Poligon za korupciju 1

Javno komunalno preduzeće Beogradski metro i voz planira da naredne godine zaposli 11 novih radnika zbog povećanog obima posla koji očekuju.

Sama po sebi najava otvaranja novih radnih mesta nije problematična, međutim, sve ostalo što je okružuje može se staviti pod znak pitanja. Prvo, šta je tačno delatnost ovog preduzeća koje je osnovano 2018. godine a koje je tokom 2019. imalo u proseku 19 zaposlenih, čije su plate finansirane iz gradskog budžeta?

Kada je preduzeće počelo sa radom, Goran Vesić je kazao da će brinuti o realizaciji projekta izgradnje metroa.

Međutim, metro se još uvek ne gradi, a i kada počne da se gradi, o najvažnijim fazama brinuće strani partneri. Zatim, postavlja se pitanje ko će biti zaposlen, odnosno da li je i da li će JKP Beogradski metro i voz biti sigurna kuća za stranački podobne kadrove koje treba namiriti.

Ovo pitanje nosi posebnu težinu s obzirom na to da je prema pisanju Nove ekonomije ovo preduzeće za dva i po meseca rada u 2018. godini potrošilo 2,1 milion dinara, ili dve trećine svog budžeta, na zarade, naknade i ostale lične rashode. Na kraju ne treba zaboraviti ni širi kontekst u kome JKP Beogradski metro postoji.

Izgradnja metroa u Beogradu bila je okosnica kampanje za prethodne izbore i ne treba sumnjati da će vlast tokom izborne kampanje koje nas očekuje naredne godine ovaj projekat staviti u sam centar. Već je donet leks specijalis koji će omogućiti državi da privremeno suspenduje domaće zakone kada se radi o projektima od nacionalnog značaja, a beogradski metro je proglašen za takav projekat.

U praksi to znači da će država moći po svom nahođenju da bira partnere za određene faze projekta i još važnije da sklapa ugovore koji mogu ostati tajni. Sve je to već viđeno sa Beogradom na vodi pa ne čudi što civilni sektor i struka predviđaju da ćemo umesto bržeg kretanja kroz grad sa metroom dobiti još jedan poligon za korupciju. Teško da iko ko se vozio gradskim prevozom u špicu radnim danom može da pohvali javni prevoz u Beogradu.

Gradska i državna vlast izgleda malo mare za to što Beograđani svakog danas sve duže putuju. Umesto da obezbede veći broj autobusa na ulicama, reše problem sa manjkom vozača, planiraju rekonstrukcije gradskih ulica tako da ne remete saobraćaj, oni prodaju karte za metro koji još uvek nije počeo da radi i zapošljavaju nove ljude u preduzeću o čijoj delatnosti može samo da se nagađa.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari