Otvorena restrospektivna izložba dela vajara Miroljuba Stamenkovića u Nišu 1Foto: V. Torović

Retrospektivna izložba „Dejstvo sila“ Miroljuba Stamenkovića otovorena je sinoć u Paviljonu u Tvrđavi u Nišu.

Ljubitelji umetnosti će moći da vide autorove skulpture, reljefe vajarske male forme i crteže.

„Stamenković je 1981. godine samostalno izlagao u Nišu, svoj prvi ciklus skulptura. Ova izložba, četrdeset godina kasnije, sadrži izbor dela iz celine likovnog opusa a koncepcijski je osmišljena tako da publici u rodnom gradu otkrije niti, veze, razvojni put i relacije između datumski i medijski različitih dela. Njegov Opus je primer autohtonosti i koherentnosti, razvijao se bez drastičnih preokreta, sa neminovnim i nužnim promenama, u dosluhu sa aktuelnim istraživanjima koje su pratile ontološku prirodu skulture kao medija“, kaže Milica Todorović iz Galerije savremene likovne umetnosti iz Niša, koja je organizator ove izložbe.

Ona dodaje da je centralna tema kojom se umetnik bavi je vizuelizacija različitih vrsta fizičkih sila, što sugeriše i sam naziv izložbe.

„Oblikovni registar njegovih najranijih dela usmeren je na predmete koji su prepoznatljivi (prese, stege, mašine za mlevenje…) i njihovu funkciju, odnosno fizičku agresiju i proces koji proizvode, poput pritiskanja, gnječenja, curenja, razvlačenja. Neobičnog motivskog repertoara i tematskog okvira ove skulpture su metaforičnog karaktera i dozvoljavaju različita tumačenja iz pozicija likovne angažovanosti a sa dominantnom aluzijom na egzistencijalna pitanja života čoveka zatečenog u lavirintu sila i pritisaka različitih vrsta. Osvešćivanje savremene humanističko-etičke problematike još je naglašenije i možda lakše čitljivije na delima narenih ciklusa ( Serija, Kartoteka, Paket ) sa dominantnim motivom ljudskog mozga koga umetnik predstavlja u različitim stanjima (presovan, pakovan, zaleđen, brojevima označen) i u različitim kompozicionim sklopovima i situacijama ( na policama, u fiokama, na proizvodnoj traci) stvarajući skulpture-objekte u čijem kontekstu isčitavamo reakciju na kolektivno jednoumlje i manipulacije“, konstatuje Todorović.

Prema njenim rečima, kreativni Stemenkovićev potencijal i lični etički kodeks  nisu dozvolili da ostane apatični pred razaranjima, žrtvama, urušenim idealima usled dešavanja na našim prostorima tokom devedesetih godina, što je rezultiralo delom Tektonski pokret koje je prostorna instalacija sa monumentalnim crtežom po kome su inkomporirane skulpture ( fragmenti opeke ili šupljih građevinskih cigli).

„Njegov poslednji ciklus (Rez) čine skulpture, jednostavnih formi a slojevite gradnje, sa grubom destrukcijom u vidu oštrog reza odnosno mehaničke sile, čiji je produkt duboki procep. Plastične asocijacije i metaforični tokovi tumačenja sa uporištima u psihologiji ličnosti ali i u globalnim, planetarnim promenama, mogu se i ovde primeniti.Sa puno ličnog sentimenta i pažljivosti Miodrag Stamenković se posvećuje i maloj formi i crtežu. U tematsko-idejnom i formalno-strukturalnom pogledu ova dela su u dosluhu sa skulpturom. Otkrivaju nam osetljiv crtački rafirman umetnika i sposobnost precizne i sigurne realizacije i u minijaturnim formama.Dosledan ličnom autorskom svetu Stemenković je razvio originalan skulporski izraz. On je stvaralac širokog spektra interesovanja, sa postignutim izuzetnim rezultatima u različitim skulptorskim disciplimana. Danas uz ime Miroljuba Stamenkovića stoji ozbiljan kredibilitet i značajna pozicija na našoj skulptorskoj sceni“, navodi ona.

Stamenković je diplomirao je 1975. godine na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu. Kao vajar restaurator radio je u Narodnom muzeju u Beogradu do 1991. od tada do penzionisanja (2015.) bio je zaposlen na Fakultetu primenjenih umetnosti gde je 2001. stekao zvanje redovnog profesora na predmetu Primenjeno vajarstvo. Realizovao je 9 samostalnih izložbi. Izlagao na više od 120 kolektivnih izložbi u mnogim gradovima Srbije, bivše Jugoslavije i u inostranstvu (Budimpešta, Lisabon, Firenca, Stoholm, Solun, Hag, Halapa…). Duže od četrdeset godina Stamenković razvija individualni umetnički opus koji podrazumeva više desetina predmeta iz oblasti primenjenog vajarsta (medalje, grbovi, ordenje, plakete, jubilarni kovani novac…), monumentalna spomen obeležja i skulpture postavljene u javnom prostoru u Srbiji, Sloveniji, Grčkoj, Hrvatskoj, Meksiku, Republici Srpskoj, brojne skulpture galerijskog formata i vajarske minijature.
Za svoj stvaralački rad Miroljub Stamenković je dobio brojna zvanična priznanja i više od dvadeset nagrada među kojima su i najviša strukovna priznanja – Godišnja nagrada ULUPUDS-a i Zlatno dleto ULUS-a. Živi i stvara u Beogradu.

Izložba će trajati do 8. maja.

Više informacija iz ovog grada pogledajte na posebnom linku.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari