Enigma poreza koje je Er Srbija platila državi 1Foto: BETAPHOTO/ SASA DJORDJEVIC

„Direktne uplate u budžet Republike Srbije od strane ove kompanije do 17. novembra 2020. godine iznosile su 9,8 milijardi dinara ili 82,1 milion evra“, objavio je o Er Srbiji ministar finansija Siniša Mali u svom autorskom tekstu juče u Politici gde tvrdi da niti je ova kompanija fiskalni rizik za zemlju niti je država subvencioniše „ispod žita“.

Iako se ne navodi direktno na čije optužbe ministar odgovara može se pretpostaviti da se odnosi na ocenu poslovanja Er Srbije i njene potrebe za budžetskim parama koju je uradio Fiskalni savet pre nekoliko dana.

Prema finansijskim izveštajima kompanije od 2014. do 2019. godine može se videti da je oko 2,8 milijardi dinara uplaćeno po osnovu poreza i doprinosa za plate zaposlenih i svega oko 200 miliona dinara po osnovu poreza na dobit.

Nažalost, juče nismo dobili odgovor iz Ministarstva niti iz Er Srbije o strukturi plaćenih poreza državi.

Inače često kompanije vole da se hvale kako doprinose državnoj kasi uplatama poreza i akciza, iako ako se radi o ovim porezima na promet njih u stvari plaćaju krajnji kupci, dok kompanije samo u njihovo ime obračunavaju i uplaćuju novac državi.

Avionske karte u međunarodnom saobraćaju ne podležu plaćanju PDV-a.

U svakom slučaju stručnjaci ističu da ovaj podatak nema nikakve veze sa tvrdnjama da je Er Srbija bila u problemima i pre pandemije i da je država morala da je subvecnioniše.

Naime, od 2015. do prošle godine kompanija je primila državne pomoći u iznosu 18,7 milijardi dinara prema finansijskim izveštajima, i mada se to odnosi na pokriće starih dugova JAT-a, zahvaljujući njihovom knjiženju kao prihoda, Er Srbija je prikazivala dobit ovih godina.

Prema izjavi ministra Malog od pre nekoliko godina iznos tih dugova koje otplaćuje država je 380 miliona dolara.

Ekonomista Milan Kovačević ističe da svako privredno društvo mora da uplaćuje javne prihode državi i da to nema nikakve veze sa subvencionisanjem kompanija.

„To što je napisao ministar ne demantuje ocene da je Er Srbija subvencionisana, ali nije ni dao brojke koliko iznosi ukupna subvencija. Inače je jako netransparentno poslovanje Er Srbije. Takođe nisam video ni da je demantovano brojkama da je kompanija imala poteškoće u poslovanju i pre krize“, ocenjuje Kovačević.

On napominje da je u inostranstvu praksa javnih preduzeća kao i onih listiranih na berzi da kvartalno daju finansijske izveštaje, dok se kod nas gleda da se što manje zna o tome kako država upravlja preduzećima.

I Predrag Vujović, ekspert u oblasti aviosaobraćaja i direktor nekadašnjeg JAT-a, takođe smatra da niko još podacima nije demantovao analizu Fiskalnog saveta o poslovanju Er Srbije.

„Posle te detaljne analize svaki komentar je suvišan. Meni samo upada u oči to što do sada nijedan ministar saobraćaja nije objašnjavao poslovanje saobraćajnog preduzeća Er Srbija, već to radi ministar finansija. Takođe, postavlja se pitanje, ako je kompanija bila dobra do pre krize, zašto se sada ide u restrukturiranje i podnose planovi EU, kada se to radi samo za kompanije koje su dobijale državnu pomoć i pre pandemije“, napominje Vujović.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari