Gromoglasni aplauz za „Topli film“ Dragana Jovićevića: Otvoren 17. Beldocs festival 1Foto Dalibor Danilović

Sedamnaesti Međunarodni festival dokumentarnog filma Beldocs, otvoren je sinoć Toplim filmom Dragana Jovićevića u rasprodatoj Velikoj Sali Doma omladine

Pre same projekcije, prisutnima su se obratili direktorka Beldocs festivala, Mara Prohaska Marković, umetnički direktor festivala, Marko Grba Singh i selektor festivala, Igor Stanojević.

Pred nama je osam uzbudljivih dana i nadam se da ćemo se viđati jer ima mnogo razloga za to. Program je vrlo aktuelan, relevantan i raznovrstan u svakom smislu. Uronite u program ovogodišnjeg Beldocsa, mislim da ćete biti veoma inspirisani da ćete sigurno uživati“ – poručila je Mara Prohaska Marković

Najavljujući Topli film, Marko Grba Singh je naglasio da je tema ovog ostvarenja homofobija i istinita istorija srpske i jugoslovenske kinematografije. Selektor festivala, Igor Stanojević podsetio je koliko se ekipa Beldocsa potrudila da napravi dobar festival prošavši kao i svake godine, kroz brojne slalome, a zatim proglasio festival otvorenim.

Na svojoj nacionalnoj premijeri na otvaranju Beldocsa beogradska publika je „Topli film“ dočekala gromoglasnim aplauzom, a prikazan je u okviru Srpskog takmičarskog programa.

 

Po rečima autora, Dragana Jovićevića, „Topli film“ pripada žanru hibridnog dokumentarca i obrađuje istoriju jugoslovenske i srpske kinematografije iz ugla tzv. kvir likova, predstavljenih u širokoj lepezi tumačenja tog termina. Počevši od naslova snimljenih nakon Drugog svetskog rata pa sve do danas,

“Na filmu smo radili godinama, zbog složenosti teme ali i strukture samog narativa. Kroz priču o filmovima, hteli smo da prikažemo kako se društvo menjalo, od Drugog svetskog rata do danas. Povezati u strukturu sa igranim delom filma, bio je prilično veliki izazov. Verujem da smo dobili jedan vrlo dinamičan film koji, već po prvim reakcijama, intrigira publiku i poziva na dijalog, što mi je i bila osnovna zamisao kada sam njoš pre osam godina nappisao prvu verziju scenarija” – izjavio je Dragan Jovićević.

Da bi predstavio tako složenu priču, autor je koristio blizu 50 ostvarenja, počevši od „Život je naš“ i „Sofke“ snimljenih 1948. godine pa sve do „Južnog vetra“ i „Kelta“ u novije vreme.

Kroz tu istoriju filma vode mladi glumci – Đorđe Mišina i Đorđe Galić, iz čije perspektive pratimo kako se, tokom svih burnih istorijskih dekada, promenio odnos društva prema onima koji se ponašaju i osećaju drugačije, posebno danas u vremenu opšte homofobije i zatvorenosti.

Pored Đorđa Mišine i Đorđa Galića, za potrebe rekonstrukcije sećanja na brojne filmske naslove u „Toplom filmu“, intervjuisani su reditelji, glumci, teoretičari, dramaturzi i novinari (Želimir Žilnik, Srđan Dragojević, Mladen Đorđević, Goran Jevtić, Miloš Timotijević i drugi).

U „Toplom filmu“ se poslednji put na filmu pojavljuje Milan Jelić, glumac i reditelj, ujedno i pionir „kvir estetike“, autor legendarnog filma „Bubašinter“.

Produkciju toplog filma, pored autora potpisuje Nataša Pavlović i aktivista Predrag Azdejković.

Nataša Pavlović, čija je produkcija „Pogon“ glavni producent filma, takođe je i montažerka „Toplog filma“.

Beldocs traje do 29. maja 2024. godine na 11 lokacija u Beogradu, a publika će imati priliku da vidi više od 100 premijernih projekcija, u 13 programskih celina.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari