Foto: Pixabay/Rawpixel

Crowdfunding u medijima sličan je crowdfunding-u za druge projekte i kampanje, ali ima i nekoliko svojih specifičnosti. Te specifičnosti proizlaze iz same prirode medija, višedecenijskog trenda izgradnje odnosa između medija i publike, ali i trenda koji se ogleda u smanjenju prostora za slobodno i samostalno novinarstvo, piše na blogu portala Crowdfunding.rs.

Specifičnosti medijskog crowdfunding-a

Trendovi u medijima jedan su od osnovnih razloga za odluku medija da sprovede crowdfunding kampanju. U odnosu na obim aktivnosti i troškove, crowdfunding uglavnom ne može da obezbedi 100 odsto godišnjeg budžeta, ali može određeni procenat i udeo u ukupnom budžetu.

Kroz crowdfunding se smanjuje i rizik za opstanak ili smanjenje kvaliteta izveštavanja, jer se jedan deo sredstava nadoknađuje kroz ovaj vid finansiranja.

Foto: Pixabay/Tumisu

Kako su novinari često istovremeno i javne ličnosti, važno je da u kampanji budu aktivni i stanu iza kampanje koju organizuje medij – odnosno da budu ambasadori samog medija i kampanje. Zauzvrat, novac koji dolazi direktno od publike, od čitalaca, slušalaca, gledalaca, novac je koji omogućava mediju da izveštava upravo o temama i vestima od značaja za publiku, bez uzimanja u obzir interesa oglašivača, političkih, ekonomskih, društvenih i drugih pritisaka, koji uvek imaju tendenciju da utiču na priče koje mediji objavljuju.

Jedna od glavnih specifičnosti medijskih crowdfunding kampanja ogleda se u tome da se veći broj kampanja odvija na internet stranicama samih medija, a ne na posredničkim platformama (Indiegogo, Kickstarter, GoFundMe). U tom slučaju, autor kampanje, odnosno medij, direktno sa bankom dogovara postavljanje sistema za online plaćanje, bilo da su u pitanju donacije ili pretplate na sadržaj, a tim samog medija dizajnira i postavlja novu podstranicu na svojoj internet stranici na kojoj će stajati sve informacije o kampanji i na kojoj će novac moći da se uplati direktno mediju.

Druga specifičnost ogleda se u direktnoj komunikaciji sa primarnom ciljnom grupom. U odnosu na većinu drugih autora kampanja, medij ima jednu ključnu prednost – po prirodi posla stvara sadržaj namenjen publici i ima odnos sa svojom publikom i zajednicom. Iako takođe koristi društvene mreže i druge medije za promociju svoje kampanje, medij ima mogućnost da plasira sav sadržaj o kampanji svojoj publici direktno, koristeći iste alate za komunikaciju koje inače koristi – vest, izveštaj, prilog itd.

Foto: Pixabay/Kaboompics

Treća specifičnost ogleda se u trajanju kampanje. Zbog toga što svojim backer-ima nude kontinuiranu vrednost i sadržaj, medijske crowdfunding kampanje mogu biti kontinuirane, a ne vremenski ograničene.

Umesto jednokratne podrške, medij se može podržati na duži vremenski period – bilo kroz donaciju koja se automatski obnavlja na mesečnom nivou, bilo kroz pretplatu. Razlika između ove dve vrste uplata je razlika između donacijskog i nagradnog crowdfunding-a u medijima.

Medij koji nije u prilici da svoju kontinuiranu kampanju postavi na sopstvenoj stranici može da iskoristiti platformu Patreon, koja kreatorima sadržaja omogućava upravo to – kontinuirano primanje naknade za svoj rad od strane podržavalaca, koji se na ovoj platformi nazivaju patronima.

Medijski crowdfunding u svetu

Različiti mediji u svetu koriste crowdfunding za prikupljanje sredstava za svoj rad i u tome se uglavnom koriste principima nagradnog i donacijskog crowdfunding-a.

