Spajanje Fijat Krajslera i Pežo Sitroen grupe - otvaranje novih perspektiva i za domaću auto-industriju 1Foto: EPA-EFE/ALESSANDRO DI MARCO

Spajanje grupacija Fijat Klrajsler automobili (FCA) i Pežo Sitroen (Opel) automobili (PCA) u zajedničku kompaniju Stelantis (“Obajan zvezdama”), formalno – pravno okončano je, kao što je naš list eksluzivno najavio, prvog dana minulog vikenda.

Trgovina običnim akcijama Stelantisa počela je već danas na berzama u Parizu i Milanu, dok je za sutra najavljen start trgovanja akcijama te komoanije i na Njujorškoj berzi (NYZE). Početak trgovine akcijama Stelantisa na berzama u Parizu, Milanu i Njujorku simbolično će zvonom oglasiti predsednik Selantisa Džen Elkan (unuk legendarnog Djanija Anjelija) i glavni izvršni direktor te kompanije Karlos Tavares.

Sa projektovanom proizvodnjom od oko 8,7 miliona putničkih, komercijalnih i lakih teretnih vozila, Stelantis će biti četvri proizvođač automobila na svetu. U fabrikama nove automobilske megakompanije širom sveta, medju kojima je i ona u Kragujevcu, biće angažovano oko 400.000 radnika. Predviđa se de će FCA i PCA u zajedničkoj kompaniji, godišnje, bez zatvaraanja pogona, da ostvaruju uštede veće od šest milijardi evra. Unifikacija i smanjenje platformi automobila, objedinjavanje proizvodnje pozicija i delova, te servisno – prodajnih objekata širom sveta, zatim rešavanje viška kapaciteta i druge mere treba da omoguće projektovano smanjenje troškova proizvodnje i poslovanja.

U proizvodnom portfoliju Stelantisa naći će se čak 14 brendova, medju kojima su Fijat. Fijat profesional, Krajsler, Alfa Romeo, Maserati, Džip (Jeep), Pežo, Sitroen, Opel i drugi. U preraspodeli svetskih tržišta u okviru nove kompanije nove kompanije, čije je sedište u Holandiji. Očekuje se ozbiljniji prodor Pežao i Siutroena u SAD-u, Fijat Krajslera u Africi i Aziji, a zajednički u Kini.

Povodom okončanja spajanja FCA i PCA i pšočetka trgovine akcijama nove kompanije (Stelantis) na svetskim berzama, glavni izvršni direktor Stelantisa Karlos Taveras zakazao je za sutra (utorak) onlajn konferenciju za medije. Mada je teško očekivati da će Taveras sutra detaljnije da govori o budućim planovima te kompanije, u domaćoj javnosti, posebno u kragujevačkom Fijat Krajsleru ipak očekuju da će njen prvi operatrivac u sutrašnjem obraćanju javnosti da naznači pravce budućeg rada i razvoja Stekantisa, iz čega bi se mogla naslutiti i perspektiva auto-industrije u Srbiji.

Zaposleni i njihovi sindikalni predstavnici u Fijat Krajslerovoj fabrici automobila u Kragujevcu očekuju da će novoformirana zajednička kompanija FCA I PCA da im obezbedi upošljavabje kapaciteta, koji u poslednjih dve – tri godine rade tek sa nekih desetak odsto. Radnici kragujevačke fabrike se, pojednostavljeno, nadaju da će u okviru nove i znatno veće kompanije lakše i brže da dobiju proizvodnju novog modela automobila, što je osnovni preduslov za upošljavanje instaliranih kapaciteta u potpunosti i radni angažma zaposlenih bez učestalih zastoja, što bi im, opet, obezbedilo veće zarade i sigurniju egzistenciju. Sa novim modelom, u Kragujevac i Srbiju bi, smatraju u sindikatima šumadijskog Fijat Krajslera, stigao i novi broj kompanija za proizvodnju delova i pozicija za ugradnju u auitomobile…

Dugogodišnji direktor u Grupi Zastava Branimir Soldatovć. koji je svojevremeno bio i predstavnik Zastave u Torinu, za naš list kaže da je spajanje FCA I PCA od značaja i za Fijat i za njegovu fabriku u Kragujevcu. Fijat će tek spajanjem sa jednom takvo moćnom grupacijom, kakva je PCA, moći, prema njegovom mišljenju, ozbiljnije da udje u nadmetanje sa vodećim komoanija na svetskom tržištu, dok se fabrici u Kragujevca, u okviru Stelantisa, otvaraju znatno veće perspektive od onih koje je imala kao deo Fijat Krajslera.

-Vrlo je značajno što Pežo, Sitroen i Opel nemaju nijednu svoju firmu u jugoistočnoj Evropi, tako da je to jedna od prednosti fabrike u Kragujevcu. Sledeća njena prednost je to što je relativno nova i još uvek jedna od najmodernijih fabrika automobila u Evropi. Koija, uz to, ima dobro obučene radnike. Zbog toga smatram da nije nemoguće da u Kragujevcu u dogledno vreme počne proizvodnja i nekog od modela Pežoa, Sitroena ili Opela. Tim pre što je Zastava svojevremeno sa Pežoom imala potpisano pismo o namerama o formiranju zajedničke fabrike u Kragujevcu, a sa Opelom sporazum o početku sklapanja modela ”Astra” u njenim pogonima, što je sprečeno dolaskom Fijatom u Kragujevac. U svakom slučaju, siguran sam da će budućnost fabrike automobila u Kragujevcu biti mnogo sigurnija u sastavu nove i zaista moćne grupacije kakva je zajednička kompanija FCA I PCA, ističe Soldatović.

I Toma Savić, direktor nekadašnjeg projekta “Jugo Amerika”, koji slovi za jednog od najboljih domaćih poznavalaca svetske automobilske industrije, smatra da je “spajanje kompanija Pežo i Fijat Krajsler automobili veoma povoljna okolnost po kragujevačku fabriku automobila”. On veruje da će “u preraspodeli poslova u okviru novoformirane kompanije Stelantis i fabrika u Kragujevcu da dobije svoju srećnu zvezdu, odnosno potpuno nov, atraktivan model. Izvršni direktor Stelantisa Karlos Taveras bi, prema Savićevim rečima, mogaoveć na sutrašnjoj onlajn konferenciji za novinare, barem načelno da se izjasni i o planovima za kragujevačku fabriku.

-Sigurno je da su tokom pregovora o spajanju uradjene detaljne analize svih fabrika koje su u sastavu dve grupacije i da je tom analizom bila obuhvaćena i fabrika u Kragujevcu. Kakve planove sa njom ima nova kompanija zna veoma mali broj ljudi, pre svih predsednik Upravnog odbora Stelantisa Džon Elkan i Taveras. Ali, ozbiljni proizvođači uvek imaju bar po deset konstrukciono i tehnološko pripremljenih novih modela, pa je tehnički lako izvodljivo da se, u verovatno najmodernijoj fabici automobila na svetu, kakva je ova u Kragujevcu, proizvodi potpuno nov, atraktivan model, rekao je Savić za Fonet. Ocenio je, pritom, da za činjenicu da „Fijat po svaku cenu održava proizvodnju u Kragujevcu postoji neki viši cilj“.

 

Novo ime, statut i rukovodstvo zajedničke kompanije

Kompanija Stellantis upravo je objavila da, nakon spajanja grupacija Pežo Sitroen automobili (PSA) i Fijat Krajsler automobili . („FCA“) od 16. januara 2021. godine, udružena kompanija menja naziv u Stellantis. Istovremeno je imenovan Upravni odbor kompanije Stellantis, dok je statut Stellantisa stupio na snagu. Kao što je prethodno najavljeno, Upravni odbor kompanije Stellantis čine dva izvršna direktora, Džon Elkan (predsednik odbora) i Karlos Tavares (generalni direktor), kao I neizvršni direktora: Rober Pežo (potpredsednik odbora), Anrije de Kastrije (viši nezavisni direktor, koji je predsednik odbora prema holandskom zakonu), Andre Anjeli, Fiona Kler Ćikoni, Nikolo Difoka, En Frensis Godbehir, Van Ling Martel, Žak de Sent Egziperi, i Kevin Skot. „Upravni odbor kompanije Stellantis je danas imenovao Revizorski odbor, Odbor za naknade i Odbor za upravljanje i održivost“, doda je se.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari