– i, godinu za godinom, sve više i više, stotinama miliona znatiželjnika najrazličitijih profila – podigla do himalajskih visina, nivo zadovoljstva i koristi. Da li je tu granica? Danas možda. Prekosutra, ko zna, budući da je kompanija zakoračila u ozbiljna osvajanja u beskrajnim prostorima i neslućenim mogućnostima veštačke inteligencije.

Legenda veli da su Leri Pejdž i Sergej Brin, Amer i Rus, (vrlo suprotno uvreženom stereotipu da su „minus i plus, korov i hibiskus“, kako poručuje debilni stih onog splitskog pesmičuljka), studenti univerziteta u Stenfordu, nadomak Silicijumske doline, u iznajmljenoj garaži, krenuli sa kreiranjem novog, drugačijeg i komfornijeg pretraživača.

Legenda, dakle! Navek neka nova, čisto da se bajkoviti Američki san, (u)čini – i na javi – mogućim.

Zar ona „Dva Stiva“, DŽobs i Voznijak nisu, takođe, u nekakvoj garaži, osmislili i proizveli svoj prvi računar iz serije Epl?

Zar erlavi Cukerberg – sa sve čarapicama u letnjim papučama bauljajući na lapavici po kampusu – izbezumljen od ljubomore, iz čiste, vrlo surove, osvete prema devojci koja ga je šutnula, nije izmislio svetski popularnu društvenu mrežu Fejsbuk i uskoro postao jedan od najbogatijih ljudi na ovoj Kugli?

Da, da i da! Legende tvrde da je bilo baš tako. I ako nije, zamamno zvuči. Kao nova inspiracija. Jednom opet u Americi, ili negde drugde…

A realnost kaže da je danas – dvadeset godina docnije, na novoj adresi u gradu Mauntin vju u Kaliforniji – uz pretraživač, ova kompanija nudi, uz ostalo, i onlajn usluge kao Maps, DŽi mail, Hrom… pa društvenu mrežu Gugl+ i, dabome, kod korisnika svih doba i uzrasta, izuzetno omiljeni, Ju Tjub.

Nego, odakle tako neobično ime? Ono potiče iz izvedene reči „gugl“ koja označava broj deset podignut na stoti. To je, opet, u svakodnevnom, sve češćem i češćem korišćenju pretraživača i njegovog imena, uspostavilo novu praksu: imenica je, uz gramatičke dodatke na raznim jezicima, postala glagol. U srpskom jeziku to su varijante poput guglati, uguglati, odguglati, izguglati… (Ili, jednostavno „guglaj, mali“ kao glasi jedna od replika majke sinu one „repujuće“ porodice, u – meni makar – izuzetno iritirajućoj televizijskoj reklami za jednu mobilnu telefoniju.)

Pri koncu, još jedna vrlo indikativna zanimljivost. Želeći već u startu da pretraživač bude što popularniji, što prisutniji među budućim korisnicima, autori su smislili radni, ali i propagandni slogan – „Ne budi zao“.

Dve decenije docnije, budući koliko se klikova korisnika – ali u svakoj sekundi, najrazličitijim povodima i razlozima – ubeleži na svim tačkama ove naše Kugle, možda bi novi slogan mogao biti, recimo: „Ne budi nekoristan“.

Dve negacije daju afirmaciju. Ali, i inspiraciju za naslov ovog teksta.