Hepi i Pink udaljeni od koncepta opšte medijske usluge 1Foto: StockSnap/pixabay

To pokazuju rezultati istraživanja Službe za nadzor i analizu Regulatornog tela za elektronske medije, za period od 2010. do 2017, koje je objavljeno prošle godine.

Prethodne godine, zahvaljujući, pre svega, formatu rijaliti programa sopstvene produkcije, Hepi TV je posvetila više od polovine svog ukupnog godišnjeg programa rijalitiju “Parovi” i drugim formatima, dok je RTV Pink posvetila četvrtinu ukupnog  programa svom formatu “Farma” i sličnim sadržajima.

Hepi televizija, koja je uvela rijaliti programe na velika vrata 2015. godine, tri četvrtine ukupnog emisionog programa u 2017. godini posvećuje emisijama: “Parovi”, “Pazi paparaco” i “Provodadžija”.

Hepi i Pink udaljeni od koncepta opšte medijske usluge 2
Zastupljenost rijalitija, informativnog programa i reklama TV Hepi

Tako visok udeo rijaliti sadržaja donosi Hepi TV prvo mesto u jednoličnosti programa, kao pružalaca medijske usluge sa nacionalnom pokrivenošću.

U periodu od 2010. do 2017. godine RTV Pink, kao i Hepi TV, pokazuje istrajnost ka takozvanim rijalitima “prisilnog okruženja”, gde učesnici žive određen broj dana u izolaciji, pod konstantnim nadzorom. Ona je prošle godine imala čak 14 rijaliti programa, među kojima su najgledaniji bili “Zadruga”, “Pinkove zvezde”, “Pinkove zvezdice” i “Paparaco lov”.

Sporna emisija “DNK”, već tri godine veoma jasno ugrožava prava dece koja su izložena mešanju u njihovu privatnost, čast i ugled. Ovaj rijaliti obiluje primerima spornim sa pozicije povrede ljudskih prava, ali i sadržajima koji direktno izazivaju ekstremno negativne emocije kod gledalaca, zbog čega je TV Pink više puta kažnjena od strane REM-a.

U prošlogodišnjoj analizi REM navodi se da RTV Pink, kao i Hepi TV, u tom trenutku nisu ispunjavale koncept opšte medijske usluge, s obzirom na to da ne poštuju Pravilnik o minimalnim uslovima, prema kojem je neophodno ostvariti minimum udela sa programima naučno-obrazovanog, kulturno-umetničkog, dokumentarnog i dečjeg karaktera.

S druge strane, TV Prva negovala je brojnost naslova različitih rijaliti programa, čiji je sadržaj isti  – u pitanju je uvek takmičarski rijaliti, odnosno “talenat-šou programi”.

Kako se ne može svrstati u isti rang po zastupljenosti rijaliti programa sa Pinkom i Hepi TV, ali ni u kategoriju sa zanemarivim udelom rijaliti programa, ova televizija ostaje u “zlatnoj sredini”.

Javni servis Srbije sa svojim kanalima RTS1 i RTS2 učestvuje u rijaliti kulturi u zanemarljivom procentu. Uglavnom je reč o humanim rijaliti formatima, dok su na ovim kanalima trenutno tri emisije koje se kategorišu kao rijaliti program: “S Tamarom u akciji”, “Kuhinja mog kraja” i “Skrivena kamera”.

Hepi i Pink udaljeni od koncepta opšte medijske usluge 3
Foto: Screenshot/ REM

Studentska organizacija “Sistem vrednosti” pokrenula je u avgustu 2015. godine peticiju “Srbija protiv Farme, Parova, Maldiva i Velikog Brata”, koju je u prvih nekoliko dana potpisalo 100.000 ljudi.

Tada je Savet REM-a reagovao tako što je doneo neobavezujuću Preporuku o vremenu emitovanja rijalitija “prisilnog okruženja”, koja predlaže takav program kao  neprikladan za osobe mlađe od 18 godina i dozvoljava njegovo emitovanje jedino u zaštićeno vreme između 24 i 6 časova. Međutim, kako Preporuka nije obavezna, ne postoje nikakve sankcije za njeno nepoštovanje.

Novčane kazne u regionu

Zemlje u region, među kojima su Bosna i Hercegovina, Crna Gora, Hrvatska i Slovenija, donele su obavezujuće zakonske procedure koje novčano kažnjavaju sve televizije koje ne poštuju pravila puštanja ovakve vrste sadržaja isključivo u noćnim časovima. U Srbiji u 2018. godini i dalje ne postoji zakonska procedura koja reguliše rijaliti sadržaje.

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.