Njujork tajms: Priča Danijele Štajnfeld podstakla pokret "I ja u Srbiji" 1Foto: EPA/ JUSTIN LANE

List Njujork tajms „New York times“ piše u dugom članku o izlasku u javnost o seksualnom napadu srpske umetnice Danijele Štajnfeld, ukazujući da je to izazvalo žustre rasprave u Srbiji i podstaklo svojevrsni pokret „MeToo“ (I ja) u zemlji i druge žene da izađu i kažu da su seksualno zlostavljane.

Kakvu god ličnu katarzu predstavlja njen dokumentarni film, u kome govori i o svom slučaju, sve više ljudi vidi film Štajnfeld kao podsticaj za veliku podršku žrtvama seksualnih napada koja se razvija u Srbiji i u regionu Balkana, navodi Njujork tajms.

U članku list iznosi kako je Štajnfeld, sa završenim Fakultetom dramskih umetnosti u Beogradu, osvojene dve veće pozorišne nagrade i mesta u uglednom beogradskom pozorištu odjednom misteriozno nestala iz javnosti i da je tek prošlog leta otkriveno zašto.

Ona je, kako navodi list, u svom dokumentarnom filmu „Isceli me“ o žrtvama i počiniocima seksualnog nasilja, prikazanom prošle godine na Sarajevskom filmskom festivalu, otkrila da je i nju seksualno napao osam godina ranije „moćni Srbin“ što je podstaklo da se preseli u SAD.

Štajnfeld je u razgovoru za Njujork tajms rekla da je bila nervozna kada je film imao premijeru prošle godine u Sarajevu ali da nije mogla da zamisli da će taj film izazvati neke velike reakcije, da je mislila da se nje niko ne seća i da nije bila u kontaktu sa bilo kim u zemlji.

Medijska bura koja je izbila nekoliko dana posle premijere je pokazala da greši, navodi list i prenosi da je njeno lice bilo odjednom na svim medijima u Srbiji, neki su je hvalili što je izašla u javnost o tome, a drugi su je kritikovali što nije otkrila ime napasnika.

Rekla je da ga nije identifikovala jer je želela da se film usmeri na preživele i na izlečenje, a ne na izdvajanje jednog počinioca. Ali tabloidi u zemlji su naširoko spekulisali o njegovom identitetu, piše Njujork tajms. Neki su dovodili u pitanje njen motiv navodeći da je to „bolesno“ i da je izmislila silovanje da bi reklamirala svoj film.

„Čak za nekog ko je odrastao u Srbiji gde je seksizam i muški šovinizam duboko ukorenjen, reakcija je bila zaprepašćujuća“, rekla je Štajnfeld, prenosi Njujork tajms i dodaje da je zemlja napravila korak napred po pitanju prava žena i nasilja nad ženama ali da se u Srbiji i okolnom regionu seksualno uznemiravanje i napadi i dalje retko prijavljuju, a kritikovanje žrtava je više nego rasprostranjeno.

Međutim, poslednjih meseci, navodi Njujork tajms, podstaknuto delimično njenim filmom, raspoloženje se u nekim delovima promenilo, u januaru su druge srpske glumice izašle u javnost o navodima da su bile silovane i „pokret poput „Mi Tu“ (MeeToo) pokreta se osnažio u ovom regionu gde je još potrebno da ojača kultura u kojoj se prozivaju počinioci nasilja“.

List ukazuje na pojavu haštaga „NisiSama“ i Fejsbuk stranice „Nisam Trazila“, koja ima 40.000 pratilaca i u kojoj se poziva da se veruje žrtvama seksualnih napada i naglašava da počinioci treba da odgovaraju.

Njujork tajms piše da se Štajnfeld, koja živi u Njujorku, prošle nedelje vratila u Srbiju, razgovarala sa policijom i tužiocima i identifikovala kao svog napadača Branislava Lečića. List navodi da je njeno otkriće izazvalo medijsku eksploziju, delimično zato što je Lečić poznata ličnost u Srbiji, ne samo istaknuti glumac nego i profesor i bivši ministar kulture, koji je samo nekoliko nedelja pre toga govorio protiv seksualnog nasilja.

Štajnfeld je rekla da su te njegove izjave delimično doprinele tome da ga imenuje. Lečić negira da je imao seksualni kontakt sa Štajfeld, sa kojom je u vreme kada ona kaže da se dogodio napad, 2012. godine, igrao zajedno s njom u jednom komadu.

List govori o audio snimku koji je ona priložila o njihovom razgovoru kada se suočila s njim u decembru 2016, tokom kojeg on priznaje da mu je ona rekla ne, a delovi tog audio snimka su uključeni u njen film.

Štajfeld je rekla da nikad nije nameravala da stavi sopstvenu priču u svoj film, ali kada je videla grubi snimak, osetila je da mora da uključi svoje iskustvo „radi pravde, sopstvenog ozdravljenja i radi drugih žrtava u regionu“.

„Danijelin slučaj dao je krila drugim ženama, glumicama da govore o tome šta se sa njima dogodilo. Izlazeći u javnost one sprečavaju da se takve stvari dogadjaju drugim ženama“, u zaključku Njujork tajms navodi reči Dragane Grnčarski bivšeg modela i javne ličnosti.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari