Megaprojekti i "klipovi" 1Foto: Pixabay/Sakurayim

Dve informacije kao da ponovo opominju šta čeka Srbiju u megaprojektima. Naime, nedavno je Nova ekonomija saznala da Ugovor o ispitivanju zemljišta za gradnju beogradskog metroa nije potpisan skoro dva i po meseca nakon dodele posla, zbog toga što su jednom od učesnika konkursa navodno povređena prava.

Samo dan kasnije Ministarstvo građevinarstva saopštilo je da je ministarka Mihajlović razgovarala sa potpredsednikom kineske kompanije CRRC o nabavci savremenih vozova za buduću brzu prugu Beograd – Budimpešta.

Dakle, posao na već osporavanom projektu metroa u startu kasni, jer je sumnjiv jedan od prvih tendera. I to znajući da je JKP „Beogradski metro i voz“ za dva i po meseca rada lane potrošilo dve trećine svog budžeta na zarade, naknade i lične rashode i napravilo gubitak. Pa će ubuduće verovatno i sva druga kašnjenja biti u nekom novom budžetskom trošku, a prolongiranje projekta od preko četiri milijarde evra biće pokriveno obećanjima o početku gradnje „kad se steknu uslovi“. To što će se u međuvremenu naručivati i plaćati poslovi za prvu trasu metroa od Makiša, gde nema ničega, do Rospi Ćuprije i Mirijeva, koji sigurno nisu među najopterećenijim pravcima, nema veze. Važno je da je izabrana trasa koja prolazi kroz „Beograd na vodi“ i da će se sa drugom linijom ukrštati na istom mestu. I, naravno, da je i ovde, nakon posla sa Francuzima i pre toga Špancima, najavljivalo učešće kineskih kompanija.

Država i grad će se tako prilagođavati strancima, što nije sporno, ali će problema sigurno biti sa novim ugovorima, jer se neće znati šta je i zbog čega potpisano, da li skladu sa evropskim pravilima i što je najbitnije, koliko će toga finansirati građani. Da li će npr. za brze vozove biti moguće da konkurišu bolji Francuzi ili jeftiniji „domaći“ Simens, koji u Kragujevcu već pravi tramvaje za evropske poručioce? Teško je to predvideti sa ovim „kapacitetom“ gradskih i državnih službi i njihovim „klipovima u točkovima“, a onda preostaje stručnoj i široj javnosti da na vreme krene sa preispitivanjem svih spornih i nelogičnih poteza vlasti.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari