Režim smeniti kao u Makedoniji 1Foto: FoNet Aleksandar Levajkovic

U centru svih političkih programa mora biti čovek tj. slobodan građanin, sa svim svojim potrebama, dostojanstvom i srećom.

Svi ostali elementi političkog programa, uključujući naciju i državu, moraju da služe praktičnom ostvarivanju svih prava i potreba čoveka. Dakle, čovek u centru pažnje je osnova mog političkog delovanja.

Koji to politički sistem stavlja građanina u centar pažnje? Odgovor na ovo pitanje se najbolje vidi po mestima na koja nam masovno odlaze deca, unuci, kumovi, komšije, prijatelji… Nisam još čuo da je neko otišao u Rusiju, već su svi otišli na Zapad. Razlog njihovog odlaska je na prvom mestu evropski odnosno zapadni sistem vrednosti pa tek onda ekonomija. Svima mora biti jasno da je Srbiji mesto na Zapadu i to najviše zbog sistema vrednosti koji podrazumeva: stvarnu podelu i kontrolu vlasti, stvarnu vladavinu prava, stvarno poštovanje ljudskih prava a što sve zajedno dovodi do društva jednakih šansi za sve. Pored toga, Srbija na zapadu znači i otvoreno, pluralno i prosvećeno društvo nepovratno uključeno u zapadnu porodicu država.

Srbija na zapadu znači i apsolutno poštovanje svih sudskih odluka i to pogotovo za najteža krivična dela, kao što je genocid, i tu nema osporavanja, relativizacije ili raznih tumačenja. Srbija na zapadu znači i apsolutno poštovanje svih žrtva, bez obzira na veru ili nacionalnost, kao i obavezu pružanja svih vrsta pomoći preživelima.

Srbija na zapadu znači i regionalno uvažavanje, saradnju i to sa svima u regionu bez obzira na trenutne okolnosti ili statuse i posebno uzdržavanje od svih aktivnosti koje ne doprinose boljem položaju svih građana u regionu. Kao primer takvog ponašanja i takve politike u regionu mora se uzeti Makedonija. Uvažavanjem prava manjina i hrabrim sporazumima sa susedima, Makedonija je učinila najvažnije i nepovratne korake ka EU, što je pravi primer za nas.

Više puta sam naglasio da se po pitanju Kosova stvarno stanje mora uzeti u obzir, a to je de facto, odnosno faktička nezavisnost Kosova, dok formalno odnosno de jure to nije slučaj. Stoga se pregovorima treba doći do rešenja koja će dovesti do boljeg života svih građana na Kosovu a ne baviti se mitovima ili „vikend ratovima“ u režiji ratnih političkih elita. Dizanje tenzija u trouglu Sarajevo, Zagreb i Beograd šteti građanima ali donosi kratkotrajnu korist populistima na vlasti. Stoga je imperativ rešavanje problema građana a ne veštačko pravljenje novih regionalnih problema jer se tako već decenijama vrtimo u krug, bez napretka.

Bitan je način na koji je u Makedoniji došlo do mirne smene autoritarnog režima, sa dva najvažnija elementa:

1) Tehnička predizborna vlada

2) Internacionalizacija problema izbornih uslova

Snažno podržavam koncept uspostavljanja režima tehničke predizborne vlade kao jedinog mirnog načina smene vlasti kod nas. Momentom raspisivanja izbora formira se i tehnička predizborna vlada. Konkretno, na čelu svakog ministarstva se biraju dva koministra od kojih je jedan predstavnik opozicije. Na ovaj način opozicija dobija delotvoran način za sprečavanje zloupotreba organa javne vlasti u izborne svrhe. Metodi kojima se trenutni režim može naterati na uspostavljanje fer uslova za izbore su: građanski protesti, bojkot izbora pod ovim uslovima i građanska neposlušnost, za šta se snažno i javno zalažem već duže vreme.

U ovom trenutku, naša država je „oteta“, stoga se zalažem za vraćanje i oživljavanje svih institucija, ustanova i demokratskih praksi jer se samo na taj način mogu obezbediti poštovanje ljudskih i manjinskih prava.

U cilju uspostavljanja društva jednakih šansi za sve, ekonomska politika mora biti zasnovana na zakonima tržišta uz snažnu socijalnu zaštitu, i sa minimalnim uticajem politike. Svi investitori moraju biti izjednačeni, a sadašnji nakaradni sistem državnih subvencija stranim investitorima mora biti ukinut jer od njega koristi imaju samo strani investitori i političari koji ih „dovode“. Pravna sigurnost, poreska politika i podsticajan ekonomski ambijent, sami po sebi, garantuju investicije. Kad je u pitanju štetan politički uticaj na privredu, mora se pomenuti i tzv. Energetski sporazum sa Rusijom. Smatram da je ovo klasičan primer štetnog mešanja politike u ekonomske odnose jer je Rusija privilegovana ovim sporazumom i samo ona ima koristi, dok građani Srbije imaju samo štetu. Dovoljno je pogledati cenu goriva kod nas ili cenu gasa za domaćinstva. Ako ovim sporazumom plaćamo cenu za pomoć u međunarodnim odnosima, a kao rezultat imamo kolaps naše međunarodne politike iz 2011/12, kao i iz prošle godine, onda je i pored mog ruskog porekla, najbolje raskinuti Energetski sporazuma sa Rusijom ili ga korenito izmeniti.

Nezaobilazan način suočavanja sa prošlošću i izgradnje zdravih državnih i društvenih temelja je rigorozno sprovođenje opšte lustracije kao i utvrđivanje porekla imovine. Da je društvena elita koja je nakon 2000. godine vršila vlast imala političke snage i volje za sprovođenje lustracije i utvrđivanje porekla imovine, sada bi imali sasvim drugačije društvo ali i politički sistem.

Autor je advokat

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari