Film kao poligon za sticanje moći i zarade 1Film "Dara iz Jasenovca" Foto: promo

„Da li je izbor regularan ili ne – nemam pojma, jer se time ne bavim. Ono što mogu da kažem i iza toga stojim je da je u slučaju filma „Dara iz Jasenovca“ pravilnik Američke filmske akademije u potpunosti ispoštovan“, kaže za Danas Maksa Ćatović, producent filma „Dara iz Jasenovca“, koji je ovih dana izabran za srpskog kandidata za Oskara.

Podsetimo još jednom, na 93. dodeli nagrada Američke filmske akademije srpsku kinematografiju će predstavljati film „Dara iz Jasenovca“ Predraga Gage Antonijevića. Ovaj naslov izabrala je sedmočlana komisija koju je formirao Filmski centar Srbije, a u konkurenciji su bili i: „Otac“ Srdana Golubovića, „Pijavice“ Dragana Marinkovića, „Moj jutarnji smeh“ Marka Đorđevića, „Ime naroda“ Darka Bajića i „Realna priča“ Gordana Kičića.

Zbog niza nepravilnosti u samom izbornom procesu, jedna od članica, rediteljka Mila Turajlić, napustila je komisiju, a istim povodom reagovala su i tri udruženja filmskih radnika – Asocijacija filmskih reditelja, Udruženje dokumentarista DokSrbija i Udruženje producenata Srbije.

Oni smatraju da je izbor domaćeg kandidata za nagradu Oskar izgubio legitimitet, te strahuju da će srpski film zbog pomenutog niza neregularnosti biti izložen riziku da izgubi mogućnost učestvovanja u trci za nagradu Oskar.

Među propustima koje ističu su, između ostalog, način formiranja komisije, ali i to da izabrani film ne ispunjava sve formalne uslove.

Između ostalog, sporno je i to što film nije imao distribuciju, budući da se ovih dana prikazuje samo u Gračanici, dok je beogradska premijera planirana tek za april sledeće godine.

Na pitanje kako komentariše navode udruženja reditelja i producenata o neregularnosti izbora, Maksa Ćatović odgovara kratko: „Nije vredno komentara“.

„Sve što se dešava je metastaza niza prethodno istolerisanih propusta i posledica lobističkih tendencija u našoj kinematografiji. Film se odavno tretira kao poligon za sticanje moći i zarade i to bez ikakve etike, ne čak ni u univerzalnom smislu, nego u baš bazičnom – poštuj bar pravila koja se prethodne godine sam ustanovio da bi tebi išla na ruku“, kaže za Danas rediteljka Mina Đukić, upitana da prokomentariše ovogodišnji izbor za srpskog kandidata za Oskara, i sve što ga je pratilo.

O izabranom filmu nema šta da kaže.

„Za izabrani film nemam komentar. Film ne mogu da komentarišem jer ga nisam gledala, a i kako bih. Od svih filmova koji su bili u trci gledala sam samo „Moj jutarnji smeh“ i smatram ga filmom od velikog univerzalnog i intimnog značaja“, ističe rediteljka Mina Đukić.

Marko Đorđević, reditelj, čija je nesvakidašnja komedija „Moj jutarnji smeh“ jedan od onih koji su obeležili 2020. godinu u srpskoj kinematografiji, kaže da nije polagao velike nade da će njegov film biti izabran.

„Ja sam bio zauzet oko nekih zdravstvenih problema kod kuće, tako da nisam pratio sva dešavanja vezana za ovogodišnji izbor a i mi naravno nismo polagali puno nade da će naš film biti izabran zbog svoje „niskobudžetne prirode“. Ali naravno da podržavam akciju Asocijacije reditelja, čiji sam i član, da se cela stvar ispita u vezi sa neregularnostima ovogodišnjeg izbora“, kaže Đorđević kratko za Danas.

Podsetimo, i reditelj Srdan Golubović, čiji je film „Otac“ takođe bio u konkurenciji, izjavio je za naš list da je proces izbora srpskog kandidata od samog početka pratila netransparentnost i kršenje procedure, te da su oni mnogo pre donošenja odluke, Filmskom centru Srbije uputili niz pitanja na koje nikada nisu dobili konkretan odgovor.

„Previše pitanja bez odgovora, a ta činjenica samo podgreva sumnje da ceo proces nije bio transparentan i da je ovogodišnji izbor potpuno izgubio legitimitet“, ističe Golubović.

U međuvremenu oglasila se i potpredsednica Vlade Republike Srbije i ministarka kulture i informisanja Maja Gojković, koja je „čestitala kandidaturu filma ‘Dara iz Jasenovca’ za nagradu Zlatni globus“.

„Ovo je ne samo veliko priznanje za film ‘Dara iz Jasenovca’, već i dobar znak za čitavu srpsku kinematografiju, koja se ovom kandidaturom vraća na svetsku filmsku pozornicu. Kandidatura filma ‘Dara iz Jasenovca’ za Zlatni globus je posebno značajna, jer je to prvi srpski film u trci za Zlatni globus za sve kategorije, a ne samo za najbolji strani film. Napominjemo da je film ‘Dara iz Jasenovca’ srpski kandidat i za nagradu Oskar“, navodi se u saopštenju.

U konkurenciji i prva filmska priča o Srebrenici

Zbog pandemije, Američka filmska akademija pomerila je ceremoniju dodele Oskara na 25. april 2021, a Srbija, kao i druge zemlje, imala je rok do 1. decembra da pošalje ime svog predstavnika. Širi izbor od devet naslova nominovanih u kategoriji najbolji međunarodni film biće saopšten 9. februara. Pet ostvarenja iz sveta koji su u direktnoj trci za Oskara znaće se 15. marta. Iz, nama uvek zanimljivog, regiona, poznato je da će Hrvatsku predstavljati film „Dopunska nastava“ Ivan Goran Vitez, Kosovo „Egzil“ Visar Morina, Crnu Goru „Grudi“ Marije Perović, a Sloveniju „Priče iz kestenove šume“ Gregora Božića. Severna Makedonija izabrala je ostvarenje „Vrba“ Milče Mančevskog, čiji je film „Pre kiše“ bio u najužih pet 1994, dok je Bosna i Hercegovina, koja već ima jednog Oskara zahvaljujući Danisu Tanoviću i „Ničijoj zemlji“, konkurisala sa prvom filmskom pričom o genocidu u Srebrenici – „Que Vadis, Aida?“ Jasmile Žbanić. U ovom filmu glavne uloge igraju srpski glumci Jasna Đuričić i Boris Isaković.

Nataša Ninković: Gde su te nepravilnosti?

„Jelena, pokušavam da saznam… Pogledala sam sve što si rekla, a i pričala sa kolegama, gledala pravilnik… Interesuje me gde su te nepravilnosti? Prvo: rekla si da su dva člana komisije u sukobu interesa. Hoćeš li pojasniti šta to znači? Da je jedan od njih nekad igrao kod Gage u filmu? (A drugi klasni drug?). Pa po tome bi bile diskutabilne sve komisije koje su dale novac za razna ostvarenja? Drugo, film nema nagrade ni festivale? To nije preduslov, a i nije mogao da ih ima, pošto zbog korone nije imao premijeru u Beogradu. Treće, navela si da Glumački sindikat nije reprezentativan, pa tako ni članica žirija pretpostavljam nije „kao glumica“ trebalo da bude u komisiji? Ne razumem, a koje udruženje jeste ako mi nismo? Zaista bih htela da mi objasniš „nepravilnosti“ kojima od početka, kada ste čuli da se „Dara iz Jasenovca“ kandiduje, imate sumnju“, napisala je glumica Nataša Ninković u komentaru ispod objave Jelene Mitrović, producentkinje filma „Otac“, o aktuelnim događajima. Glumica inače igra u filmu „Dara iz Jasenovca“ Predraga Antonijevića.

Mitrović je, između ostalog, odgovorila da to nije njen lični stav, već zvanično saopštenje tri reprezentativna udruženja, te da će o sukobu interesa odlučivati nadležni.

„Pošto već idete javno u medijima, a i na mrežama, recite već jednom šta je to bilo kršenje pravilnika? Kada je bio rok? 1. decembar? Kada izlazite sa tako jakim optužbama (ove gore navedene), kao što rekoh, ne spadaju u „kršenje“? Recite koje su to nepravilnosti koje su navele Milu Turajlić da izađe (dva sata pre zasedanja) iz komisije, među čijim članovima nije nalazila od početka istomišljenike u svojoj borbi da dokaže da „Dara“ ne ispunjava uslove! Svi papiri i dokumentacija koju je tražila na kraju su joj dostavljeni? I na kraju, ostalo je samo da je problem u komisiji, koja ima, zamisli, drugo mišljenje od nje? Ili vas? Pa zašto bi vaš znoj i trud bio veći od našeg?“, navela je Nataša Ninković.

Glumica je u komentarima istakla i da bi bilo neukusno organizovati premijeru filma sa temom kakvom se bavi „Dara iz Jasenovca“ u vreme korone, kao i da bi rado razmenila utiske sa onima koji pogledaju film.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari