Članovi OPS-a: Ovo je cenzura mladih u Srbiji 1Foto: Petar Spasić

Grupa mladih iz Paraćina izgubila je pravo na daske koje život znače, jer im je mentor, kako kažu iz Opštine, čovek koji učestvuje u političko-propagandnim predstavama.

Omladinska pozorišna scena u ovom gradiću mesto je okupljanja osnovaca, srednjoškolaca i studenata koji se rado vraćaju u rodni grad samo zbog predstava, proba i nastupa. To, kako objašnjavaju, rade čistog srca i malo praznijih džepova.

„Mi stariji se vraćamo samo zbog toga. Odrasli smo na toj sceni, želimo da i druga deca odrastu tako, jer je to nešto prelepo i na kraju krajeva korisno za sve mlade ljude. Mi od toga nemamo ništa osim što nam naš mentor, Uroš Mladenović, kupi napolitanke posle predstave, a mi smo presrećni“, rekao je za Danas Bogdan Đolić, član OPS-a.

Ipak, ističu da od prošle godine nemaju probe. Najpre, kako su nadležni rekli, zbog nepovoljne epidemiološke situacije izazvane korona virusom, potom zbog nedovoljnih sredstava Opštine Paraćin.

„Dugo je to trajalo. Stalno su pričali da nema para. Mi smo najpre radili u okviru Kulturnog centra, kao i paraćinsko pozorište. Pre nekoliko meseci, pozorište je počelo da radi kao zasebna istitucija i nama je rečeno da treba da pređemo pod njihovo okrilje“, objasnio je naš sagovornik.

Tvrdi da je jedan od prvih indikatora koji su izazvali sumnju cenzure bilo to što ostale umetničke grane organizuju događaje bez obzira na pandemiju i budžet Opštine, a samo Omladinska pozorišna scena nema probe.

„Bili smo na više sastanaka sa nadležnima. Nalazili smo se i sa direktorom Kulturnog centra, kasnije i direktorom pozorišta i na kraju sa pomoćnicom predsednika Opštine. To su bili užasno neprijatni skupovi. Vređali su i nas i našeg mentora, Uroša Mladenovića. Mi smo vezani za njega i ja ću uvek da ga branim, jer on godinama radi sa nama i izveo nas je na pravi put“, smatra Đolić.

Ipak, situacija je eskalirala na poslednjem sastanku i tada je članovima OPS-a, kako kažu postalo jasno da je reč o cenzuri i da ne mogu da imaju probe, jer im je mentor autor predstave „Stvar izbora: Zašto slušam Marčela“.

„Prvo nas je pomoćnica predsednika Opštine, Jelena Vidosavljević, pitala da li možemo da radimo bez mentora i ja sam rekao da je to isto kao fublaski tim bez trenera. Na kraju je priznala i rekla “Uroš neće raditi, jer učestvuje u političko-propangadnim predstavama“. Pitao sam je na šta misli i rekla je “nešto Marčelo“, objasnio je član OPS-a.

Direktor Kulturnog centra: Ne znam zašto insistiraju na Urošu Mladenoviću

Ovim povodom kontaktirali smo direktora Kulturnog centra iz Paraćina, Dragana Stojanovića, koji je za Danas rekao da rad Omladinske pozorišne scene nije zabranjen.

„Mi smo tu scenu osnovali 2011. godine. Uroš Mladenović je jedan od poslednjih reditelja koji je tu radio, ali ih je u međuvremenu bilo zaista mnogo. Pošto sada, nakon skoro deset godina, imamo pozorište kao posebnu instituciju, OPS treba da pripadne njima“, kaže Stojanović.

Ističe da oni mogu da imaju probe, samo treba da prođu kroz određene zakonske postupke i da se ispoštuje procedura propisana za ustanove kulture.

„Njima je rečeno da mogu da rade. Direktor pozorišta im je samo rekao da odu kod njega i sve se dogovore. Ne može niko da im da prostor dok se ne reši ono što piše u Zakonu, ali nikakav problem nije da uskoro počnu sa radom“, tvrdi direktor Kulturnog centra.

Na naše pitanje i navode članova OPS-a o cenzuri, on to kategorički poriče, ističući da je reč samo o delu članova scene koji, kako kaže, iz nekog razloga instistiraju na Urošu Mladenoviću kao mentoru.

„Taman posla, kakve veze ima politika s tim. Oni insistiraju na Urošu, ali nema ni govora o političkoj cenzuri. Deca k’o deca, ne znaju problematiku, ta deca ne razumeju da potoje procedure koje moraju da se poštuju“, izjavio je Stojanović.

Bogdan Đolić: Naš grad nas je odbacio

„Kada bi OPS bio ukinut, ukaljali bismo sve lepe godine koje smo tu doživeli, a budućim generacijama oduzeli priliku da dožive pozorište na način na koji smo ga mi doživeli“, ističe Bogdan Đolić.

Smatra da je dužnost članova da se bore za svoju scenu i kaže da se osećaju kao da ih se rodni grad odriče.
Prognani mladi glumci koji nemaju gde da probaju svoje predstave podsećaju na festivale i uspehe koje su ostvarili.

„Gostovali smo širom Srbije i učestvovali na festivalima kao što su Festival omladinskih scena u Bačkoj Palanci, Obrenovačkim pozorišnim susretima, Majskim igrama u Bečeju i Juventafest-u u Sarajevu gde smo nastupali dve godine zaredom i takmičili se sa najboljim omladinskim scenama sa čitavog Balkana a i šire.Prošle godine naša ekipa je osvojila Specijalnu nagradu za predstavu ,,Ko je meni Antigona?“.

Na kraju im, kažu, ostaje samo nada da će neko imati sluha za njihovu borbu, etuzijazam i potrebu da svom gradu ostave kulturni život kakav zaslužuje.

Zašto me mrziš sto volim Marčela?!

Pozorišni umetnik, glumac i pedagod, Uroš Mladenović, rođen je u Paraćinu i ima višegodišnje iskustvo u radu sa mladim talentima.

Njegov autorski esej „Stvar izbora: Zašto slušam Marčela“ inspirisan je tekstovima Marka Šelića.

Reč je o dramskom delu koje jenastalo kao potreba da se mladi inspirišu, nadahnjuju i podsete na slobodu izbora, od toga čime žele da se bave, pa sve do društvenog angažovanja i uticaja na okolinu.

Ipak, primeri cenzure dešavali su se i ranije. Pre četiri godine, otkazano je izvođenje na festivalu „Cirkuliranje“ u Vršcu.

Tada predstava nije ugledala svetlost pozornice i pažnju publike zbog, kako je rečeno nemogućnosti da se ispune tehnički zahtevi iako su potrebni samo čiviluk, nekoliko šteklica i osnovni uslovi za rad.

Ipak, kako je autor rekao, ljudi u Opštini nisu bili zadovoljni time što u naslovu stoji Marčelo.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari