
„Struje“ koje preovladavaju, bar među episkopima, uglavnom su podeljene na one koji podržavaju aktuelni režim i predsednika Srbije Aleksandra Vučića, i one koje mu se suprotstavljaju.
Nažalost, te podele nisu zaobišle ni Pravoslavno bogoslovski fakultet, koji ovih dana potresa i afera o navodnom silovanju studentkinja, a što je SPC godinama pokušala da zataška.
O problemima u Crkvi ali i na fakultetu razgovaramo sa Rodoljubom Kubatom, jednim od retkih profesora Bogoslovskog fakulteta koji smatra da sukobe treba prevazilaziti, a ne gurati pod tepih, kao i da bi SPC trebalo da se distancira od aktuelne vlasti.
* Nova školska godina još nije počela, a čini se da sukobi na relaciji Pravoslavni bogoslovski fakultet i (vrh) SPC nikada nisu bili veći. Šta je pozadina tih sukoba, odnosno nesporazuma?
– Na PBF ne postoje nikakvi idejni sukobi, tj. ideje nisu nikakav generator krize. Ovde se radi o ličnim sukobima i interesima, i što je najgore u pitanju je manjina koja doduše ima jaku podršku nekih centara političke i crkveno-političke moći. Koliko je stvar otišla u pravcu lične netrpeljivosti mogu da navedem primer da jedan episkop opstruiše prevođenje Starog zaveta sa izvornog jezika. Iako je imao jedinstvenu priliku da u nauci i kulturi ostavi nekakav trag, nije krenuo tim putem. To je šteta. Troši se vreme i energija dok Crkva i PBF tonu u sivilo naprednjačke Srbije.
* Patrijarh Irinej u poslednje vreme često spominje „neposlušne“ profesore Bogoslovskog fakulteta kojima je „Crkva dala sve a oni je kritikuju“. Ne navodi imena ali nije teško zaključiti da je i vaše na tom spisku.
– Da, video sam u nekim intervjuima da tako nešto govori. Doduše, iz tih tekstova se ne može razaznati ništa jasno. Nedavno je u jednom gostovanju na televiziji rektorka Ivanka Popović naglasila da za sve članice Univerziteta mora da važe ista pravila, tako da ne treba očekivati ništa posebno kao posledicu tih izjava ili različitih stavova. Ova grupacija na PBF ima moć dok je Vučić na vlasti. Meni deluje da neće dugo, tako da će stvari u dogledno vreme doći na svoje.
* Pisali ste o teologiji bunta, koja nije dobro prihvaćena od pojedinih visokih predstavnika SPC. U tom tekstu, između ostalog, navodite da Bog voli buntovnike, a ne slepe poslušnike, i to ilustrujete primerima iz Svetog pisma. Zašto teologija bunta, po vašem mišljenju, smeta pojedincima iz Crkve, i to po pravilu onima koji podržavaju aktuelnu vlast?
– Teologija bunta je proročka teologija. To je bunt protiv nepravde i zloupotrebe vlasti, a ne protiv poretka. Pojedinci u vrhu SPC, kao i mnogi drugi, ne prihvataju ovakav koncept pobožnosti. Mi smo navikli na kmetovsku pobožnost, zasnovanu na čovekovom samopreziru i strahu. Ta pobožnost je proizvod srednjovekovne simfonije između Crkve i države. U toj simfoniji jedna od društvenih uloga Crkve bila je da idejno drži u pokornosti potčinjene kmetove. Budući da je jedan deo jerarhije u potpunosti na strani režima, ovakva teologija remeti tako uspostavljenu simfoniju. Međutim, raduje velika zainteresovanost za ovaj moj tekst koji je sada preveden na ruski i na engleski jezik.
* Za PBF se u poslednje vreme vezuje i afera o navodnom silovanju više studentkinja za koje one okrivljuju prodekana Vladimira Vukašinovića. Za patrijarha je to „završena priča“ iako slučaj godinama stoji pred crkvenim sudom, a državni organi su tek počeli da se bave njime. Da li su Sinod i patrijarh adekvatno reagovali na ove optužbe?
– Slučaj jedne studentkinje je već bio predmet rada Etičke komisije PBF. Pojavilo se još onih koje optužuju kolegu Vukašinovića. Patrijarhova reakcija je blagorečeno skandalozna. Ne mogu da verujem da srpski patrijarh nije hteo da razgovara sa ocem studentkinje koji mu se obratio za pomoć. Dakle, da je bar seo i razgovarao. To je na ljudskom planu jedan duboki antropološki pad.
O pritiscima
* Profesor Dragomir Sando i vi ste jedini koji ste insistirali da se stvari isteraju na čistac, odnosno da sve u vezi s optužbama za silovanja na PBF bude ispitano i eventualno procesuirano. Da li ste zbog toga trpeli određene pritiske?
– Ne, lično mi se niko nije obraćao u tom smislu. Profesor Sando je imao ozbiljnih pretnji sa više mesta. Što se tiče insistiranja da ovaj slučaj dobije sudski epilog, mislim da je to jedino smisleno. Da budemo jasni, kolega je optužen, on je i dalje nevin dok se ne dokaže suprotno. U interesu svih je da se slučaj reši. Ima onih koji sumnjaju u namere studentkinja. Ja sam lično sklon da im verujem. Čisto logički, nije mi shvatljivo da neko uništava sopstveni život i karijeru da bi lažno optužio profesora. Da neko sebi uzme dobar deo života pateći se, da u to bude uključena porodica i prijatelji. Takve stvari se ne izmišljaju. U svakom slučaju, sud treba da obavi svoj posao.
Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa
U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.
Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.
