Ikarbus: Saradnja s Mercedesom bila bez finansijskog efekta 1Foto FoNet Dragan Antonic (arhiva)

Kineska kompanija Jinlong praktično je ušla u privatizaciju Ikarbusa jer je počela sa otkupom naših dugova prema Unapred pripremljenom planu reorganizacije.

Očekujem da će taj deo uskoro biti završen, nakon čega sledi novi UPPR na osnovu koga će Kinezi postati vlasnici fabrike. Kada će to biti, teško je reći jer je procedura dosta komplikovana, ali verujem da će naviše za godinu dana Ikarbus dobiti nove vlasnike – kaže u razgovoru za Danas direktor Aleksandar Vićentić.

On dodaje da će nakon prodaje, postojeći program Ikarbusa, koji čini desetak modela autobusa, biti dopunjen električnim autobusima, što je sada trend na svetskom tržištu, a Kinezi važe za jednog od najvećih svetskih proizvođača tih vozila i baterija.

– Ikarbus se već deset godina nalazi u restrukturiranju i sada u UPPR-u, imovina je pod hipotekama, ne možemo da iz bankarskih garancija ili kredita finansiramo izvoz, tek za domaće tržište, uz garancije Fonda za razvoj, možemo nešto da proizvedemo. Uz to, nedovoljan je i plasman, jer iako imamo odlične autobuse, dobrog dizajna i sa ugrađenim kvalitetnim komponentama, domaćem tržištu iz instaliranog kapaciteta fabrike od oko 250 vozila godišnje uspevamo da prodamo tek oko sedamdesetak – objašnjava Vićentić.

Kako kaže, pre nekoliko godina ugovorena saradnja sa Mercedesom za Ikarbus bila je dragocena, ali finansijskog efekta nije bilo.

– Mi još uvek formalno imamo saradnju sa Mercedesom, zajednički smo konstruisali dva prototipa vrlo kvalitetnih autobusa, ali je put do tržišta našlo samo dvadesetak vozila jednog od tih modela. Kupci su nam uglavnom državni prevoznici, jer se naši kao i privatnici iz okruženja, opredeljuju za jeftinije varijante. Naruku im ide to što je ranije omogućen bescarinski uvoz autobusa iz Rusije, Belorusije, odskoro i iz Turske, a reč je o manje kvalitetnim vozilima, što se odražava i na njihovu cenu. Kako protiv toga da se borimo? Mi smo tržište navikli na kvalitetne autobuse, komponente nabavljamo iz Evrope, od poznatih proizvođača i tako proizveden autobus mora da bude skuplji. Mi smo po ceni uvek bili na sredini, između zapadnih i istočnoevropskih proizvođača, ali sada se traže uglavnom jeftine varijante – objašnjava Vićentić, koji veruje da će mogućnosti i proizvodnja Ikarbusa biti značajno uvećani sa novim vlasnikom koji pre svega donosi daleko veću finansijsku moć.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari