Igra Severne Koreje u izvođenju Seula 1

Program 16. Beogradskog festivala igre večeras ulazi u zonu azijske egzotike. Prvi put u ovom delu Evrope nastupiće Kompanija Eun-Mi An, korejske umetnice – igrača i koreografa, širom sveta poznate kao „Pina Bauš iz Seula“.

Ova trupa izvešće komad „Igra Severne Koreje“ za koju je Eun-Mi An uradila koreografiju, kostim i scenografiju. Autor muzike je Jung-Gi Jang. Reč je o koprodukciji iza koje stoje Korejsko ministarstvo kulture, sporta i turizma, Korejska fondacija za tradicionalni ples i Gradsko pozorište u Parizu, čiji je Eun-Mi An odnedavno pridruženi umetnik. Komad je premijerno izveden prošle godine u Seulu.

– Nedavno su dve Koreje napravile istorijski pomak koji bi mogao da dovede do okončanja sukoba koji je trajao duže od 65 godina. Severnu Koreju najviše povezuju sa njenim kapricioznim liderom i trkom za atomskim naoružanjem, ali moje pitanje je šta je sa umetnošću i igrom u ‘opustošenoj zemlji’? Izuzetno je teško, ako ne i nemoguće, da južnokorejski umetnik pređe granicu bez dozvole vlade. Shvatila sam da skoro ništa ne znam o Severnoj Koreji, o umetničkoj igri koja tamo nastaje. Iako sa žiteljima Severne Koreje delimo isto poreklo i tradiciju, zbog novije istorije i podele, igra je na svakoj strani granice evoluirala različito. Kao koreograf, imam najčistiju potrebu da saznam kako se pokret razvija već više od 60 godina u sasvim drugoj ideologiji. Naravno, postoje očigledne razlike, ali sigurno i poneka zajednička karakteristika za igru dve Koreje. Možda je vreme da se malo bolje upoznamo – kaže Eun-Mi An.

Rođena je u Seulu. Imala je pet godina kad ju je očarao svet igre, ali je brzo shvatila da za nju nije tradicionalni korejski ples. Završila je studije moderne igre na seulskom ženskom Univerzitetu Ehva, ubeđena da je „u modernoj igri budućnost, jer nema poštovanja nikakvih pravila, što ona inače mrzi“.

Svoju kompaniju za savremenu igru osnovala je 1988. u rodnom gradu, tri godine pre odlaska na usavršavanje u Njujork. U Koreju se vratila deceniju kasnije, gde je nastavlja svoju koreografsku i igračku karijeru, obnovom klasičnih korejskih dela, ali i baveći se istraživanjem društvenih tema. Često sarađuje sa amaterima, a njene „Igrajuće bake“ 2007. bile su svetski hit. Na repertoaru Kompanije Eun-Mi An nalazi se više od 150 komada, među kojima su „Princeza Bari“, „Pusti me da ti promenim ime“ i pomenute „Igrajuće bake“ koji su se izvodile na najprestižnijim svetskim scenama.

Eun-Mi An ne želi da govori o svojim godinama, ali kaže da je svesna da „svojom pojavom i žestokom i brzom energijom u prvi mah šokira ljude“. Korejska štampa je smatra „buntovnom i provokativnom u isti mah“.

– To je apsolutno tačno. Morate biti takvi – pobuna je osnova umetnosti. Ali, ja ne želim da namerno provociram. Ono za šta se borim jeste da podstičem ljude da gledaju na umetnost otvorenog uma, da sa njima delim nove, neočekivane stvari, ali uvek na pozitivan način. Posle toga možemo biti prijatelji – poručuje Eun-Mi An.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari