Teška situacija za medije u Srbiji, ali planiramo širenje BBC 1Foto: Bojan Cvejić

Medijsko tržište u Srbiji je u prilično teškoj situaciji, i po pitanju poslovne klime ali celokupnih društveno-političkih okolnosti.

Iako ne znam mnogo o srpskoj politici i ne mogu da komentarišem konkretne događaje, uvek sam zabrinut kada vidim napade na slobodu izražavanja, zaključio je Ameriko Martins, regionalni urednik za Evropu i Ameriku svetskog servisa BBC tokom posete Beogradu.

Martins je prilikom dolaska u Srbiju zbog razvoja ovdašnje kancelarije BBC mreže, obišao i redakciju Danasa čiji je portal jedan od partnera BBC na srpskom od samog početka.

Urednik poznatog britanskog medijskog servisa govorio je o problemima i izazovima sa kojima se susreću mediji u celom svetu a koji, kako je primetio za sada, ne izostaju ni sa srpskog tržišta.

– Veoma smo zabrinuti zbog nekih trendova koje primećujemo na globalnom medijskom tržištu – to su izazovi prilagođavanja digitalnoj revoluciji – način na koji ona menja medije i kako da odgovorimo na te zahteve a pritom zadržimo balansiran, nepristrastan i objektivni pogled na događaje. Drugi veliki problem u svetu je sloboda izražavanja, i podaci da je tokom ove godine ubijeno 62 novinara u svetu, uključujući i jednog novinara BBC-a u Avganistanu. Iako smo mislili da smo se izborili za te slobode, nažalost u nekim delovima sveta situacija je sve gora. I treći izazov je nezaustavljivo širenje lažnih vesti – propagande koja se stvara sa ciljem da obmane javnost i doprinese nečijim ličnim političkim ili poslovnim interesima, istakao je Martins. On je naglasio da treba napraviti jasnu razliku između lažnih vesti, koje su proizvedene sa namerom, i slučajnih, nenamernih grešaka koje novinari prave a koje svima mogu da se dese.

– BBC se zasada bori sa tim na dva načina – sa jedne strane konstantnom proverom informacija, vesti koje nam pristižu, pridržavajući se jasnih procedura za utvrđivanje činjenica. Sa druge strane, novinarskim istraživačkim radom utvrđujemo i saopštavamo javnosti koje je poreklo tih lažnih vesti, kako su nastale, sa kojim ciljem i u čijim interesima, kako bismo, barem delimično sprečili stvaranje novih lažnih vesti, objasnio nam je regionalni urednik BBC-ja. Osim toga, BBC radi i na programima medijskog opismenjavanja najmlađih, kako bi šira publika od najranijeg detinjstva naučila da prepozna prave vesti i kako da tumači medije.

– Za BBC je najvažnije da uvek budemo tačni, to je izazov u odnosu na zahteve publike za brzinom isporučivanja informacija. Ali mi ćemo radije da budemo drugi koji će objaviti nešto ali da to bude tačno. To je jedan od glavnih postulata naše medijske kuće, uz nezavisnost, nepristrasnost i slobodu izražavanja. To je ono što želimo da donesemo i u Srbiju, rekao je Martins. Regionalni urednik BBC je govorio i o projektima koje ova mreža vodi za istrage o lažnim vestima, o specijalizovanim stranama koje se bave samo ovim problemom i pričama novinara BBC-ja koje su postale globalno važne za otkrivanje obmana javnosti. Deo takvih profesionalnih standarda BBC planira da razvija i u Srbiji i to širenjem mreže dopinka na ceo region, otkrio nam je Martins.

– Ozbiljno pripremamo širenje BBC-ja u Srbiji jer je ovo ključno tržište za ceo region. Planiramo da zaposlimo još novinara, da ponudimo nove sadržaje i platforme publici a da naša kancelarija u Beogradu bude centar za ceo Balkan, najavio je Martins, naglašavajući da im cilj nije da se takmiče sa lokalnim medijima nego da donesu novi sadržaj.

– To je dvostruka korist i za nas. Sa jedne strane, izveštavaćemo srpsku publiku o dešavanjima u regionu, sa svežom perspektivom, a sa druge strane prenećemo priče sa Balkana u svet, navodi Martins. On je želeo da čuje i kako su ljudi u Srbiji zadovoljni njihovim servisom, kakva je situacija sa oglašavanjem u našoj redakciji i kako se mogu stvari promeniti.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari