Foto: Vesna Andrić

Ministar prosvete Mladen Šarčević je, prilikom posete OŠ „Bora Stanković“, najavio vrlo rigoroznu kontrolu tokom polaganja i pregledanja testova, ali i sankcije za one koji budu odgovorni za neregularnosti na maloj maturi.

– U onim školskim upravama gde su prethodnih godina otkrivene nepravilnosti pojačali smo kontrolu. Gde budemo naišli na nepravilnosti preduzimaćemo zaista rigorozne mere, od smenjivanja direktora, pa nadalje. Neki direktori su imali opravdanje za nepravilnosti da nisu odgovorni, jer na kontrolu polaganja testova dolaze nastavnici iz drugih škola. Zato smo u 10 odsto škola napravili takav model da je sama škola i njihov kolektiv odgovoran za ceo postupak polaganja završnog ispita, pa ćemo videti da li će rezultati biti kvalitetniji – rekao je Šarčević.

Na pitanje Danasa da li će i ove godine naložiti vanrednu kontrolu odmah po završetku male mature, kao što je to bio slučaj lane, ministar je odgovorio da će primenjivati „sve vrste kontrole“, ali nije želeo da otkrije na šta konkretno misli. Poručio je da će se držati zakonskih ovlašćenja i da će nadležni reagovati i ako nepravilnosti prijave građani, pod uslovom da te prijave nisu anonimne.

A đaci beogradske OŠ „Bora Stanković“ sa kojima smo juče razgovarali slažu se da test iz srpskog jezika nije bio pretežak. Zamerke imaju na 16, 17 i 18. zadatak, za koje tvrde da ih nisu tako često viđali u školi. Sva tri zadatka su se odnosila na odlomak iz „Sumnjivog lica“ Branislava Nušića, koji je trebalo pročitati i odgovoriti na pitanja. Ovi zadaci su bili sa naprednog nivoa. Nekim đacima je bilo teško da navedu značenje pesničke slike iz pesme „Selo“ Jovana Dučića.

– Nisam baš razumeo šta se tražilo u 16, 17. i 18 pitanju. Ostali zadaci su bili laki, posebno pitanja na zaokruživanje – rekao nam je Tomislav Glišić, učenik ove škole, koji planira da upiše Trgovačku školu.

I njegova vršnjakinja Miona Arežina slaže se da su pomenuti zadaci bili teški. Kaže da je takav tip pitanja bio na probnoj maloj maturi, ali da ovakve zadatke na časovima srpskog nisu često radili. Ipak, ona veruje da će imati dovoljno poena da se upiše u Dvanaestu gimnaziju.

Učeniku Konstantinu Spasoviću test je bio lakši nego na probnoj maloj maturi, ali se ne brine previše zbog rezultata jer je već upisao srednju muzičku školu.

– Meni je najteža bila gramatika, jer mi to ne ide baš najbolje. Očekujem 14 ili 15 poena, od 20, a planiram da upišem Petu ekonomsku školu ili Politehničku – ističe Petar Milivojević, koji je osnovnu školu završio sa vrlodobrim uspehom.

Olivera Krupež, nastavnica srpskog jezika i predsednica Podružnice za srpski jezik i književnost Moravičkog okruga, kaže za Danas da je test iz srpskog jezika strukturiran na sličan način kao i prethodnih godina. Ona ističe da pomenuti zadaci u kojima se tražilo razumevanje pročitanog nisu nepoznanica za đake:

– Zbirka za pripremu za polaganje završnog ispita je puna takvih pitanja, tako da đaci ne mogu da kažu da ih ranije nisu videli. Druga stvar je što ih oni izbegavaju prilikom rešavanja – ističe Krupež.

Ona kaže da su njene kolege iz Moravičkog okruga zadovoljne izborom tekstova iz srpske književne baštine, jer su se u testu našli Isidora Sekući, Branislav Nušić, pesma „Smrt vojvode Prijezde“… Dodaje da je ove godine test iz srpskog za nijansu ozbiljniji nego lane, što, kako kaže, nije loše, jer se ranije dešavalo da pitanja budu prelaka.

– Ovo je taman za ozbiljne đake – smatra naša sagovornica.

Završni ispit ove godine polaže ukupno 71.817 učenika. Oni će danas rešavati zadatke iz matematike, a sutra kombinovani test. Preliminarni rezultati će biti poznati 20. juna.

FBG: Sprečiti prepisivanje

Forum beogradskih gimnazija pozivao je juče sve aktere završnog ispita da onemoguće prepisivanje, čime će biti obezbeđeni fer, korektni i jednaki uslovi za sve učenike koji upisuju srednje škole. „Prethodnih godina svedočili smo raznim zloupotrebama kada je reč o završnom ispitu, od procurelih testova do masovnih prepisivanja u pojedinim školama. Ovakvim odnosnom prema maloj maturi veliki broj učenika koji se ozbiljno pripremao za ispit stavljan je u nepovoljniji položaj u odnosu na učenike kojima je omogućeno prepisivanje, a vrednost mature je ozbiljno devastirana. Međutim, uprkos jasnim indikatorima da su pojedine škole sistemski omogućavale prepisivanje svojim učenicima, gotovo da nije bilo sankcija za odgovorna lica, niti je neko snosio posledice“, navodi se u saopštenju Foruma.