podaci

Getty Images

Senzacionalna priča o optužbama za najprljavije poslove, psihološkoj manipulaciji i zloupotrebi podataka izazvala je bes međunarodne javnosti.

Tehnološki gigant Fejsbuk i kompanija za analizu podataka Kembridž analitika našli su se u sred rasprave o pribavljanju i korišćenju ličnih podataka, a postavljeno je pitanje da li je time izvršen uticaj na rezultate izbora u Sjedinjenim Državama 2016. godine i referendum o Bregzitu.

Obe kompanije poriču da su prekršile zakon.

Kako je Kembridž analitika optužena za korišćenje nezakonitih metoda?

Britanski Kanal 4 poslao je reportera na tajni zadatak: susret sa rukovodiocima iz kompanije za analizu podataka Kembridž analitika.

Za ovu kompaniju se priča da je pomogla Donaldu Trampu da pobedi na predsedničkim izborima.

Reporter je se pretvarao da je biznismen iz Šri Lanke, koji želi da utiče na lokalne izbore.

Direktor Kembridž analitike Aleksandar Niks je navodno snimljen u davanju primera kako njegova kompanija može da diskredituje političke rivale organizacijom negativnih kampanja, ali i susreta s prostitukama i simuliranjem situacija u kojima navodno podmićivanje može biti zabeleženo kamerom.

Alexander Nix, CEO, Cambridge Analytica: „These sort of tactics are very effective“
The British Broadcasting Corporation

U kompaniji demantuju ove tvrdnje i navode da je dokumentarac „isceniran i izmontiran da uopšte ne prikazuje o čemu se zapravo razgovaralo“. Takođe dodaju da su novinari određivali o čemu će se razgovarati.

„Moram čvrsto da naglasim da Kembridž analitika ne odobrava podstrekivanje na nezakonito delovanje, podmićivanje ili takozvane ‘nameštaljke’, niti se upušta u ove radnje, kao i da ne koristi netačne podatke u bilo koje svrhe“, izjavio je Niks.

Šta je uloga Fejsbuka?

Fejsbuk je 2014. godine pozvao korisnike da učestvuju u kvizu kako bi otkrili koji su tip ličnosti.

Fejsbuk u oku

Getty Images
Da li je Fejsbuk ušao baš u svaku poru našeg bića

Ovaj kviz je osmislio profesor na Univerzitetu Kembridž, Aleksandar Kogan. Da ne bi bilo zabune, Univerzitet i Kembridž analitika nisu povezani.

Kviz je napravljen tako da prikuplja podatke ne samo korisnika, koji žele da se testiraju, već i podatke njegovih prijatelja, što je bila uobičajena praksa za sve igrice i aplikacije na ovoj platformi u tom trenutku.

U međuvremenu, Fejsbuk je ograničio količinu podataka koju programeri mogu na ovaj način da pribave.

Kristofer Vajli, u tom trenutku zaposlen u Kembridž analitici, navodi da su, zbog činjenice da je 270 hiljada ljudi učestvovalo u kvizu, pribavljeni podaci oko 50 miliona korisnika, prvenstveno iz Sjedinjenih Država, bez njihove izričite saglasnosti.

Vajli tvrdi da su podaci prodati Kembridž analitici, koja ih je iskoristila za pravljenje psiholoških profila korisnika i načina na koje im se mogu ponuditi materijali koji favorizuju Trampa.

Kembridž analitika demantuje da su ovi podaci korišćeni u uslugama pruženim Trampovoj kampanji.

Da li su ovim prekršena pravila korišćenja Fejsbuka?

Podaci su prikupljeni korišćenjem infrastrukture Fejsbuka u tom trenutku i mnogi programeri su ih upotrebili, ali nisu imali dozvolu da dele ove podatke ni sa kim.

Druga ključna informacija je da čak i ljudi koji su sami isprobali ovaj test ličnosti, nisu znali da se njihovi podaci mogu koristiti u kampanji Donalda Trampa.

Iz Fejsbuka kažu da su, odmah po saznanju da su pravila korišćenja bila prekršena, uklonili aplikaciju i zahtevali dokaze da su podaci obrisani.

U Kembridž analitici tvrde da nikada nisu koristili ove podatke i da su obrisani u trenutku kada im je Fejsbuk to naložio.

I Fejsbuk i Komesar za informacije u Velikoj Britaniji žele da saznaju da li su podaci uništeni u potpunosti, a Vajli tvrdi da nisu.

Šta je zvanična reakcija?

Mark Zakerberg

Getty Images
Osnivač Fejsbuka Mark Zakerberg pozvan je da svedoči pred Kongresom

Senatori u Sjedinjenim Državama pozvali su Marka Zakerberga da svedoči pred Kongresom o metodama koje Fejsbuk sprovodi kako bi zaštitio svoje korisnike.

Predstavnici Evropskog parlamenta izjavili su da planiraju istragu o mogućoj zloupotrebi podataka.

Portparol britanske premijerke Tereze Mej rekao je da je ona „veoma zabrinuta“ nakon ovih otkrića.

Šta možete da uradite kako biste zaštitili svoje podatke?

Postoji nekoliko stvari koje treba da imate u vidu ako želite da ograničite ko ima pristup vašim podacima.

  • Obratite pažnju na aplikacije, pogotovu one koje je zahtevaju korišćenje vašeg Fejsbuk naloga za logovanje – one podrazumevaju da ste im dozvolili da pristup svakakvim podacima i posebno su napravljene kako bi ih iskoristili.
  • Koristite bloker reklama.
  • Proučite odredbe o bezbednosti na Fejsbuku i saznajte gde ste sve dozvolili pristup. Proverite postavke pojedinačnih aplikacija da utvrdite da li ste dozvolili aplikaciji da ima pristup vašim prijateljima, kao i vašim ličnim podacima.
  • Možete da preuzmete kopiju vaših podataka koje Fejsbuk poseduje, iako oni neće biti potpuni. Postoji opcija za preuzimanje na dnu stranice s Opštim postavkama naloga (General Account Settings). Međutim, imajte u vidu da vaši podaci mogu biti više izloženi riziku na ličnom kompjuteru, nego na serverima Fejsbuka u slučaju da vam neko hakuje uređaj.

Možete naravno prosto napustiti Fejsbuk, ali grupa Međunarodna privatnost (Privacy International) upozorava da pitanja o bezbednosti podataka prevazilaze ovu društvenu mrežu.

„Mi se trenutno bavimo zaštitom podataka u slučaju zloupotrebe od strane trećeg lica, a lični podaci se zloupotrebljavaju na sve načine“, izjavila je predstavnica za štampu ove organizacije.

Ona dodaje da „mnoge aplikacije na telefonu imaju dozvolu da pristupe podacima o trenutnoj lokaciji, vašem imeniku i drugim informacijama.“

„Ovo je samo vrh ledenog brega“