"Pokojnik" Crnogorskog narodnog pozorišta, u režiji Egona Savina: Najoštrija kritika korumpiranog društva i vlasti pred beogradskom publikom u crnogorskoj verziji 1Foto promo /Crnogorsko narodno pozorište u Podgorici

Posle velikog uspeha na regionalnim festivalima, „Pokojnik“ Branislava Nušića, u režiji Egona Savina, kojim se jedan od najvažnijih dramatičara ovog prostora vratio na crnogorsku scenu posle gotovo 30 godina, gostuje sutra, 2. decembra, na Velikoj sceni Narodnog pozorišta u Beogradu.

„Pokojnik“ je urađen u koprodukciji Crnogorskog narodnog pozorišta u Podgorici i Centra za kulturu Tivat, a prvu premijeru imao je ovog leta na 18. Purgatorijama – međunarodnom Festivalu mediteranskog teatra u Tivtu, i već te prve kritike koje je dobio nagovestile su uzbudljivu i značajnu predstavu koja će imat dug repertoarski život.

– Mislim da je važno što smo postavili „Pokojnika“, već smo ga dugo spremali, a nekako je slučajno došao – izjavio je za Danas glumac Marko Baćović. – Egon je trebalo da režira ovaj komad još pre nekoliko godina u Crnoj Gori, pa sam mu ja uradio lokalizaciju, i onda mi se jako dopalo kako Nušićevi karakteri zvuče u crnogorskom miljeu. U međuvremenu sam došao na mesto direktora Crnogorskog narodnog pozorišta, i odlučili smo se da „Pokojnika“ stavimo na ovu scenu. To je apsolutno aktuelna i univerzalna drama, možda aktuelnija nego pred Drugi svetski rat kada je napisana, čini nam se kao da je priča o našoj današnjici, lokalnoj i globalnoj, što s jedne strane govori o veličini Nušića kao pisca, a s druge, da je čovek u svojoj gramzivosti prema bogatstvu, moći, uticaju, nepromenjen – istakao je Baćović, koji u „Pokojniku“ oduševljava publiku ulogom Spasoja Blagojevića.

Prema rečima Egona Savina, Nušić se u “Pokojniku” predstavlja kao neumoljivi satiričar koji sada više ne upućuje blage podsmehe društvu i pojedincu dovodeći ih u nedoljivo komične situacije, već veoma sugestivno, tamnim bojama, prikazuje lažni moral predstavnika buržoaskog društva ali i bezakonje i korpuciju na kojima počiva čitav društveni poredak.

– Slučaj Pavla Marića u Pokojniku otkriva gorku istinu o savremenim pojavama i nemoći poštenih ljudi da se odbrane pred pohlepnom najezdom. U ovoj komediji Nušić je direktno naslikao spregu vlasti sa kriminalom, kao što je otvoreno prikazao policijsko nasilje nad građanskim pravima i slobodom sličnosti. Slika društva u kojem je zakon – bezakonje i pljačka, u “Pokojniku” je lišena one nušićevske veselosti i razigranosti. U satiričnom tonu, prepunom gorčine, komična slika mentaliteta zamenjena je ovde sumornom slikom i oporim razrešenjem bez perspektive. Zato je satiričko značenje “Pokojnika” potpuno i veoma efektno – izjavio je za Danas Egon Savin.

Nušićeve junake, pored Marka Baćovića i Bojana Dimitrijevića sjajno oživljava crnogorski glumački ansambl – Branka Otašević, Goran Vujović, Aleksandar Radulović, Lazar Dragojević, Slavko Kalezić, Slobodan Marunović, Stevan Vuković, Dejan Ivanić, Stevan Radusinović, Radmila Božović, Jadranka Mamić, Dragan Račić i Slobodan Vujadinović.

U ovoj crnogorsko – srpskoj autorskoj ekipi su i asistentkinja reditelja Radmila Božović, scenografkinja Vesna Popović, kostimografkinja Jelena Stokuća, asistentkinja kostimografkinje Gordana Bulatović.
Za scenski govor angažovana je Dubravka Drakić, organizatorka je Gordana Smodlaka, a izvršna producentkinja predstave je Nela Otašević.