Najviše automobila u svetu obojeno belom bojom 1Foto: Pixabay / Free-Photos

Ovo je jedan od glavnih rezultata BASF-ovog Izveštaja o automobilskim bojama za 2019. godinu.

Oko 39 odsto vozila proizvedenih širom sveta je bele boje. Međutim, iza te brojke je jedan zanimljiv obrt: iako je bela najpopularnija boja u svakoj regiji, postoje značajne razlike u regionalnoj distribuciji boja. Dok je u regionu Azije i Pacifika skoro svaki drugi auto bele boje, tek je svaki treći auto u Severnoj Americi i EMEA regionu ove boje.

Ostale ahromatske boje – crna, siva i srebrna – dolaze odmah nakon bele po popularnosti. One zajedno prekrivaju još 39 odsto vozila proizvedenih u 2019. godini.

Ovaj trend se odrazio na još jedan segment: SUV. Ali svet nije samo crn ili beo. Preostalih 22 odsto novih vozila bilo je obojeno hromatskim bojama u 2019. godini. Oko devet odsto proizvedenih vozila bilo je plave boje, dok je sedam odsto bilo obojeno crvenom.

Subkompaktna i druga manja vozila su uglavnom raznih boja. Pored plave i crvene, braon i bež su sve učestalije boje, naročito u EMEA regionu (Evropa, Srednji Istok i Afrika).

EMEA: Bele sve manje, sive sve više, a i bež boja se ističe

Sa oko 77 odsto ahromatskih boja koje dominiraju putevima u EMEA regionu, bela boja, koja je ujedno najpopularnija, u blagom je padu. Rasprostranjenost srebrne boje je takođe u blagom opadanju, dok siva nastavlja svojom uspešnom pričom sa oko 20 odsto sivih automobila na tržištu.

Hromatski segment je takođe u porastu: gotovo svaki četvrti automobil u Evropi je bio neke hromatske boje. U ovom segmentu plava i dalje vodi sa 11 odsto rasprostranjenosti na tržištu. Sa oko 160 različitih nijansi, plava vodi i u pogledu raznolikosti svojih nijansi.

Bež boja, sa svojim udelom od dva odsto se po prvi put značajno ističe: „Potreba za blažim i pristupačnim površinama rezultirala je porastom bež nijansi – ali one moraju biti moderne i privlačne krajnjem korisniku”, izjavio je Mark Gutjar, šef BASF-ovog Sektora za dizajn završnih automobilskih premaza u BASF-ovom Sektoru premaza u regionu EMEA.

Severna Amerika: Bela i dalje na vrhu, ali promenljiva

Na putevima Severne Amerike preovladavaju ahromatske boje: bela, crna, srebrna i siva prekrivaju oko 77 odsto tržišta, prateći globalne trendove. Međutim, u poređenju sa svetskim trendom, distribucija boja je uravnoteženija, pošto najpopularnija bela boja prekriva samo oko 29 odsto automobila.

Severnoameričko tržište je predvodnik prelaza sa toplih belih boja – onih sa žutim podtonovima – na hladnije bele – one sa plavim podtonovima i bisernim efektima, naročito kod luksuznih i električnih vozila.

Osim toga, Severna Amerika je svetski lider u popularnosti pikap vozila. Kako su pikapovi od korisnih vozila prešli u domen luksuznog, oni su sve češće tamne i raskošne crne boje, pored još uvek velikog broja belih vozila (38%) i relativno visokog udela crvenih (11%).

„Ovo nisu pikapovi naših očeva”, izjavio je Pol Čornij, predsednik Sektora za dizajn u BASF-u u Severnoj Americi. „To su sada luksuzne mašine i dobijaju boje iz palete koja se koristi za luksuzniji dizajn.”

Azijsko-pacifička regija: Pojedinačne boje u porastu, ali bela i dalje dominantna

Većina vozila u azijsko-pacifičkoj regiji je ahromatska, sa nepromenjenih 77 odsto boja. Gotovo svaki drugi auto je bele boje sa procentom od 49 odsto, što je ujedno i najveći procenat od svih regija.

Biserno bela je takođe popularna. S druge strane, crna je i dalje među nepopularnijim bojama u odnosu na druge delove sveta, ali dobija na značaju kao sportski i individualan izraz. Ove nijanse, tonovi i efekti hromatskih boja su karakteristični za azijsko-pacifičku regiju. Među ovim bojama, plava je i dalje na vrhu sa sedam odsto i koristi se najviše za električna vozila, a za njom ide crvena sa udelom od šest odsto.

„Plava i bela odražavaju tu sliku o čistom, jednostavnom i održivom dizajnu”, izjavio je Čiharu Macuhara, šef BASF-ovog Sektora za dizajn završnih automobilskih premaza u BASF-ovom Sektoru premaza u regionu Azije i Pacifika.

Kupci automobila u ovoj regiji zahtevaju i dizajn visokog kvaliteta i individualnost. „Siva igra značajnu ulogu u domenu električnh vozila, sa jedinstvenim efektima poput polutamnih i svilenkastih boja koje ističu futurizam novih tehnologija, poput deljenih vozila i autonomnih kola. Nova električna vozila donose i nove vrednosti i dizajn boja u celu automobilsku industriju.”

Južna Amerika: Bela i crvena ostaju omiljene boje

Bela ostaje omiljena boja južnoameričkih kupaca, sa tržišnim udelom od 39 odszo. Ovaj trend je na snazi već nekoliko godina.

„U početku povezana sa tehnologijama 2010. godine i s pojavom mobilnih telefona i drugih uređaja bele boje, ona se sada smatra „ekološkom bojom” jer je povezana sa čistoćom vazduha i vode, kao i zaštitom životne sredine”, izjavio je Markos Fernandez, direktor BASF-ovog Sektora premaza u Južnoj Americi.

Ostale ahromatske boje su takođe bile izbor potrošača u ovoj regiji: 23 odsto njih se opredelilo za srebrnu i 14 odsto za sivu. Crna boja, sa udelom od 11 odsto na tržištu Južne Amerike je manje popularna nego na globalnom tržištu gde je njen udeo 16 odsto.

Među hromatskim bojama, crvena ostaje u srcu potrošača ovog regiona, sa udelom od osam odsto na tržištu, a za njom dolaze plava i bež.

„Crvena je tradicionalno zastupljena u prodaji, živa je boja, povezana sa sportom i lepotom, a osim toga ona zadržava svoju vrednost u ponovnim prodajama”, izjavio je Fernandez.

BASF-ov izveštaj o automobilskim bojama je analiza koju sprovodi BASF-ov Sektor premaza, a zasnovana je na globalnoj proizvodnji automobila i primeni boja na laka vozila u 2019. godini.

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.