Bjelogrlić: Što je sistem represivniji „Let“ postaje aktuelniji 1Foto: FoNet/ Aleksandar Barda

Njegova borba protiv sistema koji ga okružuje je večna. Uperiodima kada se represija sistema pojača ova predstava postaje aktuelnija, a kod nas je to situacija poslednjih par godina – kazao je Dragan Bjelogrlić povodom najave 200. izvođenja predstave „Let iznad kukavičjeg gnezda“ danas u restoranu Berliner.

Predstava je na repertoaru Beogradskog dramskog pozorišta od 2005. godine, a 200. igranje najavljeno je za 19. oktobar. Inače, drama je napisana 1962. a prvo izvođenje imala je sledeće godine na Brodveju, sa Kirkom Daglasom u glavnoj ulozi.

– Kada smo 2005. izašli sa predstavom, došla je publika koja je gledala čuveni film Miloša Formana sa Džek Nikolsonom u glavnoj ulozi Mekmarfija. Sada mi se čini da je dominantna publika koja prvi susret sa ovim izvrsnim tekstom dožiljava preko naše predstave – primetio je Bjelogrlić i konstatovao da je „oda solobodi ta koja ovaj tekst čini uvek aktuelnim, jer dok postoji čovek, tragaće za slobodom“.

On je zapazio da „Let iznad kukavičjeg gnezda“ nigde nije, kao kod nas, ostao ovoliko dugo na repertoaru, i da se igra već četrnaest sezona, sa pretnjom da ostane. Kao kuriozitet je naveo i to što možda samo dva ili tri puta, za toliko godina igranja, sala nije bila puna.

Njemu je zanimljiva sudbna teksta koji je nastao šezdesetih godina, neposredno posle Drugog svetskog rata u vreme gvozdene zavese. Šezdesete su, kako podseća, bile godine hipi pokreta, studentskih demonstracija, kada je svet mnogo više razgovarao – brinuo o slobodama, sa idejom da će možda u liberalnom kapitalizmu doći do pomaka na tom polju. Prema njegovim rečima, danas živimo taj liberalni kapitalizam u Balkanskoj verziji, a svet ga živi uveliko. Uprkos tome, Bjelogrlić primećuje da je pitanje slobode pojedinca opet aktuelno, možda više nego ikad.

– Kada u svetu imamo tu pojavu gde sistem želi da pojača represiju, što je recimo u Americi izraženo poslednjih deset godina, to dobija razne nivoe. Pojavi se Tramp pa to bude mnogo brutalnije. Tako je i kod nas, mi nikada nismo ni naučili šta je to demokratija. Pitanje je samo da li imate malo demokratičniji sistem ili vam dođe sistem koji je represiviniji. Kako dođe represivniji sistem „Let“ postaje aktuelnij, a sad je vrlo aktuelan – primećuje Bjelogrlić koji dodaje da voli ovu predsavu, ulogu glavnog lika Mekmarfija i samo pozorište.

– U pitanju je jedan sjajno napisan, grandiozni lik svetske književnosti, svetske drame i veliki izazov za glumca. Mekmarfi je takav lik da čovek, ako ima zrno bunta u sebi, ne možete a da se ne zaljubi – zaključio je Bjelogrlić.

Prema njegovim rečima predstava „Let iznad kukavičjeg gnezda“ je metafora posle koje se ljudi zamisle u kakvom svetu žive. Koliko to razmišljanje ostane u mozgovima je individualna stvar, ali je večito pitanje koliko jedna pozorišna predstava može da promeni čoveka. “Iako ne znam, sigurno je da deluje, a to je  već dobro”, zaključuje Bjelogrlić.

Onima koji misle sistem izvadi mozak

– U mom pristupu Mekmarfi je „ludacima“ – pacijentima iz mentalne ustanove, otškrinuo vrata slobode. Taman su navikli da lepo žive u jednom sistemu gde je sve odrđeno unapred. Prestali su da razmišljaju o individualnoj slobodi, o mogućnosti da donesu odluku. Fino su se ušuškali, kao danas što smo se svi ušuškali u svoje mikrosvetove, pa kažemo ja ne gledam televiziju, politika me ne interesuje. I dok mi živimo u tim našim lažnim mikrosvetovima i hedonizmima iza brda se valja svašta. Međutim, u predstavi se pojavio Mekmarfi i rekao „ne morate to da radite“, na šta se sistem pobunio i izvado mu mozak. Zato je ovaj tekst veliki – zaključio je Dragan Bjelogrlić.

Povezani tekstovi