Ćkakvo tonjenje, crkava je davno oduzeta od Boga i naroda. Zadnjih 80 godina je u kandžama boljševika, koji poput mitropolita Leontija i njegovog cincarskog prijatelja Filokinina koriste crkvu i veru da manipulišu sa gradnjanima. Sada je očigledno da su patrijarh Irinej i skojevac Selaković tandem koji žari i pari po pravoslavlju i njegovim svetinjama.
Misle oni da je narod glup i da ne vidi sve te marifetluke, ali dobro zna da su oni došli sa puškom na vlast i da bez nje ne silaze.
Pobogu čoveče, 2020. godina je, kakvi komunisti?! Dokle ta jeftina demagogija i hronično bežanje od odgovornosti?
Pun je sv Sindod saradnika udbe, db, bia, itd. Neki su ucenjeni, neki ne. Nekima je to porodicno zanimanje, Mirku „Irinej“ Bulovicu, sinu udbaskog pukovnika… CIm neko od vladika ima problem, odmah trci kod Ivice Dacica! Hahahahaha!!! Da nije tuzno bilo bi smesno…
Crkva tone u sivilo jos od vremena kada je vodio Nikolaj Velimirovic, tako da to i nije bas velika novost. Ono sto mene iritira je konstantno instiranje na tome da je podela u crkvi ili drustvu u celini neka negativna pojava, pa to jos od ljudi koji sebe smatraju demokratski orijentisanim. Zar bi svi Srbi tebalo da imaju isto misljenje o bilo cemu ili bi trebalo da misle istom glavom? Taj nivo jedinstvenosti postoji jedino u Severnoj Koreji.
Rodoljube, domoljube.
kako ono bese, poslednje utociste…
Mnogo vam smeta Sveti vladika Nikolaj. Mora da je Alojzije bolji pastir. sramota
Ovcama su potrebni pastiri.
O kako fali profesor Radovan Bigovic…
Crkva je potonula najvise sa Brozom i njegovom kamarilom i njenim danasnjim duhovnim sledbenicima. Unistili su duhovnost Srba u svakom pogledu.
Nije Crkva potonula, vec pojedini „velikodostojnici“. A Crkvu ni vrata pakla nece nadvladati.Crkva nije danasnji patrijarh Irinej, niti ep. Grgur, niti ep. Irinej Bulovic itd…Nasa SPC nikad nije imala ovoliki broj parohija u svetu kao danas! U svetu, kao i u Crnoj Gori se dogadja NAROD, nikako klerikalizam, Bogu hvala!
Vekovi Turske okupacije nisu potopili Crkvu a onda par decenija pod komunistima jesu. Pričam ti priču.
Ne, crkva ne tone, do guše je potonula,!
Nema jedne crkve, jer ako je jedna koja je crkva „zamolila“ Vučića da ne dolazi za Božić u Crnu Goru?
Ili, koja su crkva episkop Grigorije ili episkop Maksim?
U stvari ne znam zašto ja ovo pišem kad je to trebalo da kaže gospodin Kubat. Ili je problem što ga to niko nije pitao?
Crkva i sns mogu da idu ruku pod ruku.
Tek u 19. v. pocinje borba za dokazivanje da istooriju ne moze da cini baza mita, mitomanije, pa cak i mitologije (Ruvarac). Pisani sadrzaji su se nalazili u skrinjama crkava cineci tako da ih ni crkvena lica ne upoznaju. Titov period drustva cini najbolji period za ljudski zivot na ovim prostorima kao i za razvoj pojedinca. Crkva je dobila veliku ulogu koju nije prepoznala. Kao duhovna institucija imala je prilike da radi na sopstvenom izucavanju isposnickog zivota koji utvrdjuje duhovnost (nema duhovnosti bez prozivljavanja patnje), izucavanja profila ljudi i mozda najvise izucavanja sopstvene strukture koja se toliko snazno brani od danas. Ali mnogo je lakse mozda i sladje baviti se svetovnim zivotom sa aspekta na duhovnom tronu. Razmisljanja o ratu, odlucivanja o strani, bavljenja ekonomijom u investiranju, poreskoj politici i zastiti svoje moci u drustvu. Koliko mesta tu ostaje za ucenja duhovnom? Ucestvovanje u svakodnevnici pomaganja i lecenja svakojakih bolova ljudi da bi se doslo do tog novog duha. Zadrzavanje pozicije najudobnije po sebe a da je drugi placaju vodi ka fakturi. Skoro smo citali izjavu u kojoj se citira Dostojevskki. Pa eto najboljeg primera priblizavanja Evropskom coveku zena. Duhovnost neminovno vodi ka samospoznaji, izucavanju sopstvenog bica da bi se vodila bitka zivota danas i sutra. Ne moramo ni preko Hese/a, Prusta. Evo za pocetak preko plemennitih monaha, do nasih dusa ali ne preko vodjenja drzave. Skolstvo, danas u 21.v. nudi civilizaciji mnogo obucenih ljudi za te poslove. Vas bi da postujemo i volimo. p.s.prevesti obavezno Stari zavet
Misljenje Rodeljuba i mnogih u komentarima je u neku ruku cudan. Crkva nije nicije vlasnistvo niti je ona cinioc jednog ili vise ljudi. Pojam Crkve je dublji i nosi je vreni narod , svestenstvo i monastvo kroz vekove vec 2000 godina i nece je ugastiti ni politika ni misljenje nevernika ni onih koji je svojajtaju kao svoju prciju.
Čudno, profesor Pravoslavnog bogoslovskog fakulteta u Beogradu, a ima tursko prezime. Dokaz da vera ne poznaje granice.