Dileme više nema – Fijatovi planovi u Srbiji veoma su ambiciozni i podrazumevaju rekonstrukciju Zastave, preciznije rečeno, izgradnju nove Fijatove fabrike u Kragujevcu. To je jedna je od najvećih investicija Fijata u narednoj „petoljetki“.

To je, obraćajući se radnicima kompanije Fijat automobili Srbija (FAS), potvrdio i Đovani de Filipis, generalni menadžer FAS, koji je naglasio da Fijat namerava da u Zastavi napravi svoju najmoderniju fabriku, koja će biti osposobljena za proizvodnju do 300.000 automobila godišnje. U prvoj fazi proizvodnje jednog od dva nova Fijatova modela, iz pogona u kragujevačkoj fabrici trebalo bi da izađe oko 200.000 vozila godišnje. Probna proizvodnja trebalo bi da startuje krajem sledeće godine, dok bi svi kapaciteti trebalo da budu aktivirani 2013. godine. Od 2015, na proizvodnim linijama i montažnim trakama FAS-a, mogao bi da se nađe i drugi Fijatov model.

Ono što je u Fijatovim planovima za narednih pet godina ostalo „nedorečeno“ jesu informacije koje se odnose karakteristike (i naziv) novog modela koji će se proizvoditi u Kragujevcu. To je bio povod za spekulacije koje su se pojavile kako u domaćoj tako i u inostranoj javnosti. U korpus tih „pouzdanih“ informacija spada i ona da će prvi model koji će Fijat izrađivati u Kragujevcu biti neka od varijanti modela „uno“, koji se,inače, već proizvodi u Brazilu. Izvori Danasa u Fijatu tvrde, međutim, da te spekulacije namaju gotovo nikakvog osnova, i da na novom modelu još uvek rade stručnjaci Fijatovog razvojnog centra u Torinu. U ovom trenutku jedino je izvesno da je reč o malom vozilu B klase, što bi moglo da znači da će se u Kragujevcu, najverovatnije, proizvoditi manje porodičbno vozilo tipa „sedan“ (možda na platformi „punta“), koji pripada automobilima B klase. Ima indicija da bi to vozilo, u perspekltivi, moglo da se prodaje i u SAD, ali pod Krajslerovom firmom, što bi označilo svojevrsni povratak kragujevačkih proizvođača automobila na američko tržište, na kojem je, u drugoj polovini 80-tih prošloga veka, prodato više od 142.000 „jugića“

Upućeni u ovu problematiku, a tu svakako spadaju Aleksandar Ljubić, savetnik u Ministarstvu ekonomije i predsednik Upravnog odbora Grupe Zastava vozila kao i Vlada Vučković, član kragujevačkog Gradskog veća za privredu, naglašavaju da je od naziva modela važnija klasa, ili segment tog vozila, jer će to odrediti način i dinamiku instaliranja nove opreme, što će se potom odraziti i na start proizvodnje tog automobila. Sada je već izvesno da će prvi Fijatov model u Kragujevcu biti automobil B klase, a ne, kako je ugovorom o formiranju kompanije Fijat automobili Srbija, bilo najavljeno – malo gradsko vozilo A klase. Ono što s tim u vezi ohrabruje jeste saznanje da Fijat neće smanjivati godišnju seriju automobila, bez obzira na njihovu klasu. To praktično znači da će se model B klase proizvoditi u seriji od 200.000 vozila godišnje, ali bi u dogledfno vreme trebalo da startuje i produkcija još 100.000 novih automobila, najverovatnije takođe B segmenta, s obzirom na to da ozbiljne svetske kompanije retko proizvode različite segmente automobila u istoj fabrici.

Ono što u vezi sa Fijatovim poslovnim angažmanom u Srbiji onespokojava, jeste informacija da je kragujavački proizvodjač auto dizalica – Promotor irva, jedina srpska firma koja je uspela da položi sve Fijatove testove i uključi se u sistem dobavljača kompanije Fijat automobili Srbija. Zbog toga će Fijat i Vlada Srbije, u narednom periodu, intenzivno raditi na lokalizaciji proizvodnje Fijatovih modela u Srbiju a delegacija top menadžmenta Fijata, predvođena potpredsednikom kompanije Alfredom Altavilom, najavila je za 25. maj dolazak u Beograd kako bi učestvovala u radu Regionalne konferencije proizvođača automobilskih delova. Reč je o skupu komponentaša sa podrčja Balkana koji bi u dogledno vreme mogli da postanu dobavljači delova koji će se ugrađivati u Fijatove automobile.

Ipak, činjenica je da se bar u prvoj fazi proizvodnje novih Fijatovih modela u Kragujevcu, najviše očekuje od italijanskih kompanija koje najavljuju dolazak u Srbiju, i od kojih će čak petnaestak firmi proizvodnju locirati u industrijskoj zoni u Korman polju, kraj auto puta od centra Šumadije prema Koridoru 10. U Ministarstvu ekonomije tvrde da se poslovi u vezi sa eksproprijacijom zemljišta u Korman polju realizuju prema planu (u ovom trenutku, kažu u rukovodstvu grada, nije sporno oko 37 od 67 hektara koliko je potrebno Fijatovim dobavljačima i kompaniji Iveko). U Srbiji je minule sedmice boravila i delegacija najvećeg Fijatovog kooperanta, kompanije Manjeti Mareli, koja je sa nadležnima pregovarala o izgradnji svojih pogona u Kragujevcu. Manjeti Mareli bi, sudeći prema najnovijim informacijama, jedan ili dva pogona, mogao da izgradi u jednoj od već postojećih industrijskih zona, u blizini Korman polja, čije bi infrastrukturno opremanje (izgradnja vodovodne, gasne, kanalizacione, elektro i drugih instalacija) trebalo da počne već polovinom 2010. godine a gradnja pogona italijanskih Fijatovih dobavljača do kraja godine.

 

Veliko gradilište

Zastavina Fabrika automobila sada je jedno veliko gradilište. U Zastavinim pogonima podižu se krovovi i menjaju podovi. Fabrika automobila se bukvalno „ljušti“ i ostaju samo goli zidovi, a zatim će uslediti rekonstrukcija pogona, koja pretrhodi instaliranju savremene proizvodne opreme. U kompaniji Fijat automobili Srbija grade se nove trafo stanice za svaki proizvodni proces, kao i nova energana koja će fabriku, pored toplotne energije, snabdevati energijom i fluidima – kaže Aleksandar Ljubić, predsednik Upravnog odbora Grupe Zastava vozila.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari