Srpski kandidat za Oskara za najbolji strani film imao je svetsku premijeru na Filmskom festivalu u Moskvi, gde je osvojio nagradu publike, da bi zatim tokom leta bio prikazan na filmskim manifestacijama širom Srbije i regiona.

“Dnevnik mašinovođe” otkriva tajnu jedne profesije o kojoj se nedovoljno zna u Srbiji. Svaki mašinovođa, tokom svoje profesionalne karijere, nenamerno ubije 20 do 30 ljudi. Žrtve su obično samoubice, nepažljivi, pijani, ili samo odsutni ljudi. Činjenica da voz ne može da se zaustavi najmanje 700 metara pošto je kočnica aktivirana, oslobađa mašinovođe svake odgovornosti. Nevinost za nebrojene žrtve – čini ove masovne ubice grupom ljudi sa posebnim mentalnim i psihološkim profilom. “Dnevnik mašinovođe” je, kako najavljuju distributeri, tragično-humorna melodrama o nevinim ubicama i njihovim životima.

– Lazar Ristovski i ja smo morali da snimimo ovaj film zato što smo deca iz železničarskih porordica. Moj dede bio je mašinovođa, a Lazarov otac železničar. Smatrali smo da smo zato kompetentni ali i da imamo obavezu prema svojim precima da snimio ovaj film – kazao je na konferenciji za novinare u bioskopu Roda reditelj i ssenarista Miloš Radović.

On je napomenuo da je početnu ideju za film dao pokojni montažer Marko Glušac. Radović kaže da su Ristovski i on dugo razmišljali o tome kako da daju pravi ton filmu, kako da ova tragična priča ne bude previše “crna”, posebno zato što su mašinovođe i same sklone tome da sve gledaju s humorom. Tako je, prema njegovim rečima, nastalo ovo smešno ostvarenje o smrti.

– Ovo je za mene pre svega film o ljubavi. Ljubavi između oca i sina, ali i o drugim ljubavima – ističe Radović.

Film govori o Iliji, mašinovođi na korak do penzije, koji drži neslavni rekord od 28 gaženja tokom karijere. NJegov usvojeni sin Sima priprema se da nastavi porodičnu tradiciju. Ilija ga upoznaje sa poslom i činjenicom da su nesreće neizbežne. Sima se plaši, on ne želi da postane ubica. Nestrpljivo čeka svoje prvo gaženje.

– Glumcu je svaka nova uloga novi početak. Svaki novi lik je novi čovek koga treba otkriti – priča Ristovski kako je pristupio liku Ilije.

On se pored glume bavi i režijom i produkcijom.

– Moja prva režija bila je za mene iznuđeni potez, kao u šahu. Priču filma “Belo odelo” ispričao sam Kusturici tokom snimanja filma “Podzemlje” i njemu se to dopalo i naterao me je da film režiram. Niko nije hteo da produciram, pa sam morao sam da uradim i taj deo. Svi mi glumci smo u teškim vremenima često išli po preduzećima da skupimo novac za film. Posle smo shvatili da je bolje da novac sakupljamo za sebe a ne za drugog. Tako je počeo moj producentski rad – objašnjava Ristovski i dodaje da je do sada producirao 15 naslova koji su prikazivani u Kanu, Torontu. Moskvi…

On dodaje da glumci često imaju da kažu mnogo više nego što mogu ulogom.

– Cenim glumce koji se usude da režiraju – naglašava Ristovski.

Jednu od uloga u filmu igra i Mirjana Karanović, koja je takođe nedavno režirala svoj prvi film – “Dobra žena”.

– Ja volim da se oslonim na reditelja kada igram. Volim kada imam reditelja koji zna gde želi da me povede. I Ristovski i ja smo dotakli i drugi kreativni prostor ali mi nikada nećemo prestati da igramo – istakla je glumica.

Ona je napomenula da joj se dopao lik Jagode, psihološkinje čiji su razgovori sa Ilijiom o njegovoj profesiji prerasli u prijateljstvo ali i u nešto više, jer voli da igra likove sa istorijom.

– Kada sam bila mlada, mislila sam da se u tim godinama dobijaju najbolje uloge. Ali to nije tačno. Sada igram žene koje imaju iskustvo koje se nataložilo i iz koga se crpi nekekav sadržaj za ulogu. Jagoda je žena koja je u tim godinama kada ne mora više da se dokazuje, kada ne očekuje nikakve preokrete. Više nema histerije i može da uživa u životu. Stalo joj je do sebe, i zato je i njena veza sa Ilijom lepa – smatra Karanović.

Ona dodaje da je nakon čitanja scenarija bila fascinirana koliko mi o mašinovođama ne znamo zapravo ništa, te će ovaj film mnogima približiti tu profesiju.

Nakon domaće premijere, film će biti na programu domaćih bioskopa.

Ristovski i Radović

Miloš Radović je do sada u nekoliko svojih filmova sarađivao sa glumcem i producentom Lazarom Ristovskim (“Mali svet”, “Pad u raj”).

– Nije najvažnije to što sam tokom rada imao pomoć u Ristovskom kao u glumcu, već to što smo provodili zajedno vreme pre nego što smo uopšte i znali da li ćemo snimiti film. S njim mogu da proverim da li je u redu ono što smo zamislili. Kad uđem u pisanje scenarija i snimanje o tome više ne razgovaramo, jer smo smo taj najvažniji deo već obavili. Ako postoji neke kvalitete u filmu, postoji samo zbog toga – objašnjava Radović.