Foto: Anđela Borić

Jelena Blečić je docent na Fakultetu savremenih umetnosti u Beogradu, bavi se slikarstvom, autorskim dizajnom, teorijom stvaralačkog identiteta i primenjenom prihologijom. Sedam meseci provela je u Meksiku kao državni stipendista.

Ova umetnica stvara već skoro dve decenije i imala je više od 20 samostalni izožbi. Kako navodi, njena dela imaju elemente planetarne estetike, ali i lokalne autentičnosti, a glavna tematika njenih radova je poštovanje sreće kao izvora svih prirodnih stimulansa.  

„Ja poštujem i volim život i imam veliko poverenje u život. Smatram da, kao što imamo dan i noć, tako imamo i ono što su iskušenja i ono što su benefiti u životu. Ne vidim razlog zašto bih se, pored toliko lepih stvari, opredelila da tražim ideje i inspiraciju u onoj pozadinskoj, mračnijoj strani. Međutim, s druge strane, imala sam jedne godine izložbu koja se zvala „Radost je ozbiljna tema“. Njom sam htela da kažem da mi suštinsku radost ne možemo imati kao stanje ako je ne negujemo i ako nemamo kontinutiranu, kvalitetnu higijenu života i ako, istovremeno, nismo spremni da prihvatimo ono što je teže u životu i da to sve zajedno zagrlimo. Mi smo ti koji biraju ugao posmatranja“, ističe za portal DanasaJelena Blečić.

Kada je u pitanju ciljna grupa za koju stvara, Blečić se ne fokusira na životno doba svoje publike, već na njihov odnos prema životu – njena dela su namenjena ljudima koji su zaljubljeni u život i slobodu.

„Ja sam neko ko se bavi razvojem i rascvetavanjem sopstvene životne i umetničke filozofije. To su ljudi koji poštuju život, koji vole život, koji ga grle sa svim njegovim elementima – onim koji su izazovniji i onima koji su pitkiji. To su ljudi koji nisu ljudi trenutka, nego su rešili da traju. U tom trajanju prepoznaju koliko je sve nepredvidivo, a istovremeno beskrajno zanimljivo“, dodaje naša sagovornica.

Ovaj prikaz slajdova zahteva javaskript.

Radovi ove umetnice nisu se zadržali samo na slikarskom platnu, već je odlučila da ih prenese i na modne dodatke, ali i predmete koji se koriste u svakodnevnoj upotrebi, kao što su sveske i šolje.

Blečić je takođe navodi da savremene tehnologije i te kako mogu da pariraju tradicionalnim umetničkim tehnikama, te da sam ključ umetnosti nije u tehnici, već u čoveku, koji uz pomoć sopstvene inspiracije, u potrazi za načinom izražavanja, ovladava različitim tehnikama.

„Suština je uvek vrlo tradicionalna i koren je u čoveku. Možeš da imaš ideju, ali moraš konstantno da istražuješ na koji način tu ideju – bilo da je vezana za klasičnu umetnost ili dizajn – da realizuješ.  To podrazumeva da istražuješ i upoznaješ tehnologije, materijale, ali istovremeno i da upoznaješ sebe. Ako na putu od ideje do realizacije nisi na vezi sa sobom, nego si samo oslonjen na tehniku, odnosno tenologiju, ili materijale, tvoj finalni, zbirni rezultat neće biti isti kao kada radiš celim svojim bićem. Sve karike čine celinu i u tom smislu nove tehnologije možeš da primeniš i za klasičnu umetnost. To znači da imaš jasnu zamisao kako ćeš da je upotrebiš. Biti u korak sa vremenom ne znači trčati za svim što su dostignuća, već biti u korak sa sopstvenim vremenom, a onda uklapanjem daha vremena u odnosu na tebe“, ističe ova umetnica.

U potrazi za novom tehnikom i medijumima stvaranja, Blečić je ostvarila saradnju sa kompanijom Epson, a komadi nameštaja, odeće i drugih svakodnevnih predmeta koji su nastali kao produkt ove saradnje bili su izloženi u okviru nedavno održanog četrdesetog izdanja sajma grafičke, papirne i kreativne industrije – Grafima.

 „Mi smo neko ko je na jedan pitak i sasvim prohodan način ušao u razgovor zato što, koliko je njima potrebno da ljudi shvate kakve su njihove mogućnosti i koji su kvaliteti koje oni mogu da pruže, kao i kolika je postojanost svega što  oni mogu da daju kao rezultat na svojim štampačima, toliko su meni potrebni kvalitetni mediji na kojima ja mogu svoje ideje dalje da pretočim i da im dam život. Tako da je to bilo na obostrano zadovoljstvo. Ono što je takođe obeležilo našu saradnju jeste da su i jedna i druga strana rešene da rade stvari temeljno i kvalitetno, te da je ovo bio proces koji se obavljao tokom cele tekuće godine, nije nastao na brzinu“, kaže umetnica o procesu saradnje sa Epsonom.