Tejlor SviftFoto: Inez van Lamsweerde and Vinoodh Matadin / AFP / Profimedia

U užem izboru za osobu godine magazina Tajma našli su se, između ostalih, predsednici svetskih sila, tehnološki inovator, predsednik američke centralne banke i jedan kralj, a u takvoj konkurenciji za najuticajniju ličnost u 2023. izabrane je, ni manje ni više, nego jedna pop zvezda. Radi se, naravno, o Tejlor Svift.

Američka pevačica aktivna je na muzičkoj sceni već skoro dve decenije, ali doskora je njen uspeh zanimao malo koga van njene verne publike, a još manje se o njoj pričalo kao o „uticajnoj osobi“ u rangu političkih i ekonomskih lidera.

Šta je u međuvremenu promenilo i kako su izgledali počeci karijere popularne pevačice?

Tejlor Svift rođena je 1989, a svoj prvi profesionalna angažman u muzičkoj industriji dobila je sa svega 14 godina, i to kao autor kantri muzike.

Prvi album, pod nazivom „Taylor Swift“, objavila je 2006. godine i ubrzo postala tinejdž zvezda žanra. Kritičari su pohvalili njen autorski pečat u pesmama koje je izvodila i ocenili su da se zbog svoje „iskrenosti, inteligencije i idealizma“ izdvaja od konkurencije.

Singl „Our Song“, koji je sama napisala i otpevala, popeo se na vrh kantri top liste i time je Tejlor postala najmlađa osoba kojoj je ovo pošlo za rukom.

Na sledećem albumu „Fealess“, Tejlor je odlučila da proširi svoju slušalačku bazu. Sve više je prihvatala uticaje konvencionalnog popa, a u svojim tekstovima više se nije obraćala samo tinejdžerima.

To se isplatilo i album je prodat u čak 12 miliona primeraka.

Kada je 2009. godine primala nagradu za najbolji spot ženskog izvođača na dodeli MTV nagrada, reper i muzički producent Kanje Vest prekinuo je njen govor, uzeo mikrofon i rekao da je Bijonse više zaslužila nagradu.

Bio je to neprijatan momenat za Tejlor Svift i jedan od prvih u nizu incidenata s Kanje Vestom u glavnoj ulozi.

Tejlor Svift je nastavila da inkorporira različite uticaju u svoju muziku i obara rekorde i sa naredne dve ploče: „Speak Now“ (2010) i „Red“ (2012).

U to vreme se jednako pričalo o njenom ljubavnom životu, kao i o muzici. Izlazila je s glumcem Džejkom Džilenholom, Konorom Kenedijem iz poznate američke porodice i engleskim pevačem Harijem Stajlsom. 

Ona je potpuno prešla na pop muziku za album „1989“ iz 2014. godine, čime je u ušla u svoju „carsku fazu“, kako je naziva. Nije shvatala da će joj to takođe omogućiti da mnogo dublje padne. Javno mnjenje se promenilo – prozivanje zbog svega, od percepirane prekomerne izloženosti do teorija zavere o njenim političkim stavovima.

Kanje Vest je napisao pesmu s vulgarnim tekstom o njoj i tvrdio da je Svift pristala na to, što je Tejlor demantovala; tadašnja Vestova žena, Kim Kardašijan, objavila je snimak razgovora između Kanjea i Tejlor koji je ukazivao da je Svift bila saglasna s pesmom.

Skandal je bio zlatna koka za tabloide; učinio je da Tejlor Svift izgleda kao zmija, kako su je ljudi nazivali. Smatrala je da je to bila „smrt njenje karijere“. „Nemojte da napravite grešku – moja karijera mi je oduzeta“, govorila je tada.

Bio je to mračan trenutak. „Imate potpuno izrežiranu montažu, u nelegalno snimljenom telefonskom razgovoru, koji je Kim Kardašijan uredila i zatim objavila kako bi svima rekla da sam lažov“, kaže ona. „To me je psihički dovelo na mesto gde nikada nisam bila. Preselila sam se u stranu zemlju. Nisam izlazila iz kuće koju sam iznajmila godinu dana. Bila sam uplašena kada mi je telefon zvonio. Odbijala sam da se viđam sa ljudima. Pala sam jako, jako nisko.“

Naredni album Tejlor Svift, „Reputation“ iz 2017. godine, bio je obogaćen slikama zmije; u videu za pesmu „Look What You Made Me Do“, ona ubija mlađu verziju sebe. Seća se da je „Reputation“ dočekan sa buntom i skepsom. „Mislila sam da će taj trenutak odbacivanja negativno definisati ceo moj život“, kaže ona.

Međutim, izlazak sledećeg albuma sa novom izdavačkom kućom Republic, „Lover“ iz 2019. godine, podudario se sa drugim velikim previranjem u njenom profesionalnom životu. Naime, stara izdavačka kuća prodala je autorska prava na njenih prvih šest albuma.

„Toliko sam bila iznenađena prodajom svoje muzike i činjenicom kome je prodata“, pričala je.

„Pomislila sam: ‘Oh, sada su me dobili. To je to. Ne znam šta da radim'“, dodala je.

Tejlor Svift se vratila poslu, ali u tišini. Iskoristila je pandemiju na najbolji mogući način, da se zaboravi sve što je do tada radila.

U isto vreme, počela je da razmišlja da ponovo snimi svoje stare albume i tako preuzme kontrolu nad svojom karijerom. Pesme su bile njeno autorko delo, dakle, mogla je opet da ih snimi.

Počela je da snima suptilno različite verzije svojih starih albuma, označavajući ih kao „(Taylor’s Version)“ i dodajući neobjavljene numere kako bi preusmerila slušaoce na njih. Ovu strategiju opisala je kao mehanizam suočavanja. „Sve zavisi kako se nosite sa gubicima“, kaže ona. „Na ekstremnu bol odgovaram otporom.“

Tejlor je od čitavog svog života napravila priču, sve vezano za nju je jedan veliki narativ. Čuvena Šonda Rajms, koja stoji iza serije „Uvodu anatomiju“, zna Tejlor od malih nogu. „Ona kontroliše narativ ne samo u svom radu, već i u svom životu“, rekla je Rajms.

I tada se Tejlor vratila.

Muzičari koji rade sa njom, oni stariji kažu da nikada nisu videli takvu izdržljivost na turnejama. „To može samo Brus Springstin“, rekao je Aron Desner, čuveni muzičar. Takođe, dodao je da je ona najbolji tekstopisac svih vremena.

Tejlor Svift je konačno postala milijarderka ove jeseni. Ona je zaista zaradila puno – zaista puno – tokom svoje „Eras“ turneje, koja je inkasirala 850 miliona dolara samo u SAD.

Ali moć i uticaj Tejlor Svift nisu samo u bogatstvu; ona je možda najpoznatija žena u svetu koja ima moć da donese promene u muzičkoj industriji (sećate li se kada nije stavljala svoju muziku na strimovanje?) i postigne još impresivnije podvige – poput toga da natera one koji nisu ljubitelji američkog fudbala da se interesuju za tim „Kansas City Chiefs“, gde igra njen novi partner, Trevis Kelsi.

Sve ovo dovelo je do toga da Tejlof Svift bude izabrana za Tajmovu ličnost godine. Forbs ju je stavio na 5. mesto na listi najmoćnijih žena na svetu, a isti magazin procenjuje da je 33-godišnja zvezda „teška“ neverovatnih 1,1 milijardu dolara.

Da li će Tejlor Svift u budućnosti biti još popularnija, bogatija i uticajnija ili se sada nalazi na vrhuncu svoje karijere? Teško je proceniti, ali ne bismo se nikad kladili protiv nje. Mnogi su je godinama potcenjivali i sada izgledaju smešno.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari