Sve je prodaja. Jer, kad komuniciramo sa nekom osobom ili sa okruženjem u nameri da prenesemo neku poruku, odnosno da na nekoga ili na nešto utičemo, mi zapravo prodajemo robu ili uslugu – kaže u razgovoru za Danas Dragiša Ristovski, biznis trener i osnivač trening centra „Gilbert“, čija je knjiga „Ring prodaje“ (izdavač: Čarobna knjiga) nedavno izašla iz štampe.

Budući da u ovdašnjem poslovnom svetu važi za jednog od vodećih autoriteta na polju biznis edukacije, upitali smo ga kako su se svetski i evropski trendovi, koji insistiraju na kontinuiranom obrazovanju kao temelju uspešnog poslovanja, odrazili na Srbiju.

– Na sreću, stvari se polako pomeraju sa mrtve tačke i svest o edukaciji postaje sve prisutnija. Ipak, mnogo je još prepreka koje bi trebalo savladati. I posle osamnaestogodišnjeg iskustva u oblasti prodaje, sa sigurnošću mogu reći da je edukacija „proizvod“ koji sam do sada najteže prodavao. Tome su u velikoj meri kumovale predrasude – jedna od njih je da svako o svemu zna sve – tvrdi Ristovski.

Naš sagovornik ukazuje i na to da se često paušalno donose sudovi o svemu i svačemu. On u tom kontekstu pominje primer seminara i reakciju potencijalnih polaznika koji najpre postave pitanje: „Šta, zar ja nešto ne znam.“ Ristovski kaže da, ipak, ohrabruje činjenica da raste svest o tome da se mora ostati u igri i biti prisutan na tržištu.

– Ranije se o prodaji razmišljalo taktički i sve se svodilo na princip „samo da prodam i da bežim“, sada se o prodaji sve češće razmišlja strateški, odnosno nije više reč o tome da se kupcu, po svaku cenu, nešto proda, već je ključni princip da kupac bude zadovoljan uslugom, i da poželi da ponovo dođe i nešto kupi. Drugim rečima, bilo bi poželjno da me kupac preporuči drugima stvarajući tako svojevrsni marketinški tim koji radi za mene, i to isključivo zato što su zadovoljni uslugom ili proizvodom koji nudim – poručuje naš sagovornik.

Dragiša Ristovski insistira na tome da poenta nije samo prodati nego stvoriti odnos prodavac – kupac. „Trebalo bi, zapravo, na duži rok steći poverenje kupca. To nije lak posao, jer je današnji kupac mnogo edukovaniji nego ranije. Osim toga, ponuda je velika, čak je u nekim sferama mnogo veća od potražnje, što znači da kupci mogu da biraju. Nikada nije bilo više raznovrsnih marketinških akcija kojima se ponuđači dodvoravaju kupcu ne prezajući ni od čega, a sve u nameri da svoju robu prodaju – zaključuje Dragiša Ristovski.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari