Koliki su dometi izmena Zakona o zaštiti stanovništva od zaraznih bolesti 1Foto: Stanislav Milojkovic

Izmene Zakona o zaštiti stanovništva od zaraznih bolesti, koje su predložene kako bi se po rečima predstavnika vlasti sprovela bolja kontrola protivepidemijskih mera, te sprečilo dalje širenje epidemije, ne donose rešenje za jedan od ključnih problema…

Da jednu od najvažnijih uloga u rukovođenju epidemijom u Srbiji ima Krizni štab, a ne Republička komisija za zaštitu stanovništva od zaraznih bolesti, kako to sam zakon propisuje, smatraju sagovornici Danasa.

Kako ocenjuju, radi se o još jednoj improvizaciji vlasti čiji je cilj da skrene pažnju javnosti sa sopstvene odgovornosti za svakodnevno veliki broj novozaraženih.

Vlada Srbije usvojila je u četvrtak predlog izmena ovog zakona, po kome će za sprovođenje protivepidemijskih mera pored sanitarne, ubuduće biti nadležna komunalna inspekcija i komunalna milicija.

Po rečima, Ranka Šekularca, pomoćnika načelnika komunalne milicije Beograda, to znači da će komunalna milicija moći da piše prekršajne naloge građanima koji se ne pridržavaju mera, kao što je obavezno nošenje maski.

Predstavnici vlasti i Kriznog štaba ranije su isticali da je neophodno naći pravni okvir kako bi se u kontrolu protivepidmeijskih mera, pored sanitarnih inspektora, koji ih je malo, uključili i drugi organi.

Kako su navodili, mere koje postoje su dobre, ali je problem njihovo sprovođenje odnosno kontrola, te da razlog za veliki broj zaraženih treba tražiti pre svega u nepoštovanju donesenih odluka kao i nekažnjavanju onih koji mere krše.

Pravnica Sofija Mandić ističe međutim da nije tačno da nije imao ko da proverava da li građani poštuju mere, kao i da prekršajnu prijavu može da podnese bilo ko, pa i sami građani.

Ona ističe da je možda i racionalno menjati zakon tako da komunalna milicija sada piše prekršajne naloge, ali i da dosadašnji zakonski okvir nikako ne može biti razlog zašto nije u dovoljnoj meri sankcionisano nepoštovanje postojećih mera.

– Prvo, nije istina da samo sanitarni inspektori mogu da kontrolišu poštovanje mera. Po Zakonu o prekršajima, prekršajni postupak može da pokrene bilo ko – fizičko lice, policija, komunalna milicija. Mi u MUP-u imamo zaposlenih 40.000, zašto ti ljudi nisu iskorišćeni za kontrolu mera. Čitava ta halabuka oko menjanja zakona tako da se sada eksplicitno navodi da komunalna milicija počinje da kontroliše mere predstavlja zamagljivanje očiju javnosti odnosno traženje izgovora zašto smo došli u ovu situaciju, sa ovolikim brojem novozaraženih – navodi Mandić.

Istovremeno, Vesna Rakić Vodinelić, profesorka Pravnog fakulteta Univerziteta Union u penziji, u svom autorskom tekstu objavljenom na sajtu Peščanik ističe da se komunalna policija mogla uključiti u kontrolu mera I ranije na osnovu odluka gradova u kojima je proglašena vanredna situacija, kao i da u drugim zakonima postoje delovi koji dopuštaju upotrebu represivnog aparata u vreme vanredne situacije.

U izjavi za Danas ona dodaje i da je besmisleno menjati zakon koji se od početka epidemije i ne poštuje.

Ona podseća da Zakon o zaštiti stanovništva od zaraznih bolesti predviđa da Republička komisija za zaštitu stanovništva od zaraznih bolesti treba da ima glavnu ulogu u borbi sa epidemijom, što nije slučaj pošto su poslovi koje bi ova komisija trebalo da obavlja prepušteni Kriznom štabu, kao telu koje nije imalo uporište u samom zakonu.

– Najvažniji deo ovog zakona jeste postojanje Republičke komisije za zaštitu stanovništva od zaraznih bolesti, kao kredibilnog tela koje bi trebalo da se bavi i prevencijom, i edukacijom, a ne samo represijom. Izgleda da se ovde primenjuju samo represivni delovi zakona, dok ih za ostale nije briga. Pri tome, osnovni razlog zašto republička komisija ne preuzima ulogu koju treba, već se insistira na Kriznom štabu, jeste taj što vlast, kroz prisustvo ministara u KŠ, želi da kontroliše medicinski deo ovog tela – ističe Rakić Vodinelić.

I Sofija Mandić navodi da je Krizni štab postojao kao „čardak ni na nebu ni na zemlji“, kao telo bez utemeljenja u zakonu.

– Vlast ne želi da republička komisija preuzme glavnu ulogu, kao što bi trebalo, jer zakon jasno definiše procedure po kojima ta komisija kao i ministar zdravlja postupaju. U tom slučaju onda postoji i pravna zaštita građana od odluka koje eventualno nisu bile dobre – napominje Mandić.

Prema ranijim najavama izmene zakona trebalo bi da se nađu u Skupštini Srbije sutra, 10. novembra.

Krizni štab po prvi put u Zakonu

Zakon o zaštiti stanovništva od zaraznih bolesti do sada nije podrazumevao postojanje tela kao što je Krizni štab, već je jednu od glavnih uloga u rukovođenju epidemijom dao Republičkoj komisiji za zaštitu od zaraznih bolesti, koja zajedno sa zavodima za javno zdravlje predlaže određene mere ministru zdravlja.

S obzirom na ovu činjenicu, iz Vlade su letos objasnili da je Krizni štab formiran na osnovu Zakona o Vladi.

Sada se međutim u predlogu izmena zakona o zaštiti stanovništva od zaraznih bolesti, pominje krizni štab pa se tako navodi da u slučaju pandemije vlada može „obrazovati krizni štab i odrediti druge odgovarajuće mere za zaustavljanje epidemije, odnosno pandemije… kao i uslove, način sprovođenja i izvršioca“.

Po istom članu zakona, vlada može zabraniti odnosno ograničiti ulazak putnika koji dolaze iz zemalja sa nepovoljnom epidemiološkom situacijom, ali i odlučivati o slanju obolelih u inostranstvo ako u našoj zemlji više nema kapaciteta za lečenje.

Novine u Zakonu

Kućna izolacija i kućni karantin

U kućnu izolaciju odlaze zaražene osobe koje nemaju simptome ili imaju blage simptome te im nije potrebno bolničko lečenje, dok u kućni karantin odlaze kontakt osobe koje su ili zaražene ili postoji sumnja da su zaražene. Rešenje o kućnom karantinu donosi sanitarni inspektor a na osnovu mišljenja epidemiologa i karantin traje koliko i procenjeni period maksimalne inkubacije bolesti. U kućni karantin mogu biti poslate i osobe koje dolaze iz zemalja za koje je prethodno procenjeno da imaju nepovoljnu epidemiološku situaciju.

Komunalna milicija

Pored sanitarnih inspektora za kontrolu protivepidemijskih mera po ovom predlogu sada je zadužena i komunalna inspekcija i komunalna milicija – koja između ostalog sada može da izdaje prekršajne naloge ako dolazi do nepoštovanja protivepidmeijskih mera. Komunalna milicija može i da naloži da se isprazni objekat u kome se krše propisane mere kao i da zabrani rad onim objektima u kojima se ne poštuju mere dok se nepravilnosti ne isprave, ali ne naduže od 72 sata.

Novčane kazne

Novčana kazna od 50.000 do 150.000 dinara zaprećena je fizičkim licima koja se ne pridržavaju mera kućne izolacije i kućnog karantina, zatim onima koji u Srbiju ulaze iz područja koja su epidemiološki rizična a koji se ne prijave nadležnim, kao i osobama koje ne postupaju u skladu sa rešenjem sanitarnog inspektora. Građani takođe mogu da dobiju kaznu od 5.000 dinara ako se ne pridržavaju mera „lične zaštite od infekcije“. Pravnim licima koja se ne pridržavaju protivepidemijskih mera mogu biti izrečene kazne u rasponu od 150.000 do 300.000 dinara.

U Srbiji 2.122 novozaraženih, desetoro umrlo

Beograd – U Srbiji je zaraženo još 2.122 osoba, a preminulo je 10 ljudi, podaci su od juče. Testirano je 8.299 građana, dok se na respiratoru nalazi 106 pacijenata.

Ministar zdravlja Zlatibor Lončar je izjavio da je najgora epidemiološka situacija u Beogradu i da je „krajnji momenat da građani pokažu solidarnost kako bi se zaustavio rast broja zaraženih“. On je ukazao da od koronavirusa obolevaju i ljudi između 30 i 50 godina i da je opasnost i za njih realna, ali da je još veća za starije građane koji imaju udružena oboljenja.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari