ilustracija Foto: Wikipedia

Kod kojeg je za manje od tri sedmice u dva odvojena incidenta iz šina isliznulo sedam vagona- cisterni sa opasnim tovarom, amonijakom i fosfornom kiselinom.

On je kazao da je za večeras zakazan sastanak na kojem će meštanima Jasenovika, kojih je oko 400, saopštiti rezultate sinoćnog razgovora sa predstavnicima Želeleznica Srbije i grada. Milan Maksimović, izvršni direktor za upravljanje javnom železničkom infrastrukturom, rekao je tada da će ova pruga biti zatvorena sredinom sledećeg meseca, kada bi trebalo da započne njena rekonstrukcija koja će trajati godinu dana. Do početka rekonstrukcije, Železnica će pojačati mere bezbednosti i dodatno tehnički pregledati sve vozove koji prevoze opasne materije. Meštani su, međutim, zahtevali da železnica u potpunosti obustavi prevoz opasnih materija na ovoj pruzi sve dok ne bude rekonstruisan njen deo koji prolazi kroz Jasenovik.

– Danas je prugom prošao jedan teretni voz, ali nije prevozio opasne materije. Neki meštani su spremni odmah da se okupe u znak protesta i blokiraju prugu,a neki ne. Pretpostavljam da ćemo sačekati pisani dopis Železnica Srbije u kojem će biti preciznije navedene te „pojačane mere bezbednosti“, a nakon toga doneti konačnu odluku- rekao je Jovanović za naš list.

Maksimović je sinoć, nakon sastanka sa predstavnicima grada Niša i Jasenovika,  kazao da je Vlada obezbedila 900 miliona dinara za sanaciju pruge Niš- Zaječar i da sledi raspisivanje tendera, ali kako ta procedura „traje malo duže“, Železnica će započeti radove na njenoj rekonstrukciji kod Jasenovika već od 15. marta. Ona će angažovati opremu, mehanizaciju i radnike koji se bave izgradnjom i sanacijom, a kada se na tenderu izabere najbolji ponuđač „biće uveden u radove“.

-Tačno je da ova pruga nije održavana poslednje četiri decenije, ali za učestale incidente nije odgovorno jedino njeno stanje već i tehnička ispravnost vozova. Prošle godine smo prevezli 2.126.000 tona opasnih materija, što je petina celokupnog tereta, imali smo 43 vanredna dogadjaja ali niko nije bio povredjen, niti je došlo do zagadjenja životne sredine – kazao je on novinarima.

Na pruzi Niš – Zaječar kod sela Jasenovik 20. januara su se prevrnule dve vagon-cisterne sa tečnim amonijakom, a već 10. februara iskliznulo je pet vagon-cisterni sa fosfornom kiselinom. Nakon prve nesreće,  dok je trajalo uklanjanje cisterni sa amonijakom, svi stanovnici Jasenovika, kao i domaće životinje, bili su organizovano evakuisani, a sanacija posledica trajala je dve sedmice. Uklanjanje cisterni i sanacija koloseka nakon incidenta sa fosfornom kiselinom trajala je kraće, te je saobraćaj na ovoj pruzi ponovo uspostavljen juče.

Odmah nakon iskliznuća cisterni sa fosfornom kiselinom „Infastrukture železnica Srbije“ su saopštile da će nadleža komisija „precizno utvrditi uzrok ovog vanrednog dogadjaja“, odmah istakavši da „uzrok iskliznuća nije stanje železničke infrastrukture, koja je upravo na ovom mestu sanirana tokom 2018. godine“. I nakon prve nesreće, kada su iskliznule cisterne sa amonijakom, ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović je kazala da se uzrok utvrđuje, ali i „ispituje eventualna odgovornost“ privatnog prevoznika „NCL“, čiji su vagoni sa amonijakom iskliznuli, jer mu je  „za dva meseca voz tri puta iskliznuo iz šina“.

Meštani Jasenovika, međutim, upozoravaju da se na toj deonici „stalno dešavaju nesreće“, ocenjući da je najveći problem stara, oštećena i zapuštena pruga koja nikada nije rekonstruisana. Na pojedinim mestima na pruzi kod ovog sela mogu se videti oštećene šine i skoro potpuno istruleli pragovi. Prema dostupnim podacima, pruga na toj relaciji je većim delom izgrađena pre Prvog svetskog rata, a neke njene deonice nisu sanirane šest decenija.

Povezani tekstovi