Lek Vegovi

Getty Images
Vegovi je doveo Novo Nordisk među prvoligaše

Krajem 2023. godine, danska farmaceutska kompanija Novo Nordiks postala je najvrednija evropska firma, makar na kratko.

Dobro poznat u poslovnim krugovima, ali ne i globalčno slavno ime, Novo Nordisk prethodno nije se doživljavao kao veliki igrač u farmaceutskoj industriji, a kamoli kao titan na evropskom berzanskom tržištu.

Ali je skočio u sam vrh prve lige i vrednost mu je procenjena na 428 milijardi dolara (390 milijardi evra) zato što je otkrio „Sveti gral svih lekova“.

Lek koji milioni ljudi žele i moraju da imaju u čitavom zapadnom svetu, ali i šire.

Nazvan je Vegovi, a njegov aktivni sastojak osmišljen je tako da se izbori sa dijabetesom tip dva, ali je kao nuspojava otkriven gotovo zagarantovan gubitak kilograma.

Kao i u slučaju Vijagre, koja je prvobitno trebalo da leči visok krvni pritisak, nenamerna ali popularna nuspojava pretvorila je Vegovi u lek koji svi moraju da imaju.

Istraživanje Goldman Saksa predviđa da je ove godine tržište lekova protiv gojaznosti vredno oko šest milijardi dolara (oko pet i po milijardi evra).

Ali do 2030. godine, moglo bi da poraste više nego 16 puta na 100 milijardi dolara (oko 912 milijardi evra).

Gotovo da zvuči isuviše dobro da bi bilo istinito, ali šta su dugoročne mogućnosti i posledice za farmaceutsku kompaniju koja otkrije tako siguran zgoditak?

Da li je to blagoslov ili prokletstvo?

Lek, Novo Nordisk

Novo Nordisk
Tržište lekova za gubitak kilograma bi do 2030. godine moglo da vredi oko 912 milijardi evra

Otkrivanje leka koji najednom počne da dominira tržištem samo je početak procesa.

Morate da ga napravite, plasirate i pregovarate o ceni sa čitavim nizom zdravstvenih kompanija i nacionalnih zdravstvenih službi.

Neke službe, poput britankse, toliko su velike da mogu da snize cenu, samim tim i zaradu čak i najpopularnijih lekova.

U ovom trenutku je Vegovi dostupan u britanskom NHS-u za održavanje težine samo u specifičnim okolnostima.

Kler Mečin je izvršna direktorka za međunarodnu politiku i britansku konkurentnost u ABPI-u, telu koje zastupa farmaceutske kompanije u Velikoj Britaniji.

Ona mi je rekla da ova država ne samo da snižava cene lekova koristeći standarde vrednosti uspostavljene pre 20 godina, već će NHS pregovarati za još niže cene, koje će slediti dodatni zahtev za povraćaj novca od kompanija kad NHS premaši budžet za lekove.

„Zbog toga, Velika Britanija troši prilično manje na lekove kad se uporedi sa sličnim zemljama.

„Troši oko devet odsto ukupnog zdravstvenog budžeta na lekove, za razliku od oko 14 odsto koliko se troši u Australiji, 15 u Francuskoj i 17 u Nemačkoj“, navodi Mečin.

Potom su tu operativni problemi.

Godine 2022, Novo Nordisk je imao problema da zadovoljni ogromnu potražnju za Vegovijem.

U decembru 2023. su njegove deonice opale zbog zabrinutosti da nije sposoban da ponovo proizvode lek u dovoljnim količinama, i dovoljno visokog kvaliteta, da bi zadovoljio regulatore industrije.

Fabrika Novo Nordiska u Kini

Alamy
Novo Nordisk pojačava proizvodnju da bi zadovoljio potražnju

Kompanija priznaje da joj je u SAD-u u decembru ponestalo doze Vegovija od 1,7 miligrama.

To joj se dogodilo uprkos tome što su njene proizvodne linije „radile 24 časa dnevno, sedam dana nedeljno“.

Ali firma očekuje da će uspeti ovog meseca da pokrene ponovo pošiljke.

Tu je i prilično očigledna činjenica da je prednost Vegovija samo to – obična prednost.

Već ima lekova drugih kompanija koji rade isto to.

Te kompanije će raditi danonoćno na unapređenju sopstvenih proizvoda, boljem plasiranju, jeftinijoj prodajnoj ceni i miniranju Novo Nordiska na svakom koraku.

Na kraju krajeva, u igri je potencijalno tržište od 100 milijardi dolara godišnje.

U novembru je Ilaj Lili, američki farmaceutski gigant, dobio odobrenje za vlastiti lek za gubitak kilograma Mundžaro u Velikoj Britaniji.

Druge alternative su i Saksenda, Orlistat i Ksimija – borba za dominaciju tržištem lekova za gubitak kilograma već je uveliko u toku.

Naravno, Novo Nordisk je zaštićen od direktne konkurencije patentima za lekove koji obično traju 20 godina.

Posle toga, bilo ko može da uđe na tržište i napravi vlastitu generičku verziju leka.

Farmaceutski patenti znače da kompanije moraju da zarade novac dok im ide dobro.

Kad bilo ko može da ih kopira, dobra vremena zauvek ostaju za njima.

„Mislim da 90 odsto farmaceutskih troškova iz budžeta u Velikoj Britaniji, a prilično sam siguran da je slično i u Americi odlazi ne generičke lekove.

„Tako da vi kao originalni izumitelj zadržavate tržišni udeo, ali cena će svakako opasti“, kaže Grejem Kukson, izvršni direktor Kancelarije za zdravstvenu ekonomiju, najstarije organizacije za istraživanje zdravstvene ekonomije.

Tu je još jedan problem za izumitelja gigantskog novog uspešnog leka.

Izdvojite se iz mase i, ako ste mala ili čak srednja kompanija, to vas čini veoma ranjivim.

Zaista se ne isplati biti popularan.

Farmaceutski giganti imaju veoma duboke džepove i ako njihovi široki i skupoceni programi za razvoj lekova nisu uspeli da pronađu najbolji, postoji jednostavno rešenje – kupiti kompaniju koja u tome jeste uspela.

Ali Novo Nordisk ima jedan preostali adut u rukavu – vlasnik većine njenih deonica je Danska fondacija, što je čini praktično imunom na kompanijsko preuzimanje.


Pogledajte i ovu priču

Srpski naučnik iz Njujorka govori o antiviralnom leku opšteg spektra na kome trenutno radi.
The British Broadcasting Corporation

Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari