… prva novouvedena linija nakon uspostavljanja strateškog partnerstva JAT-a i Etihada 2013. godine. Linija za Abu Dabi je druga po dužini, odmah iza linije za Njujork koji je Er Srbija otvorila sredinom prošle godine. Kako se ističe u saopštenju Er Srbije, ovo će omogućiti da se avion A319, angažovan trenutno na toj ruti, iskoristi na kraćim linijama i tako optimizira svoje prihode. Takođe, srpski nacionalni prevoznik u kome je država vlasnik 51, a Etihad 49 odsto, u uskotrupne avione A319 i A320 ubaciće uža sedišta i „tako povećati kapacitete i iskorišćenost aviona, fokusirajući se na letove ka evropskim tržištima“.

Prema rečima ekonomiste Dragovana Milićevića, očigledno je da je Er Srbija preuzela defanzivnu poslovnu strategiju smanjenja troškova, umesto povećanja prihoda.

– Kompanija ne može da održi političku priču o povećanju linija, Americi, Kini… Er Srbija ima velike troškove, samo varijabilni troškovi u 2015. godini, za kada imamo poslednje finansijske izveštaje, bili su 78 odsto. Tu spadaju troškovi goriva, materijala i usluge aerodroma. S druge strane, fiksni troškovi kompanije su 7,5 milijardi dinara. U 2015. kompaniji su bili potrebni prihodi od 100 milijardi dinara da bi bila na nuli, ako izuzmemo donaciju države – objašnjava Milićević.

Državne subvencije, prema ugovoru Srbije sa Etihadom, ističu početkom 2018. a konsultant za investicije Mahmud Bušatlija smatra da je upravo to razlog reorganizaciji Er Srbije i ukidanju linija.

– Više nema subvencija pa se sad mora voditi računa o troškovima. Inače Etihad je zadržao tu liniju, a Er Srbiji je ostalo da dovoze putnike iz regiona do Beograda odakle će ih oni prevoziti i uzimati profit – smatra Bušatlija.

On ističe i da samom Etihadu ne cvetaju ruže, jer se njihov plan da kupuju prevoznike u problemima i stavljaju ih na noge pokazao neuspešnim, pa su u Alitaliji odlučili da pre idu u stečaj nego da prihvate njihovo restrukturiranje.

S obzirom da je upitno uspešno poslovanje bez državne pomoći, Milićević ističe da je učinjeno jedino što je moguće, a to je smanjenje troškova.

– Ja mislim da Er Srbija može da posluje i bez subvencija, kao što je to mogao JAT dok nije upropašten ili kao što može Kroacija erlajns. Ostaje pitanje i koliko može da se odupre konkurenciji pre svega lou-kost kompanija. Tu je i pitanje linije za NJujork. Dajte da vidimo kolika je zaista cena prodatih karata sa svim popustima i kolika je popunjenost letelica. Čini mi se da ovde nema dovoljno putnika za te letove – smatra Milićević dodajući da je i pitanje kako će sve to funkcionisati ako dođe do povećanja cene nafte, a samim tim i kerozina koji je značajan trošak svake aviokompanije. U poslednje dve, tri godine cene nafte su dotakle rekordno niske nivoe što je pogodovalo profitima avio-kompanija širom sveta.

Da linija za Njujork neće biti profitabilna i to tri godine nagovestio je i premijer Srbije Aleksandar Vučić najavljujući ovu liniju pre godinu dana.

Profit raste, koliko?

Stavka „prihodi od subvencija i donacija“ u bilansu uspeha Er Srbije u 2015. bila je teška skoro šest milijardi dinara ili 49 miliona evra, dok je država u 2014. pomogla sa 8,4 milijarde dinara ili 70 miliona evra. U istom periodu, dakle u 2015. Er Srbija je ostvarila neto dobit od 2,7 miliona evra, a u 2015. oko 3,9 miliona evra. Ova kompanija još nije objavila svoje finansijske izveštaje o poslovanju u 2016. mada to obično radi u martu ili aprilu, ali iz izjava čelnika zabeležen je rast broja putnika za oko 14 odsto, kao i profit, mada nigde nije rečeno koliko.