Izložba „Fantastika Ateljea 61 Bosiljem“ povodom 60 godina Ateljea 61 1Foto: Beta/Dragan Gojić

Povodom obeležavanja 60 godina postojanja ustanove za izradu tapiserija “Atelje 61”, ova ustanova organizuje u četvrtak, 11. marta, sa početkom u 12 časova, u Kulturnoj stanici „Svilara“ u Novom Sadu, otvoranje izložbe „Fantastika Ateljea 61 Bosiljem“.

Izložbu realizuju u saradnji sa Fondacijom „Ilija i Mangelos“, uz prisustvo članova porodice Bašičević i gradskih zvaničnika, te publike u broju dozvoljenom merama propisanim Gradskim kriznim štabom, do 30 ljudi.

Autorka izložbe „Fantastika A61 Bosiljem“ je Jelena Đorđević, istoričarka umetnosti u Ateljeu 61, a postavka će biti sačinjena od 13 tapiserija Ilije Bašičevića Bosilja nastalih u periodu od 1967. do 1975. godine, u Ustanovi za izradu tapiserija.

Ilija Bašičević- Bosilj pobuđuje veliko interesovanje u pogledu svog stvaralaštva, od trenutka njegove afirmacije kao samoniklog umetnika, koji se potom, etablirao u 50 najpoznatijih svetskih predstavnika tzv. Art brut-a (marginalne umetnosti), do današnjih dana kada su njegova dela i na dalje predmet revalorizacija, teoretskih promišljanja i kritike.

Upravo kakva je i recepcija, „Ateljea 61“ u evropskim i svetskim okvirima, kao jedine ustanove profilisane kao kompleksni tapiserijski centar na prostoru Zapadnog Balkana.

Istovremeno dok „Atelje 61“ otvara ovu izložbu u Novom Sadu, Njujorčani upravo ovih dana uživaju u Bosiljevim platnima, akvarelima i crtežima, jer je deo njegovih dela izložen u jednoj od galerija na Menhetnu.

Postavka „Fantastika Ateljea 61“ će moći da se pogleda do 5. aprila u Kulturnoj stanici “Svilara“ uz bogat prateći program – predavanja etabliranih teoretičara umetnosti o svetskom fenomenu naivca čija su dela izlagana uz Pikasova, Kleova,

Šagalova, Šileova, radionicama i koncertom, uz sve mere propisane usled pandemijske situacije izazvane COVID 19 virusom.

Ova jedinstvena ustanova za izradu tapiserija zvanično je registrovana 28. februara 1961. godine, u ateljeu jednog od osnivača, umetnika Boška Petrovića, NA Petrovarainskoj tvrđavi.

Naime, osvajanje pažnje umetničke javnosti Novog Sada i zapuštenih laguma Petrovaradinske tvrđave, započeto krajem pedesetih – početkom šezdesetih godina 20. stoleća, rezultiralo je velikim entuzijazmom nekolicine ondašnjih mladih umetnika, koji su današnji naši korifeji novosadske likovnosti poput Jovana Soldatovića, Boška Petrovića, Aleksandra Lakića, Stevana Maksimovića i drugih.

Celokupna atmosfera potrebe za novim izrazom te istraživanjem u polju modernosti će zaokupiti i viziju i svest Boška Petrovića i Etelke Tobolke, koji su polazeći od estetičke poruke da je ondašnjoj jugoslovenskoj umetnosti, potrebno nešto novo i drugačije, bili idejnim tvorcima i pokretačima „Ateljea 61“.

Nastala u konvergiranju francuske i flamanske tradicije i domaćeg nasleđa ćilimarske tehnike tkanja na razboju, tapiserija je kao autonomni, vizuelni medij u nas prešla zavidan put od naivnih, pionirskih eksperimenata do autentičnih i originalnih ostvarenja, koji prate savremene svetske umetničke tokove.

U Zbirci Ustanove “Atelje 61”, koja broji više od 260 eksponata, našla su se dela brojnih znamenitih umetnika čije je delovanje i rad najbolji reprezent postojanja pojma savremene umetnosti u Srbiji.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari