Rupert Murdok

Getty Images
Rupert Mardok

Uprava Fejsbuka je donela odluku da plaća australijskoj kompaniji Njuz Korp (News Corp Australia), Ruperta Mardoka, za informativni sadržaj sa sajtova te medijske imperije.

Dogovor je postignut nekoliko nedelja pošto je Australija donela zakon koji primorava platforme da plaćaju za objavljivanje vesti.

Iz Njuz Korpa nisu objavili kolika je vrednost trogodišnjeg ugovora u Australiji.

Prošlog meseca ova kompanija je sklopila dogovor sa Guglom.

Mardokova medijska imperija napravljena je na temeljima dnevnih novinama u Australiji.

U dogovor je ušao sav sadržaj Njuz Korp u ovoj zemlji, a to znači da je reč o značajanom iznosu.

Njuz Korp Australija kontroliše oko 70 odsto novina na kontinentu, uz Australijan (The Australian), Dejli Telegraf (The Daily Telegraph) i Herald San (The Herald Sun), takođe poseduje i sajt news.com.au.

U vlasništvu Njuz Korpa je i Foks Njuz (Fox News), konzervativna televizijska mreža Skaj Njuz Australija (Sky News Australia), najveći australijski medijski brend, a čiji se sadržaj najviše deli na Fejsbuku.

Njuz Korp ima drugačiji dogovor sa Fejsbukom za američke medije.

To znači da platforma plaća da bi priče bile dostupne na Fejsbuk Njuz tabu (Facebook News tab), a ova opcija nije dostupna u Australiji.

Australijski sporazum je daleko širi – obuhvata sav sadržaj Njuz Korp Australija koji se deli na Fejsbuku.

Kako je ovo postignuto?

Kao i drugi izdavači širom sveta, australijske medijske kuće izgubile su prihode u prethodnih 10 godina, jer su se oglašivači okrenuli internet gigantima kao što su Fejsbuk i Gugl.

Njuz Korp je predvodio lobističku kampanju u Australiji, uz podršku tradicionalnih rivala, kako bi političari naterali tehnološke kompanije da plaćaju vesti sa sajtova.

Australijska vlada je onda predstavila zakon po kome bi pregovori medija i tehnoloških kompanija bili fer.

Ali Gugl i Fejsbuk su se protivili pregovorima o medijskom zakonu.

To je podstaklo tehnološke kompanije da samostalno sklope komercijalne ugovore sa medijima, poput ovog koji je nastao između Fejsbuka i Njuz Korpa.

Bez ovih dogovora, zakon bi mogao da primora tehnološke kompanije na prinudni spor sa izdavačima oko vrednosti sadržaja.

Pregovori oko zakona doveli su do toga da je Fejsbuk iznenada blokirao svaki pristup australijskim vestima prošlog meseca.

Blokada je trajala oko nedelju dana pre nego što je australijska vlada usvojila zakon 25. februara.

Robert Tomson, izvršni direktor Njuz Korpa, u utorak je rekao da je ugovor Fejsbuka „prekretnica u promenama uslova trgovine za novinarstvo“.

„Rupert i Laklan Mardok vodili su globalnu raspravu dok su drugi u našoj industriji ćutali ili čekali, a digitalna disfunkcionalnost je pretila da novinarstvo dovede na prosjački štap“, rekao je Tomson.

„Ovaj digitalni rasplet traje više od jedne decenije“, napomenuo je.

Analitičari koji se bave australijskim medijskim zakonom duže vreme pričaju o tome da je on prvenstveno dizajniran da pomogne velikim kompanijama poput Njuz Korpa za razliku od manjih medijskih kuća.

Još jedna od tri australijske medijske kuće, Seven Vest (Seven West) je takođe postigla dogovor sa Fejsbukom prošlog meseca.

Dogovor Fejsbuka i Njuz Korpa stigao je posle parlamentarne istrage u Kanberi zbog uticaja i medijske dominacije Njuz Korpa.

Usledio je posle peticije protiv Murdoka, koju je pokrenuo bivši premijer Kevid Rud, a koju je potpisalo više od 500.000 ljudi.


Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari