
Sve ono što se poslednjih dana desilo u vezi sa ovim filmom jesu neprimereni pritisci na slobodu filmskog izražavanja, koja je osnov svake umetnosti – izjavio je za Danas Dragan Bjelogrlić, koji je inače odbio ulogu u ovom filmu.
On kaže da mu je pre godinu dana Ćipranić ponudio ulogu u filmu i da je trebalo da igra korumpiranog komandira srpske policije koji je umešan u trgovinu ljudskim organima.
– Odbio sam ulogu jer mi se nisu dopadali ni uloga ni njen kontekst. Savetovao Ćipraniću da promeni scenario, pitajući ga zašto meša vrh srpske policije u zločin za koji nema dokaza da je s njom povezan. Posebno zato pošto za radnju i žanr filma to uopšte nije bilo presudno. To sam isto rekao i scenaristi. Koliko znam oni su to kasnije promenili – objašnjava Bjelogrlić.
Scenario je promenjen, potvrdio je za naš list i Dimitrije Vojnov, ali se on na tu izmenjenu varijantu potpisao pseudonimom, jer nije nalazio problematičnim da negativci budu na srpskoj strani, a obaška što je film dobio sredstva još 2017, za prvu verziju scenarija. Uz to, kako za Danas kaže Vojnov, za žanrovski film je to potpuno irelevantno, a ideja da umesto Srba organe švercuju Albanci, činila mu se rasističkom.
– Nisu kosovski Albanci ti koji su izmislili trgovinu organima. Drugo, ovo nije film o Kosovu, treće ovo nije film koji na bilo koji način govori o ‘Žutoj kući’. Naprosto, to nije film o tome – izričit je Dimitrije Vojnov.
Prema njegovim rečima, u samom startu pojavili su se zahtevi za izmenu scenarija, jer on navodno ruži srpsko ime. Vojnov je kaže da je posle analiza sa rediteljem konstatovao da priča o izmenama likova nema utemeljenja, ali se krajem 2017. priča o „Mezimici“ se reaktuelizuje.
– Priča o tome da je to antisrpski film poprimila je svojstva šumskog požara. U tome se pojavljuje i informacija o filmu „Teret“ i stvara se panika u FCS. U međuvremenu, Vojnov priča kako je primetio da mu se reditelj ne javlja i iz potpuno drugih izvora saznaje da se priprema snimanje filma, o čemu on nije obavešten. Dolazi do scenarija koji je izmenjen u skladu sa zahtevima koje su, on u manjoj, a reditelj u mnogo većoj meri trpeli. Obratio sam se FCS-u sa pitanjem da li oni odobravaju izmenjenu verziju scenarija i tu sam tada naišao na izrazito negativnu atmosferu – priča Vojnov.
On tvrdi da su mu „pretili da se ne buni, ne meša, da pristane da se to radi tako, jer će, ako bude gurao tu stvar do kraja, dalji rad u ovoj kinematografiji biti onemogućen“. Vojnov kaže da je tada pristao da se na izmenjenom scenariju potpiše pod pseudonimom, ukoliko FCS smatra da promenjeni scenario može da se realizuje. Potpisao je i aneks ugovora.
– Aneks tog ugovora je napisao FCS i posle toga kreću ozbiljne pripreme za snimanje. Međutim, dve nedelje pred početak snimanja FCS nije uplatio ratu od dobijenih sredstava, a ja saznajem kako treba da se sačeka, jer je „Mezimica“ opet problem. U međuvremenu sam došao u posed zapisnika sa sednice UO FCS gde stoji da Jelena Trivan, predsednica UO, traži moj originalni scenario i da joj se objasni na koji se način „Mezimica“ može zaustaviti. Prema informacijama sa kojima raspolažem, na sastanku UO održanom 20. septembra, Jelena Trivan saopštava članovima ovog tela da je stvar sa „Mezimicom“ rešena – skida se sa dnevnog reda, jer je producent javio da odustaje od filma i da sporazumno raskida ugovor. Ona se tog jutra, prema mojom saznanjima, sastala sa Svetozarom Cvetkovićem. Verovatno mu je data ponuda koju nije mogao da odbije i praktično je pod nekom vrstom pretnje odustao od filma – zaključuje Dimitrije Vojnov.
Jelena Trivan, predsednica UO, negira za naš list da je reč o bilo kakvoj zabrani filma i da je i laiku jasno da UO nema pravni instrument kojim bi to sproveo.
Svetozar Cvetković na pitanje našeg lista zašto je odustao od „Mezimice“ i da li je bilo pritisaka navodi da sve odgovore s tim u vezi potražimo u FCS i UO FCS-a.
– Potpisao sam sporazumni raskid ugovora sa direktorom FCS Bobanom Jevtićem, po kome su se obe strane saglasile da ne postoje uslovi pod kojima bi film mogao normalno da nastavi da se radi. To je ono što je dokumentovano i van toga nemam dodatnih komentara – kaže Svetozar Cvetković.
Reditelj Nemanja Ćipranić nije se odazvao na telefonske pozive i poruke Danasa, kao ni Nikola Kojo, koji bi trebalo da igra jednu od glavnih uloga u filmu. FCS je reagovao saopštenjem, a onda i njegovim dopunom, tvrdeći izričito da je „Srbija demokratska zemlja u kojoj nema cenzure“.
Za glavnu glumačku postavu „Mezimice“ uz Nikolu Koju izabrani su još Miloš Biković i ruska glumačka zvezda Aglaja Tarasova.
Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa
U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.
Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.
Procitao sam scenario i meni se svidja, jedva čekam da se snimi film.
…“ a ideja da umesto Srba organe švercuju Albanci, činila mu se rasističkom“, reče Vojnov. Opet taj ozloglašeni izraz rasizam gde mu mesto nije! A ako organe švercuju Srbi to se gosp.Vojnovu čini izrazom umetničke slobode i istinske demokratije. Na stranu što usled moguće sopstvene intelektualno-kognitivne ograničenosti slabo razumem mnogo šta od onoga što se zove umetnošću. S tim u vezi postavio bih jedno „primitivno“ pitanje:
U čemu je razlika između umetničkog dela i nečega što nije umetničko delo, kada između njih nema nikakve opažajne razlike?
Ne bi bilo iznenadjenje da su na prvobitnom scenariju „saradjivale“ Natasa Kandic i Stasa Zajovic.
Ко стоји иза тога, и какав је то позив „свим струковним удружењима“ у року од 3 (три) дана за седницу Групације Привредне коморе Србије?
Scenario je uostalom plagijat romana Jensa Martina Eriksens „Beli konopac za Filipa Deprea“. U romanu su šverceri (i vaditelji) organa Albanci, a da se sakrije plagijat i „modernizuje“ priča, akterima je promenjena nacionalnost. Ekranizujte roman!
Ako nije film o „Žutoj kući“, nije film o Kosovu, ako ima saznanja ko je „izmislio trgovinu organima“, ako „nije ptoblematično da Srbi budu negativci“-neka Vojnov obrazloži koji to film i scenarista u okruženju stavlja stigmu na svoj narod i o čemu je u stvari film?Ako sumnja da je Cvetković „iz straha“ odbio ponudu neka se od Cvetkovića traži javna izjava o tome. Sramota je praviti ovakve tvrdnje bez ijednog dokaza.
Meni se licno ne svidja tematika filma, jer ih je previse sa istim ili slicnim scenarijom jos od raspada SFRJ .
P.S. Pobornik sam komendija i romantike, jer u ljubavi je spas .
Sto se tice komendije to vam je cela ova naprednjacka bulumenta sa sve botovima, a za romantiku cete pricekati, dok oni odu.
Nauci prvo gramatiku pa tek onda pisi komentar.
e nek si mu rekla…
A da glumci pocnu da glume a ne da se bave politikom?
A da vi shvatite da svaki veliki film ima i političku konotaciju? Koga predstavljaju junaci ‘Ko to tamo peva?’. Zašto je lik koji glumi Bata Stojković stavljen u kontekst nemačkog špijuna? Šta je sa ‘Lepim selima’? Da li bi taj film imao polovinu svoje težine da je ‘lišen politike’? Da pređemo na drugu stranu granice i pričamo o filmu o ubistvu srpske porodice u Zagrebu, koji je režirao Brešan?