Nagradni crowdfunding funkcioniše kroz sistem pretplate, odnosno podržavaoci dobijaju određen broj pretplata i različitih izdanja. Mediji takođe ostavljaju opciju donacije otvorenom – za one pojedince i pravna lica koji žele da podrže medij bez stvaranja obaveze da dobiju sadržaje i izdanja koje medij priprema.

Britanski list Gardijan ima dve odvojene stranice – jednu za pretplate, drugu za donacije, a na sličan način funkcionišu i „The New York Times”, „National Geographic”, „Washington Post” i drugi. Mediji u svetu više se odlučuju za sistem pretplate, odnosno nagradnog crowdfunding-a i uvek sa preporukom za godišnju pretplatu. Za to postoje dva ključna razloga:

1. Pretplata podrazumeva plaćanje za određenu uslugu, vrednost koju medij stvara i time jača svest kod publike da rad novinara i medija doprinosi ostvarenju jedne od ključnih vrednosti društva i da taj rad treba da bude plaćen.

2. Pretplate, naročito višemesečne i kontinuirane, omogućavaju mediju veći stepen stabilnosti i nezavisnosti od oglašivača i drugih izvora finansiranja.

Medijski crowdfunding u Srbiji i regionu

Foto: Pixabay/Tumisu

U Srbiji nema mnogo primera crowdfunding kampanja u medijima, ali one koje su realizovane uglavnom su bile uspešne. Postoji nekoliko razloga za to – crowdfunding je korišćen u situacijama u kojima je to bilo rešenje za urgentan izazov, kao npr. kampanja Nezavisnog društva novinara Vojvodine (NDNV) – Spasimo Autonomiju, 2017. godine ili strateški preokret u radu konkretnog medija, kao npr. Alarm, odnosno kampanja koju je pokrenuo voditeljski dvojac Daško i Mlađa, 2016. godine.

Crowdfunding kampanje za sada najviše sprovode online portali, kako bi kroz crowdfunding kampanju prikupili sredstva za svoj rad. U regionu imamo takođe uspešne primere crowdfunding kampanja koje su realizovane na platformi Indiegogo, a koje su pokrenute od strane portala Lupiga (decembar 2017. godine), Forum.tm (novembar 2016. godine) ili Radio Student (novembar 2017. godine), koji su za svoje potrebe realizovali vremenski ograničene kampanje kako bi prikupili novac za delovanje medija u određenom vremenskom periodu.

Nezavisno društvo novinara Vojvodine (NDNV) je u maju 2017. godine organizovalo instant crowdfunding kampanju u kojoj je za nedelju dana prikupilo nešto više od 400.000 dinara, kako bi se pokrili troškovi kazni, kamate i sudski troškovi u slučaju presude protiv portala Autonomija. Publika i građani reagovali su na učinjenu nepravdu i uplatili potrebna sredstva u veoma kratkom roku. Sredstva su kasnije vraćena NDNV-u po presudi Apelacionog suda, o čemu je NDNV pravovremeno izvestio javnost. NDNV se nakon te kampanje ohrabrio i počeo da sprovodi kontinuiranu donacijsku kampanju na svojoj platformi u aprilu 2019. godine, o čemu smo već pisali ovde.

Foto: Pixabay/Markusspiske

Daško i Mlađa, nekadašnji novinari na „O radiju RTV”, su 2016. godine odlučili da pokrenu kampanju na platformi Patreon, na kojoj je potrebno da mesečno prikupe 2.000 dolara kako bi emitovali svoj sadržaj. Kampanja je kontinuirana i uspešna, jer su slušaoci spremni da na mesečnom nivou izdvoje određenu svotu kako bi i dalje mogli da slušaju ovaj radio dvojac.

Crowdfunding kampanje pogodne su za sve vrste medija (radio, štampu, TV ili internet portale) iz jednog razloga – postoji konkretan sadržaj i konkretna vrednost koju medij stvara i koji publika prepoznaje, te crowdfunding ima dosta potencijala za različite medije u Srbiji.

U narednom periodu očekuje nas porast crowdfunding kampanja medija u Srbiji.

Povezani tekstovi