Muzika koja plače, jeca, udara, vrišti 1

Kao svoju drugu premijeru, jubilarni Grad teatar najavio je operu „Dve glave i devojka“, u režiji Borisa Liješevića, festivalsku koprodukciju sa Narodnim pozorištem iz Subotice, Kazalištem Ulysses sa Briona, čiji je izvršni producent beogradski „Testament FilmS“.

Muziku za ovo, sada već evropski poznato delo komponovala je Isidora Žebeljan 2012. godine, po porudžbini čuvene italijanske akademske fondacije i festivala Setimana muzikale seneze, koja okuplja najeminentnija muzička imena sveta.

Kako je istaknuto na konferenciji za novinare, u novoj inscenaciji ove komične opere-bajke, koja u utorak u 21.30 premijerno stiže pred publiku Grada teatra na sceni „Vještice“ u Bečićima, uloge pripovedača igraju Mihailo Miša Janketić i Milovan Filipović, prorok je Rambo Amadeus, kao boginju Kali čućemo Katarinu Jovanović (sopran).

Tu su i Aneta Ilić u ulozi Padme (sopran), Vasa Stajkić kao Čandra (bariton), Nebojša Babić kao Bati (bariton), a drugi Prorok je holandski solo klarinetista Frank van der Brink. Operu „Dve glave i devojka“ izvodi Žebeljan orkestar kojim diriguje Premil Petrović, scenograf je Aleksandar Denić, a kostimograf Marita Ćopo.

Kako je izjavio Borislav Čičovački, libreto za ovu operu nastao je po motivima staroindijske legende, a posebno novele Tomasa Mana „Zamenjene glave“, koji je svoje delo takođe napisao inspirisan ovom pričom.
– Kao osnovu, Isidora Žebeljan i ja uzeli smo legendu, ali je naša glavna inspiracija Manova filozofska novela, i napravili smo jednu stvar koja je dosta neobična za operski svet, s obzirom da ovo jeste opera – zanimljivo je da je glavni lik u operi, u stvari, glumac-pripovedač.

On kao da vodi celu ekipu pevača zajedno sa sobom na put, jer se kroz celu operu stalno putuje, iz scenu u scenu. Vođa tog puta sada je fantastični glumac Miša Janketić. Zato sam libreto formirao pokušavajući da ga stavim u dva sveta, tako što pripovedač pripada našem vremenu, dok su akteri-pevači, oni o kojima se govori u operi, dva muškarca, dve glava zaljubljene u jednu ženu, a tu je i boginja Kali – izjavio je Čičovački, ističući da je Isidora Žebeljan izuzetno zahtevan umetnik.
– Ona na neobičan i potpuno fascinantna način unapred može da oseti značaj pojedinih reči u odnosu na muziku. NJena muzika je toliko specifična i jasna u tom određenom, unikatnom izrazu, da ona zaista, kako tvrde neki kritičari, stvara muziku koja plače, jeca, udara, vrišti…, i koja se ne sluša samo sluhom, nego ulazi u ljude i kroz pore na koži. NJena muzika je punim srcem ponikla iz dubokih korena balkanske muzičke tradicije – istakao je Čičovački.

Za čuveni sopran Katarinu Jovanović uloga boginje Kale je vrlo zanimljiva.

– Obično tumačim neke žene koje su ostavljene, koje se ubijaju ili ubijaju nekoga, koje umiru od bolesti ili ljubavi. To je sudbina svakog dramskog soprana, a ovo je jedna od retkih istinskih komičnih rola koje sam ikada radila, a da pri tome, na prvi pogled, ne bi trebalo da bude komična. Jer, boginja Kala dosta zastrašujuće izgleda, ali se dobro osećam u njoj. Smejem se sama sebi, i smeje mi se publika.

Programski urednik 30. Grad teatra i saradnik u produkciji ove opere Svetozar Cvetković izjavio je da je u trenutku kada je prihvatio ovu dužnost na jubilarnom festivalu, nekako u isto vreme dobio signal od Isidore Žebeljan i Borislava Čičovačkog da postoji mogućnost da se opera „Dve glave i devojka“ prvi put realizuje u Srbiji, i da bi iza toga stalo NP u Subotici.

– U trenutku kada smo u Budvi sklapali program, smatrao sam da bi trebalo da se „uveže“ nekoliko producenata kako bi napravili jednu veliku produkciju. To je za mene bilo novo iskustvo, a verujem i za sve ljude koji su radili jednu operu. Jer, na sceni je zajedno trideset ljudi, i to jeste sklapanje jedne velike audiovizuelne slike, pozorišne i muzičke. Rambo Amadeus je izjavio da ga Isidorina muzika najviše provocira, zato što ona komponuje nešto između Stravinskog i Frenka Zape. Koliko god da je to rekao u šali, to jeste presek onoga što publika može da očekuje od njene muzike – primetio je Cvetković, dodavši da je za Grad teatar vrlo značajno što prvi put u svom Muzičkom programu koprodukcijski „ulazi“ na jednu ovakvu teritoriju, kao što je opera.

Obeležavanje Dana državnosti Crne Gore

Direktor Grada teatra Blažo Radoman, Tijana Kotarac iz TO Budva, i selektorka Muzičkog programa festival Milena Lubarda Marojević, najavili su da će se premijernim izvođenjem opere „Dve glave i devojka“ na trgu ispred Starog grada 13. jula svečano obeležiti Dan državnosti Crne Gore, kao i „rođendan“ TO Budva.
– Isidoru Žebeljan doživljavamo svojom kompozitorkom, ona je komponovala muziku za naše koprodukcijske predstave „Leons i Lena“, „Bura“ i „Jegorov put“. Sve to čini da se ovom operom zatvara jedan krug svojstven Gradu teatru, dovoljno značajan da njime obeležimo naš jubilarni festival, ali i druge važne datume.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari