BFI: Spoj mašte, iskustva i zadovoljstva 1Foto: BFI

Na programu je komad čuvenog koreaografa ove kuće i tvorca „Gaga tehnike“ Ohada Naharina“Sadeh 21″, koji je premijerno izveden 2011. na Izraelskom festivalu u Jerusalimu.

Naharinovu „Gaga tehniku“ opisuju kao spoj mašte, napora, iskustva i zadovoljstva. Ovu tehnku, o kojoj su snimljeni dokumentarni filmovi, svakodnevno vežbaju članovi Baševa kompanije, ali je dostupna i širokoj publici bez igračkog iskustva, jer „poboljšava instinktivno kretanje, povezuje svesno sa nesvesnim pokretima i omogućavaći doživljaj i uživanje slobode na jednostavan način – u prijatnom prostoru, udobnoj odeći, uz muziku“.

„Sadeh“ na hebrejskom znači „list rukopisa“, a u Batševa kompaniji kažu da je reč o „delikatnim malim gestovima, izvan svakodnvenog – formi koja stiže iz unutrašnjosti igrača, čije životno iskustvo daje oblik i ton pokreta“.

Ohad Naharin (1952) rođen je u Izraelu. Majka mu je koreograf, pedagog igre i instruktor Feldenkraisove metode, a otac je bio glumac i psiholog. Uprkost nedostatku formalnog obrazovanja, Naharin se pridružio Kompaniji Batšheva 1974. i tokom prve sezone, gostujući koreograf Marta Grem pozvala ga je da se pridruži njenoj kompaniji u Njujorku. Naharin je pohađao školu američkog baleta, bio student Džulijard univerziteta i pratio časove Megi Blek i Dejvida Hauvarda. Zatim se tokom jedne sezone pridružio Bežarovom baletu 20. veka u Briselu, da bi se vratio u Njujork 1979. i napravio svoj koreografski prvenac u studiju Kazuko Hirabajiši.

Sledeće dve decenije postavljao je radove u Njujorku, Kompaniji Batševa, Kompaniji Kibuc i Holandskom teatru igre. Sarađivao je sa svojom prvom suprugom Mari Kadživarom sve do njene smrti 2001. godine. Za umetničkog direktora Kompanije Batševa postavljen je 1990. i od tada je kreirao više od 30 koreografija. Prošle godine povukao se sa mesta umetničkog direktora i sad je stalni koreograf Batševe.

Naharin se tokom detinjstva bavio muzikom, pa je kasnije svoj koreografski rad prožimao jedinstvenim muzičkim darom. Sarađivao je sa izraelskom rok grupom The Tractor’s Revenge, kompozitoirima Avijem Balelijem, Ivrijem Liderom, Grišom Lihtenbergerom. Pod pseudonimom Maksim Varat komponovao je muziku za “MAKS” (2007), montirao i miksovao numere za filmove “Mamootot”, “Hora”, “Sadeh21”, “Rupa”, “Poslednje delo” i “Venecuela”. Naharinov rad je prikazan u više filmova.

Kreativni procesi

Kompanija Batševa je najveća kompanija igre u Izraelu. Godišnje na repertoaru ima više od 250 izvedenih predstava i oko 100.000 gledalaca. Njeni igrači učestvuju u svim kreativnim procesima u studiju, ali i stvaraju svoja dela u okviru godišnjeg projekta “Batševini igrači kreiraju” uz podršku Fonda Majkla Sela za napredak mladih umetnika. Batševa kompaniju igre osnovala je, kao repertoarska kompaniju, 1964. baronica Batševa de Rotšild, koja za prvog umetničkog savetnika imenovala Martu Grem. Od 1989. sedište trupe je u Tel Avivu.

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.