NARAVNO da reditelji, scenaristi i glumci moraju da se bave i ‘politikom’, odnosno događajima iz naše bliže i dalje istorije – da bismo tu istoriju koliko-toliko razumeli i prihvatili.
Ovo će biti normalna država kada ‘Teret’, za početak, bude prikazan u udarnom terminu na RTSu. Svako društvo čiji su vojni i politički lideri činili zločine mora da se suoči sa tim zločinima, inače ćemo nestati i kao narod i kao bića.
Pa tu je nastao problem.Zasto ne radis ono sto ti ide,a to je gluma,nego ispravljas krive Drine….
Svako treba da zna gde mu je mesto.
Pre će biti da je film stopiran zbog neprimerenih scena.
Tako je.To je trebalo da se uradi i sa Srpskim filmom…UZASAN JE.
On je odbio da glumi i svestan je koju pouku nosi film, a sada mu smeta sto je cenzurisan film .
Koliko ja razumem traži da snimi film u kome su Srbi i Srbija prikazani kao najveći zločinci i još da mu se film finansira državnim sredstvima. Pa nek ode u Ameriku da snimi takav film gde su kao glavni šverceri ljudskim organima umesto Albanaca prikazani Amerikanci i njihov korumpirani vojni vrh.
Prvo pročitajte scenario, pa onda laprdajte o tome da film govori o Srbima zločincima. Da, u filmu su Srbi zločinci isto toliko koliko su u filmu „Južni vetar“ zločinci ( a bogami ima nekih scena krvavog ubistva, šverca droge, takođe loših policajaca) … Nigde ne videh da je „Južni vetar“ prokazan. Čak dobija i nagrade…
Naćiće Vojinov sponzore kod naših južnih suseda, njima je bitno da se istina okrene i oni ne predstavljaju kao trgovci organima već mi Srbi.
Malo je reći da je scenario problematičan. S obzirom da se u filmu takve operacije obavljaju u državnoj ustanovi, jasno je kakav bi zaključak izvukli ljudi u inostranstvu.
Ja ne bih uopšte dozvolio bilo kakvo finansiranje snimanja filma iz budžeta države , najjobičnije bacanje para u vetar a neko će pritom da pljuje državu srbiju i narod u njoj.
Verujem da ce se sve nedoumice u vezi ovog filma resiti.
Уз овакве Србе, не требају нам непријатељи.
Tragično je što građani Srbije film koji se bavi totalnim paklom Balkana ’90ih godina, u kojem su i Srbi imali svoju ulogu vidi kao ‘pljuvanje države’…
Vauu, čemu tolika frka oko običnog filma…ljudi se dele na dobre i loše , na ljude i neljude, na monstrume, mizantrope i na altruiste i filantrope, to je samo jedan običan film…dobrih i loših ima na svakoj strani. Samo tenzija,
samo neka tenzija…
Zašto film slične sadržine ne mpže biti snimljen u Hrvatskoj, BiH, Kosovu i Metohiji? Tamo svi (vlast i opozicija) ujedinjuju glasove protiv snimanja i finansiranja takvih filmova.
Da li je moguće da ste svi u Srbiji toliko zaslepljeni? Jeste. Ne samo da je moguće, nego je i realnost. Čovek-filmadžija lepo kaže da je to žanrovski film u kome su bitne neke elementarne relacije među likovima i ništa više. Sve ostalo je sasvim uslovno i nebitno. Priča u takvim filmovima može u principu da se odvija bezmalo bilo gde. I drugo, taj isti Dimitrije Vojinov je nedavno sasvim javno rekao da ne bi želeo da Srbija uđe u EU zbog stava zapada prema – Kosovu.A vi ga ovde razapinjete, sa sve kvazierudicijom iz treće ruke, kao što je kod onog lika koji spominje danski roman koji nije imao gde da pročita, osim ako ne zna danski, u šta duboko sumnjam. Pročitao je nekakav sažetak koji je trebalo da mu bude dovoljan da shvati da je i ta priča sasvim uslovna, da se mogla odvijati na Kavkazu, Balkanu ili u Baskiji… Alo, ljudi, ovo je luđe nego krajem osamdesetih. Onda ste krenuli za vođom a sada koketirate sa zlom sasvim samoinicijativno…
I sam si odbio da glumis u tom filmu a sad nam solis pamet o slobodi filmskog izrazavanja,znaci sebe si sklonio da ne budes na udaru.Bedno.
I u cemu je problem? Niko im ne brani da snime film kakav zele i hoce ali naravno da drzava ne moze finansirati film sa takvom tematikom.Da je barem zasnovan na cinjenicama pa i da prodje nekako ali fikcija u kojoj se srbi predstavljaju kao zlocinci naravno da ne moze dobiti podrsku FCS-a.Kao sto je nemoguce da hrvati ili bosanci finansiraju film u kome se njihovi narodi predstavljaju kao zlocinacki a srbi „dobri i nevini“.Zasto srbi,sto bi se reklo, uvek moraju da izigravaju veceg Papu od njega samog?Ako toliko zele da ekranizuju film imaju scenario i glumce pa nek traze pare za snimanje od albanaca,verujem da bi im rado dali.
Problem je u tome što je ta ista intitucija odobrila novac, a onda dve nedelje pred snimanje ne da novac. Time je dovedena u tešku situaciju gomila porodica onih koji rade na filmu (a nemaju ni nikakve veze sa scenariom). Dakle, nečije oće-piki-neće-piki uništav ljude. Treba ili odobriti sredstva za film ili ne, onda kada je vreme za to.
Војнов и Кецмановић су били противправно чланови комисија Филмског центра Србије (ФЦС) зато што не испуњавају услове које јасно прописују закони. На тај начин они су активно учествовали и учествују у стварању безакоња. Они су, као и њихове колеге, уместо да се залажу за законите услове код доделе државних средстава за филмове, изабрали незакониту борбу за новац а у име текуће, и увек неодложне, реализације својих и филмова својих пријатеља и истомишљеника. На тај начин један затворени круг продуцената и аутора а уз одобрење органа ФЦС-а делио је значајна државна средства противзаконито. И сада, у овом конкретном случају, када су измакла средства за филм, који он из опет прагматичних ралога потписује псеудонимом, Војинов се не позива на закон и право, већ покушава да покрене бруталну кампању којом жели да на силу оствари средства за још један свој филм. Јер, његов пројект је поново важнији од националне кинематографије.
… da, Dimitrije pravi pricu po rezonu: brutalno,skandalozno,jezivo…jer to prodaje karte u bioskopu i ljudi u principu vole da gledaju tako nesto jer smo takva, ljudska rasa…ceo holivud tako funkcionise… nisam mnogo pratio ,on verovatno jste, ali mislim da nije mnogo filmova snimljeno na tu temu ili mozda ni jedan….zato se on uhvatio bas za to…jel tako? jedino nije predvideo sto me cudi, da je ta tema za srbiju pre jaka narocito zbog desavalja na kosovu… ipak ovo nije amerika ni holivud… pa cak i tamo ima cenzure ako producenti smatraju da scenario nece odneti dovolljno profita…
A hajde ovako … nemam nista protiv da se snimi takav film sopstvenim sredstvima pa onda pred publiku i sama ce vam dati ocenu , ali ne vidim ni jedan razlog da drzava finansira ili sufinansira ovakve filmove.Zamislite da SAD finansiraju film o tome kako su bombardovali Srbiju i da su oni pri tom negativci ( , sto su u tom slucaju i bili definitivno. ) a istinit dogadjaj a kamo li za neku fikciju koja se nije ni desila.
Ni u jednoj normalnoj državi ne možete pisati i snimati šta vam padne napamet i onda izlaziti sa stavom da vam neko guši slobodu izražavanja. Hajde da posmatramo stvari ovako-nema novca nema ni snimanja. Tako je bilo godinama, sad država malo konsolidovala finansije i daje se za kulturu a ono bi da snima svako šta mu padne na pamet. Ma hajte molim vas.
Glumci treba da rade svoj posao , a ne da se bave politikom