Gugl i Fejsbuk krše srpski zakon 1Foto: EPA-EFE/ HAYOUNG JEON

Ni Fejsbuk ni Gugl nemaju ni predstavništvo ni zastupnika u našoj zemlji što u praksi znači da Poverenik za zaštitu podataka o ličnosti ima veoma sužen delokrug u okviru koga može da deluje ako dobije pritužbu na račun ovih kompanija.

Milan Marinović, poverenik za informacije od javnog značaja, objašnjava za Danas da ako recimo građanin Srbije pošalje zahtev Guglu za brisanje nekog videa sa interneta, a kompanija ne reaguje, Poverenik malo toga može da uradi.

– Ako kompanija nema predstavništvo ni zastupnika u Srbiji, mi smo u pat poziciji jer poverenik nema nadležnost nad stranim kompanijama – objašnjava Marinović.

Prema novom Zakonu o zaštiti podataka o ličnosti, koji je donet 2018. godine, Gugl i Fejsbuk su dužni da imenuju svog zastupnika. Kako to nisu još uvek učinili SHARE fondacija je podnela prekršajne prijave Povereniku protiv ovih kompanija.

Marinović kaže za Danas da će kancelarija poverenika tokom sledeće nedelje odlučiti na koji način će postupati po ovim prijavama ističući da su i Gugl i Fejsbuk dužni da poštuju srpske zakone.

– Ako se kompanija obraća svojim korisnicima u Srbiji, na srpskom jeziku, daje cene u dinarima, dužna je da ima svog predstavnika koji će primati pritužbe, zahteve za brisanje, i uopšte biti neko kome korisnici mogu da se obrate – kaže poverenik.

Na drugoj strani direktor SHARE fondacije Danilo Krivokapić podseća da svaki građanin koji koristi Gugl i društvene mreže svakodnevno ostavlja veliki broj ličnih podataka.

– Naša istraživanja su pokazala da čak i ako nemate profile na Fejsbuku i Guglu ove kompanije vas prate zato što imaju takozvane kolačiće na gotovo svim drugim sajtovima. Tako prikupljajući podatke oni prave neku vrstu vašeg digitalnog profila na osnovu koga odlučuju koje će vam reklame poslati, i tu leži novac. Sama činjenica da neko o vama ima jako veliki broj podataka i često veoma osetljivih otvara prostor za zloupotrebu. Koliko ljudi zna šta vi sve pretražujete u Guglu? Kada ste na internetu? Koje sajtove posećujete? Te informacije Gugl ima o vama – objašnjava Krivokapić podsećajući na aferu sa kompanijom Kembridž analitiks koja je podatke o korisnicima koristila da bi se slale političke obmanjujuće poruke i usmerilo glasanje na izborima.

Ranije ove godine SHARE fondacija uputila je pismo na 20 adresa velikih kompanija pozivajući ih da imenuju svoje predstavnike. Pošto Gugl i Fejsbuk to nisu učinili, odlučili su da se obrate povereniku.

– Velike kompanije ne vide Srbiju kao relevantno tržište i prosto nisu upoznate sa našim zakonima. Predstavnik za Srbiju bi bio neko kome bi građani mogli da se obrate kada imaju problem. LJudi nam često javljaju da ne mogu da stupe u kontakt ni sa Fejsbukom ni sa Guglom. Prinuđeni su da koriste automatizovane forme, suštinski se vrte u krug. Kako nam je rekao jedan građanin – razgovaram sa gospodinom Fejsbukom – kaže Krivokapić. On dodaje da je cilj prijave koju je SHARE fondacija podnela da se sa dve velike kompanije uspostavi dobra praksa koja bi se onda prenela i na ostale.