Foto: FoNet

Sve ono što se poslednjih dana desilo u vezi sa ovim filmom jesu neprimereni pritisci na slobodu filmskog izražavanja, koja je osnov svake umetnosti – izjavio je za Danas Dragan Bjelogrlić, koji je inače odbio ulogu u ovom filmu.

On kaže da mu je pre godinu dana Ćipranić ponudio ulogu u filmu i da je trebalo da igra korumpiranog komandira srpske policije koji je umešan u trgovinu ljudskim organima.

– Odbio sam ulogu jer mi se nisu dopadali ni uloga ni njen kontekst. Savetovao Ćipraniću da promeni scenario, pitajući ga zašto meša vrh srpske policije u zločin za koji nema dokaza da je s njom povezan. Posebno zato pošto za radnju i žanr filma to uopšte nije bilo presudno. To sam isto rekao i scenaristi. Koliko znam oni su to kasnije promenili – objašnjava Bjelogrlić.

Scenario je promenjen, potvrdio je za naš list i Dimitrije Vojnov, ali se on na tu izmenjenu varijantu potpisao pseudonimom, jer nije nalazio problematičnim da negativci budu na srpskoj strani, a obaška što je film dobio sredstva još 2017, za prvu verziju scenarija. Uz to, kako za Danas kaže Vojnov, za žanrovski film je to potpuno irelevantno, a ideja da umesto Srba organe švercuju Albanci, činila mu se rasističkom.

– Nisu kosovski Albanci ti koji su izmislili trgovinu organima. Drugo, ovo nije film o Kosovu, treće ovo nije film koji na bilo koji način govori o ‘Žutoj kući’. Naprosto, to nije film o tome – izričit je Dimitrije Vojnov.

Prema njegovim rečima, u samom startu pojavili su se zahtevi za izmenu scenarija, jer on navodno ruži srpsko ime. Vojnov je kaže da je posle analiza sa rediteljem konstatovao da priča o izmenama likova nema utemeljenja, ali se krajem 2017. priča o „Mezimici“ se reaktuelizuje.

– Priča o tome da je to antisrpski film poprimila je svojstva šumskog požara. U tome se pojavljuje i informacija o filmu „Teret“ i stvara se panika u FCS. U međuvremenu, Vojnov priča kako je primetio da mu se reditelj ne javlja i iz potpuno drugih izvora saznaje da se priprema snimanje filma, o čemu on nije obavešten. Dolazi do scenarija koji je izmenjen u skladu sa zahtevima koje su, on u manjoj, a reditelj u mnogo većoj meri trpeli. Obratio sam se FCS-u sa pitanjem da li oni odobravaju izmenjenu verziju scenarija i tu sam tada naišao na izrazito negativnu atmosferu – priča Vojnov.

On tvrdi da su mu „pretili da se ne buni, ne meša, da pristane da se to radi tako, jer će, ako bude gurao tu stvar do kraja, dalji rad u ovoj kinematografiji biti onemogućen“. Vojnov kaže da je tada pristao da se na izmenjenom scenariju potpiše pod pseudonimom, ukoliko FCS smatra da promenjeni scenario može da se realizuje. Potpisao je i aneks ugovora.

– Aneks tog ugovora je napisao FCS i posle toga kreću ozbiljne pripreme za snimanje. Međutim, dve nedelje pred početak snimanja FCS nije uplatio ratu od dobijenih sredstava, a ja saznajem kako treba da se sačeka, jer je „Mezimica“ opet problem. U međuvremenu sam došao u posed zapisnika sa sednice UO FCS gde stoji da Jelena Trivan, predsednica UO, traži moj originalni scenario i da joj se objasni na koji se način „Mezimica“ može zaustaviti. Prema informacijama sa kojima raspolažem, na sastanku UO održanom 20. septembra, Jelena Trivan saopštava članovima ovog tela da je stvar sa „Mezimicom“ rešena – skida se sa dnevnog reda, jer je producent javio da odustaje od filma i da sporazumno raskida ugovor. Ona se tog jutra, prema mojom saznanjima, sastala sa Svetozarom Cvetkovićem. Verovatno mu je data ponuda koju nije mogao da odbije i praktično je pod nekom vrstom pretnje odustao od filma – zaključuje Dimitrije Vojnov.

Jelena Trivan, predsednica UO, negira za naš list da je reč o bilo kakvoj zabrani filma i da je i laiku jasno da UO nema pravni instrument kojim bi to sproveo.

Svetozar Cvetković na pitanje našeg lista zašto je odustao od „Mezimice“ i da li je bilo pritisaka navodi da sve odgovore s tim u vezi potražimo u FCS i UO FCS-a.

– Potpisao sam sporazumni raskid ugovora sa direktorom FCS Bobanom Jevtićem, po kome su se obe strane saglasile da ne postoje uslovi pod kojima bi film mogao normalno da nastavi da se radi. To je ono što je dokumentovano i van toga nemam dodatnih komentara – kaže Svetozar Cvetković.

Reditelj Nemanja Ćipranić nije se odazvao na telefonske pozive i poruke Danasa, kao ni Nikola Kojo, koji bi trebalo da igra jednu od glavnih uloga u filmu. FCS je reagovao saopštenjem, a onda i njegovim dopunom, tvrdeći izričito da je „Srbija demokratska zemlja u kojoj nema cenzure“.

Za glavnu glumačku postavu „Mezimice“ uz Nikolu Koju izabrani su još Miloš Biković i ruska glumačka zvezda Aglaja Tarasova.