Istraživanje nevidljivog materijala bića 1

Na 16. Beogradskom festivalu igre večeras u Operi i teatru Madlenianum nastupa kanadska Kompanija Mari Šuinar iz Montreala, koja će se predstaviti sa celovečernjim komadom „Radikalna snaga, sola i dueti“.

Mari Šuinar je u ovoj predstavi „glavni majstor“ za gotovo sve – koreografiju, video, scenografiju, dekor, scenario za glas i šminku, a sarađivala je i na svetlu i kostimima. Ona je i dobitnik nagrade 15. BFI „Jovan Ćirilov – za korak dalje“, koja će joj biti uručena posle večerašnje predstave. Nagrada joj se dodeljuje za komad „Hijeronim Boš: Vrt zemaljskih uživanja“, koju je njena kompanija izvela u Madlenianumu prošle godine.

„Ono što čini rukopis Mari Šuinar posve posebnim jeste visok nivo estetskog savršenstva i snažna dinamika. Ona je koreograf koji vaja igračke figure predivne jedinstvenosti u briljantan, fantastičan teatar igre. NJen način da oživi tajanstvenost renesansnog majstora, da prikaže raj i pakao isključivo pokretom tela, njegove lepote i seksualnosti je zadivljujuća i uzvišena. NJen osećaj za scensko vreme je precizan, gotovo instinktivan“, ističe se u odluci žirija, koji je nagradio njen prošlogodišnji nastup na BFI.

Ove godine Kompanija Mari Šuinar predstaviće se komadom, čija je svetska premijera bila 23. juna 2018. na 12. Međunarodnom festivalu savremenog plesa na Venecijanskom bijenalu. Reč je o radu Mari Šuinar koji se sastoji od sola i dueta. Ona je, kako ocenjuje kritika, donela novu perspektivu ovim malim koreografskim oblicima – nove kostime, zvučna okruženja, koreografske adaptacije, pripremajući tako novi duet. Reč je o 23 minijature plesa u trajanju od jednog do 10 minuta nastalih u dugom i dubokom kreativnom procesu.

Osim što je koreograf, Mari Šuinar je izvršni i umetnički direktor svoje trupe, osnivač montrealskog Pri de la Dans, pridružena umetnica Nacionalnog centra umetnosti Kanade i direktor venecijanskog Bijenala igre. Karijeru je započela 1978. komadom „Kristalizacija“, posle kojih je usledilo još trideset solo komada, izvođenih na scenama u Kanadi i širom sveta. NJene koreografije „Mari crni pas“, „S.T.A.B.“ (Prostor, vreme i šire) i „Popodne jednog fauna“, smatraju se važnim poglavljem istorije savremene igre. Kao solista i koreograf 1990. osnivala je svoju trupu, koja ima međunarodni ugled. NJena kompanija iza sebe ima veliki repertoar, a od 2007. ima i vlastitu zgradu – montrealski Prostor Mari Šuinar. Komad „Posvećenje proleća“ izvođen je skoro 25 godina i postao pravi klasik savremene igre.

Mari Šuinar sarađuje i sa drugim baletskim kompanijama, kao što su Nacionalni balet Kanade, Balet Sao Paola, Balet Monte Karla, Geteborg balet, Balet Gulbenkijan, Kompanija Marte Grem… Pre 10 godina Mari Šuinar se vratila na scenu i kao igračica posle 20 godina odsustva, sa solo komadom „Jutarnje slave“. Autor je i mnogobrojnih multimedijalnih radova, muzičkih spotova, zbirki pesama, foto-instalacija, izložbi… Bez obzira o kojoj je umetničkoj formi reč, suština njenog rada je telo.

„Moj izvor je oduvek bio samo telo, posebno tišina i dah koji čine taj ‘nevidljivi’ materijal bića. U genezi svakog stvaranja, uvek postoji ono što ja zovem ‘misterija’, nepoznati talas koji me izaziva skoro opsesivno. Moj zadatak je da uhvatim ovaj originalni talas, da ga ‘nekako podesim’ i da ga organizujem u prostoru i vremenu prema strukturi i formi koja će biti jedinstvena za njega. Od 1978. radim sledeće – pažljivo slušam vitalni pogon tla dok ga ne kristaliziram u novi poredak. Svaki put počinjem od nule. Svaki put, gubim i preorijentišem svoje ‘antene’, tražim novu ‘državu’, pratim ovaj talas sve dok se na sve ne odgovori kao u novoj klasičnoj strukturi u kojoj će gledalac, nadam se, otkriti njegove ‘misterije’, objašnjava Mari Šuinar.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari