Premijera predstave "Pad" reditelja Kokana Mladenovića u Svilajncu 1Foto: Vlada Živojinović

Pad kao naslov nije samo metafora fizičkog pada glavnog junaka koji strada u predstavi, nego i metafora pada morala sistema vrednosti, koji mora da postoji u jednoj uređenoj građanskoj zemlji – istakao je reditelj Kokan Mladenović, za Danas, na premijeri predstave „Pad“ koja je održana večeras u Centru za kulturu u Svilajncu.

Koautorka teksta je Branislava Ilić, a glavne uloge igraju Branislav Trifunović, Nina Nešković i Jelena Blagojević. Scenogrfiju potpisuje Marija Kalabić, muziku Marko Grubić, video rad Goran Balaban, dok je kostim uradila Andrijana Janković.

Predstava je posvećena poginulim radnicima u Srbiji kojih od Nove godine do sada ima  četrdeset i petoro, ukazao je Mladenović.

Premijera predstave "Pad" reditelja Kokana Mladenovića u Svilajncu 2
Foto: Vlada Živojinović

– Za sve te smrti ljudi, koji su uglavnom radili na crno bez ikakvih prava i osiguranja, niko nije uhapšen, niti kažnjen, niti je jedno gradilište zatvoreno – ističe reditelj i dodaje da smo došli u situaciju da su ljudi glineni golubovi korporativnih interesa.

–  Vulgarna sprega između visokog kapitala i samog vrha države, ne samo da je degutantna već odnosi ljudske živote – naglašava Mladenović.

On je objasnio da je priča ispričana iz vizure jedne devojčice koja je izgubila oca, i da su društveni angažman u predstavi sproveli kroz tu intimu.

-Spoj ličnog u predstavi nosi mnogo emotivnog naboja i pobune koja treba da nas podstakne da uvidimo da je situacija neizdrživa. LJudi nisu brojevi, već je to tragedija koja ostavlja ogromne posledice, posebno na porodice, ali i na društvo koje se nonšalantno odnosi prema desetinama i stotinama poginulih – kazao je Mladenović.

Prema njegovim rečima postoji korporativni fašizam koga ne zanimaju ljudski životi već interes i novac. On ukazuje i na to da “sve što stane na put tom interesu bude samleveno i uništeno u procesu proizvodnje”.

– Da su ljudi potrošna roba odavno je činjenica u zemlji u kojoj živimo, ali je i nedopustivo, i na to mora da ukaže pozorište, jer ljudi koji treba time da se bave ne ukazuju- naglašava Mladenović.

Nova predstava Kokana Mladenovića, gradilište označava kao mesto vidljivog društveno-političkog pada i moralnog sunovrata zemlje u kojoj živimo.

Premijera predstave "Pad" reditelja Kokana Mladenovića u Svilajncu 3
Foto: Vlada Živojinović

Sa jedne strane su korporacijsko-politički dilovi u službi identitetske promene grada kroz izgradnju elitističkih kompleksa i kondominijuma, dok su na drugoj strani radnici, koji se na neobezbeđenim  gradilištima, u teškim uslovima i neretko radu na crno, bore za golu egzistenciju svojih porodica.

Kroz priču o smrti radnika  koji je pao sa poslednjeg sprata zgrade, Kokan Mladenović radi obdukciju društva, porodice i gradova u Srbiji.

Istovremeno, reditelj ne štedi ni medije, ukazujući na njihovu pogubnu ulogu u forsiranju naručenih slika, lažne i bezbrižne budućnosti koja pripada svima, posebno mladima.   U toj i takvoj medijskoj slici, smrt radnika je tek vest koja brzo prelazi u statistiku koja se još brže zaboravlja.

 Dužnost je umetnika da ukazuje na anomalije u društvu

Programski urednik Centra za kulturu Svilajnac, Ivana Nešić kazala je za Danas da je večerašnje prvo prikazivanje zatvorenog tipa, a da se predstava za građane, koja je inače rasprodata u roku od dve dana, prikazuje u nedelji. Građani će posle Nove godine moći da očekuju reprize predstave Pad. Ona je istakla važnost premijere u Svilajncu zbog kako kaže, decentralizacije umetnosti. Ona dodaje da predstava ukazuje na problem velikog socijalnog raslojavanja.

-Ovo je univerzalna tema koju je doneo liberalni kapitalizam, a dužnost umetnika je da nam ukaže anomalije u društvu. Kokan je zaista pokazao veliki društveni angažman – smatra Nešić.

Koliko vredi ljudski život?

Građani koji su došli da pogledaju predstavu Pad dobijali su papire na kojima je pisalo „Ko je ubio mog tatu“? „Koliko košta ljudski život“?“ Zašto niko nije kažnjen“? „Zašto niko nije uhapšen? „Da li su ljudi roba“? „Da li je sve na prodaju“? „Zašto im verujete?“ i druga pitanja, koja su ujedno bila i deo scenografije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari