Dr Zoran Stokić Želja za razumevanjem sveta oduvek je navodila ljude da se pitaju kako je svet nastao. Mitologije svih naroda sadrže verzije o postanku sveta. U Bibliji, na primer, svet se objašnjava kao božija tvorevina. Koristeći se antropomorfnim analogijama, naši daleki preci su na pitanje o postanku sveta odgovorili, znači, poređenjem sa svakodnevnim iskustvom: „Bog je načinio svet onako kako su ljudi načinili kuće, vrtove, oruđa.

Dr Zoran Stokić Želja za razumevanjem sveta oduvek je navodila ljude da se pitaju kako je svet nastao. Mitologije svih naroda sadrže verzije o postanku sveta. U Bibliji, na primer, svet se objašnjava kao božija tvorevina. Koristeći se antropomorfnim analogijama, naši daleki preci su na pitanje o postanku sveta odgovorili, znači, poređenjem sa svakodnevnim iskustvom: „Bog je načinio svet onako kako su ljudi načinili kuće, vrtove, oruđa.“ Poput Biblije, metafizički filozofski sistemi se služe pseudoobjašnjenjima i niko ne kaže da u njima nema ogromne sugestivne snage; ja samo kažem da oni ne nude znanje. Optužen sam zato što ne pristajem da brkam logiku i racionalna objašnjenja sa slikovnim govorom prepunim metafora i analogija! Sa Hegelovom metafizikom započela je u filozofiji faza „intelektualnog nepoštenja“, kako su to odmah primetili još Šopenhauer i Kjerkegor! Tako, na primer, po samom Hegelu, logika je isto što i metafizika!? Ni manje ni više. Svom dijalektičkom metodu on bez ikakvog ustručavanje daje istovremeno i epistemološki i ontološki status, a sve to uzeto zajedno samo svedoči da su filozofove pretenzije bile da nadmaši sve metafizičare i sve teologe zajedno; konačno, on nam je svojim kvazilogičkim prečicama dao „božije“, a ne ljudsko, propadljivo znanje.
Šta je problem sa Hegelovom metafizikom? U praksi je neupotrebljiva! Zašto? Kao objašnjenje neka nam posluži primer koji dugujemo Bertrandu Raselu. Ako Rasel, dakle, ustvrdi da je Nelsonov stub viši od Bakingemske palate, jedan hegelovac o tome neće ni da čuje: „Ti ne znaš o čemu govoriš“, usprotivio bi se on i dodao: „Da bi shvatio činjenicu o kojoj govoriš, moraš znati od kakve su građe ta dva zdanja, ko ih je sagradio, zašto ih je sagradio i tsl. do u beskraj. Moraš da shvatiš čitav svemir pre nego što stekneš pravo da kažeš kako je Nelsonov stub viši od palate.“
Znači, neprilika sa Hegelovom metafizikom je u tome što bi neko ko želi nešto da sazna morao prvo znati sve, pre nego što zna išta; naravno da se takvim „metodom“ nikako ne možemo pomeriti s mesta.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari