Foto: Anđelka Cvijić

Bilo je to 25. septembra 2016, a izložba je otvorena u okviru Dana evropske baštine. Nije to, međutim, bila „premijera“ KC „Perilo“. I pre ovog datuma ovde su održavane različite kulturne manifestacije, kaže Milan Katić, predsednik Udruženja koje je osnivač Centra, i dodaje da nije toliko važan jubilej dvogodišnjeg rada koliko činjenica da se na različitim lokacijama već osam godina okuplja sve više mladih umetnika.

– Mi smo prvu izložbu na Perilu imali u maju 2016. za Noć muzeja. Bila je to postavka „AvAngrAdAdAdA“, tada smo i uredili prvi galerijski prostor i obeležili 100 godina dadaizma. Za „Našu baštinu“ u septembru smo preuredili dodatne prostore i obznanili da je objekat unapređen u Kulturni centar sa više galerijskih prostora – objašnjava Katić.

Tu, dakle, na korak od Beograda, u Zabrežju pored Obrenovca, kraju poznatom iz vremena početaka srpske diplomatije – prota Mateja Nenadović je posle sastanka u Orašcu došao kod Pantelije Ružičića na Perilo i u njegovom domu napisao svoja prva diplomatska pisma – KC „Perilo“, sa četiri izložbena prostora unutar objekta i 15 ari u dvorištu pored Save, svojim aktivnostima podseća na avangardne pokrete između dva svetska rata, delujući i sam avangardno, organizovanjem niza domaćih i međunarodnih kulturnih projekata u kojima učestvuju naši i strani umetnici.

U „Perilo“ kolekciji, čiji deo dolazi od potomaka Pantelije Ružičića, nalaze se dragoceni materijali, predmeti, knjige i spisi iz 19. veka, ali i oni iz vremena avangardi.

– Zaostavština iz doba avangarde potiče iz Zagreba i tiče se dadaističko-zenitističke skupine Jugoslavije, zagrebačkih travelera-mladozenitista, čiji je član, potonji urbanista-arhitekta, zadužen za fotografiju bio i Miloš Somborski, sin prve učiteljice iz Zabrežja Evdokije Julke Vićentijević i direktora Srpske banke Zagreb Isidora Somborskog. Traveleri-mladozenitisti su bili bliski sa LJubomirom Micićem, tvorcem zenitizma, a započeli su praksu multimedije, performansa i kolaža i slušali džez – navodi Milan Katić.

KC „Perilo“ ima ideju da oživi uspomene na travelere, jer ovi avangardni umetnici zaslužuju da postanu „kulturni brend naše zemlje“. Kolekcija „Perilo“ izlagana je do sada pet puta na manifestaciji Noć muzeja, tri puta na Danima Beograda i dva puta na Danima evropske baštine.

Stalna postavka je izložba „Sa Julkom kroz vreme“ čiji je autor istoričarka umetnosti Milena Nedeljković, koja priča o obrazovanju, nauci i umetnosti zabreške učiteljice Julke, njenih predaka i potomaka. Izložba je najpre održana u okviru festivala „Oslobađanje 2014“ u Domu kulture na Zabrežju, a bila je gostujuća u obrenovačkoj Biblioteci „Vlada Aksentijević“.

Po važnosti se izdvaja i naučna zaostavština doktora hemije Svetozara Varićaka, Julkinog zeta. Izložene su njegove diplome iz Ciriha iz vremena kada je kao student stanovao kod Alberta i Mileve Ajnštajn, kao i upotrebni predmeti, dokumenti, nakit, umetnine i fotografije među kojima su i one čiji je autor Miloš Somborski. Somborski je, inače, posle rata bio priznati arhitekta koji je rukovodio radom na izradi Generalnog urbanističkog plana iz 1950. Zaostavština travelera u okviru kolekcije je 2017. obogaćena fotografijama performansa, kopijom broj dva almanaha travelera, i predmetima i dokumentacijom Miloša Somborskog. Trenutna postavka o avangardi je izložba „RUS I JA U ZEN I TU“.

– U 2018. obeležavamo godišnjicu pisanja prvih diplomatskih pisama. Izložbu smo najpre organizovali u Domu kulture na Zabreškom gradu, u okviru projekta „Zabreški grad – muzej na otvorenom“ koji prezentujemo na portalu www.zabrezje.rs Najviše energije ulažemo u međunarodni omladinski festival džez i alternativne umetnosti „Oslobađanje“ koji smo održali šest puta i koji je inspirisan avangardom, pokretom Zenit i Travelerima. Poslednje dve godine osim na Zabrežju festival održavamo u saradnji sa DKSG na Novom Beogradu, gde su nam dva puta gosti bili predavači na masterklasovima iz vrha evropske džez scene: Vladimir Kostadinović i Renato Čika. Muzički urednici festivala su bili Miloš Čolović – džez kontrabasista i laureat nagrade „Miša Blam“ za najboljeg mladog džez muzičara Srbije, kao i Aleksandar Branković, frontmen benda Aleja velikana, pobednika Zaječarske gitarijade 2018.

U nezavisnom KC „Perilo“ Udruženje je restauriralo dvospratni objekat i uz podršku Trag fondacije izgradilo izletište na Savi. Dva puta je organizovan i rezidencijalni boravak umetnika u okviru kojeg su stvorena savremena umetnička dela inspirisana istorijom, avangardom i prirodom savskog priobalja. Od najnovijih aktivnosti Katić izdvaja objavljivanje prvog muzičkog izdanja CD Renato Čiko trija „afterjazzmasterclass oslobađanje 2018 live“. Završen je istorijski foto-dokumentaristički rad „Perilo violina“ o instrumentu iz 19. veka (iz kolekcije) i biće predstavljen na manifestaciji Dani evropske baštine koja u KC „Perilo“ počinje 30. septembra.

Saradnja i podrška

U rad Udruženja od osnivanja uključeni su mladi i obrazovani ljudi, uglavnom volonterski. Katić ističe stručnu podršku istoričarke umetnosti Irine Subotić, a od uspešne saradnje sa institucijama izdvaja Austrijski kulturni forum koji je već četiri puta podržao džez programe na festivalu „Oslobađanje“. Tu su i Museo Leonardiano iz Italije, Muzej Macura iz Novih Banovaca, KUD „Dragan Marković“ osnovan još 1935, kao i mnogi domaći muzeji i institucije. Sekretarijat za kulturu Beograda je Udruženje podržao 2014. i 2015, TENT od 2013. do 2016. godine. Sa Opštinom Obrenovac postojala je saradnja do poplave u maju 2014. godine. Od tada na brojne predate projekte na konkursima i dopise samo je jednom, 2017. stigao odgovor kada im je uplaćeno 40.000 dinara. Inače, KC „Perilo“ je otvoreno za posetioce nedeljom od 15 sati a poseta se može zakazati i imejlom zabrezzje@gmail.com.