sa tri odlično napisane uloge“, zbog čega je i prihvatio režiju, jer „pruža odlične mogućnosti za poigravanje sa žanrom komedije u kome ima mnogo ironije i refleksija na večnu temu muško-ženskih odnosa“. On je naglasio da je „traganjezafinesamainijansamauovomnadigravanjuokupiralopažnjumaleekipeskojom je sjajnosarađivaoikaopartnerikaoreditelj–pedagog“.
Kostime za ovu predstavu uradila je Marija Marković, scenografiju Geroslav Zarić, koreografiju Tamara Antonijević Spasić, asistent režije je Vladan Đurković. Reprize su najavljene za 27. januar, 1. februar i 1. mart.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.


