Kolege se povlače sa festivala zbog Lečića, predlog – bez žirija 1foto (BETAPHOTO/MILAN OBRADOVIĆ/DS)

Predstave „64“ Ateljea 212, reditelj predstave „Šindlerov lift“ Kokan Mladenović i pisac Darko Cvijetić povukli su se sa 38. susreta pozorišta/kazališta u Brčkom zbog toga što je u žiriju glumac Branislav Lečić, a reditelj Dino Mustafić uputio je pismo Direkciji ovog festivala u kojem predlaže da ove godine predstave ne budu ocenjivane..

Na Susretima pozorišta u Brčkom, ekipa predstave „64“, autorke Tene Štivičić, uputila je proglas u kom je navela da su predstavu, koju je režirala Alisa Stojanović, odigrali iz poštovanja prema publici, ali da ne žele da njihov rad ocenjuje član žirija, Branislav Lečić. Kako su naveli, razlog tome su Lečićevi medijski nastupi tokom kojih se „iživljavao nad njihovom koleginicom Danijelom Štajnfeld“, piše N1.

Oni su tada naveli da su sat vremena pred početak predstave saznali da je Lečić jedan od članova žirija, ali da su je odigrali iz poštovanja prema publici.

Nakon toga, Kokan Mladenović i pisac Darko Cvijetić povukli su se sinoć sa 38. susreta pozorišta/kazališta u Brčkom, a oraganizatorima ove manifestacije i Kamernom teatru 55 iz Sarajeva koji izvodi taj komad, uputili su saopštenje u kojem su objasnili svoje razloge.

„Radovali smo se što će predstava „Šindlerov lift“, koju smo kreirali zajedno sa sjajnim ansamblom Kamernog teatra 55 iz Sarajeva učestvovati na Vašem festivalu, a onda smo saznali da je član žirija 38. susreta pozorišta u Brčkom glumac Branislav Lečić. Jedan od osnovnih motiva za naš rad na predstavi bila je potreba da se nikada i nigde ne relativizuju zločini, da žrtve imaju prava da dobiju glas koji će govoriti u njihovo ime, da imaju prava da prestanu da budu povređivane, bile one žive ili mrtve. Jedan od najpotresnijih delova romana je upravo onaj koji govori o susretima dželata i žrtava, silovatelja i silovanih u jednoj sredini koja nema snage da prihvati istinu i da spozna svoj žalosni udeo u katastrofi koja je zadesila druge i drugačije“, naveli su autori predstave.

„Branislav Lečić nije osuđen po optužbama za silovanje naše koleginice Danijele Štajnfeld, ali je sve u vezi tog slučaja stavilo, u najmanju ruku, ogromnu moralnu hipoteku nad njegov lični i umetnički integritet. Smatramo da bismo učestvovanjem na festivalu u čijem žiriju sedi osoba ovakvog moralnog profila postali saučesnici u pretvaranju nedopustivog u dopustivo, nemoralnog u moralno i da bismo se narugali traumiranim likovima iz sopstvene predstave“.

Zbog toga, dodali su Mladenović i Cvijetić, povlače se iz učešća na festivalu i iz razmatranja za nagrade.

„O tome ćemo obavestiti upravu i ansambl Kamernog teatra 55 i medije. Žalimo što će Vaš uvaženi festival proteći bez nas i radovaćemo se da budemo njegov deo narednih godina, kada ćemo moći da nastupimo bez ikakvih sramotnih hipoteka“, zaključili su.

Predlog Mustafića: Bez stručne evaluacije, iz poštovanja prema publici i teatru

Reditelj Dino Mustafić, čiji je komad „To nikad nigdje nije bilo“ u izvođenju Narodnog pozorišta Sarajevo sinoć izveden susretu pozorišta, uputio je pismo Direkciji ovog festivala u kojem predlaže da ove godine predstave ne budu ocenjivane.

On je podsetio da je sinoć odigrana predstava Narodnog pozorišta Sarajevo “To nikad nigdje bilo” po romanu njegovog profesora Tvrtka Kulenovića “Istorija bolesti”.

„Njegova predavanja su mi bila uzor kako sa znanjem ide skupa i strast za umjetnošću. Zato sam se i radovao da će i festival u Brčkom biti naša prilika da razgovaramo o umjetnosti i ponovo se sretnemo sa pozorištima iz BiH i regiona. Nažalost, nakon prve festivalske noći je već jasno kako će ovaj festival implicirati podršku ili protivljenje institucija i pojedinaca ostankom ili izlaskom iz konkurencije programa radi pozicije u javnosti predsjednika žirija ovogodišnje smotre“, napisao je on.

Stoga je primereno, dodao je, da iz poštovanja prema publici i teatarskoj umetnosti ovogodišnji festival bude smotra bez stručne evaluacije jer okolnosti koje su stvorene ne omogućavaju isticanje pozorišnih kriterija i kvaliteta što jedino ima smisla na umetničkim festivalima.

„U tom smislu očekujem da kao direkcija donesete takvu odluku koja će prevashodno biti interes publike, stručne i kulturne javnosti kao i svih učesnika programa ovogodišnjeg festivala“, naveo je Mustafić u pismu.

Na sajtu Susreta: „Blamaža, koja ne priliči Ateljeu“

Na sajtu Susreta pozorišta/kazališta u Brčkom objavljen je, međutim, tekst pod nazivom „Drskost i blamaža, ali na svoj račun“, u kojem se kritikuje Atelje 212 zbog napuštanja festivala.

„Кakav sram i blam, kakva i kolika drskost gosta naspram domaćina! Nečuvena, ali ipak lakše shvatljiva s obzirom odakle i iz kakvog burureta dođe u Brčko (političkog, kulturnog, međuljudskog, informativnog i još mnogo kakvog jada i jeda koji je, nažalost, preplavio Metropolu!)… Кakva glupost! Кoja količina besmisla bez argumenata i zdrave pameti. I kakav pokušaj nadmoći, sile i samoljublja, naspram dobrodošlice i raširenih ruku domaćina, organizatora i ljubitelja pozorišne umjetnosti, poštovalaca Ateljea 212“, navodi se u tom tekstu na sajtu koji svaki dan objavljuje preglede dešavanja na festivalu.

Ostaje gorak ukus o „neukusu i blamaži“ koja ne priliči, dodaje se u tom tekstu, i najmanje je očekivana od pozorišne kuće koja se s reputacijom i respektom koji je decenijama gradila i izgradila, s radošću čeka.

„Gospodo beogradska, niste se ponijeli obrazli. Baš nas briga za vaše podjele u vašoj zemlji i vašem gradu, i pozorištu. Baš nas briga što i kako znate i mislite o bilo kome na prostoru gdje stvarate i živite. Savršeno nas se ne tiče ko je koga kad, ko je kome ko i šta je među vama čemu šta, zainteresovani smo samo za umjetnički čin i slast doživljenog koju bi, da niste „prosuli pomuženo mlijeko“, ponijeli kući i u vrijeme i poslije ove predstave. Umjesto toga, nosimo gorak ukus i poniženje, ali vaše, u svakom slučaju“, dodaje se u tom tekstu.