muzej savremene umetnostiFoto: Fred Romero / CC BY 4.0 / Wikimedia Commons

Prošle godine povod za otvaranje monumentalne postavke „Nadežda Petrović – Modernost i nacija“ u Narodnom muzeju Srbije (MNS) bili su 150. godina od rođenja najznačajnije srpske likovne umetnice s početka 20. veka i Dan državnosti Srbije.

Ove godine ovaj državni praznik Muzej savremene umetnosti u Beogradu (MSUB) danas će obeležiti otvaranjem izložbe „Nadežda Petrović – Boje života“.

Postavke, autori i prostori izložbi su različiti, vremenski ih deli koji sat manje od tačno jedne godine, a osim Nadežde Petrović kao teme zajedničko im je da ih otvara ovog puta odlazeća ministarka kulture Srbije Maja Gojković.

– Muzej savremene umetnosti odlučio se za izložbu o Nadeždi Petrović zbog značaja njenog stvaralaštva za srpsko slikarstvo od 1900. do danas, kao predvodnika moderne srpske umetnosti. Postavku čini tridesetak njenih dela iz kolekcije Muzeja savremene umetnosti, kao i slike pozajmljene iz Muzeja grada Beograda, Galerije Matice srpske u Novom Sadu, Muzeja Jugoslavije – objašnjava za Danas autorka izložbe Mišela Blanuša, odgovarajući na pitanje da li Nadežda Petrović postala trajna umetnička tema za obeležavanje Dana državnosti Srbije, kao primer „umetnice koja je u srpsko slikarstvo unela savremene evropske tokove, ostavši pri tome tematski verna nacionalnom“.

Nadežda Petrović
Nadežda Petrović, Manastir Dečani 1913.

Mišela Blanuša je zajedno sa Katarinom Krstić bila autorka i postavke „Nadežda Petrović u Parizu“, koju je prošlog septembra i oktobra MSUB organizovao u Kulturnom centru Srbije u prestonici Francuske povodom veka i po od slikarkinog rođenja. Sagovornica našeg lista kaže da izložba koja se danas otvara u Beogradu nema nikakve veze sa postavkom koja je gostovala u Parizu. Izložba „Nadežda Petrović: Boje života“, prema njenim rečima, predstavlja „jedan mogući pogled na deo opusa najznačajnije srpske slikarke, pionirke modernizma i jednog od glavnih utemeljivača srpskog modernističkog slikarstva 20. veka u kojem dominiraju svi žanrovi – pejzaži, portreti, aktovi, figuralne kompozicije, nastali tokom različitih umetničkih perioda njenog stvaralaštva, s ciljem upoznavanja publike sa manjim segmentom njenog celokupnog opusa“.

Nadežda Petrović (1873 – 1915) je bila svestrana ličnost koja se bavila slikarstvom, fotografijom, pedagoškim radom, likovnom kritikom, ženskom emancipacijom, kolektivnim delovanjem, kao i društveno-političkim pitanjima, u periodu istorijskih i umetničkih previranja početkom 20. veka. Sa vremenske distance duže od jednog veka, umetnost Nadežde Petrović može se sagledati kao pionirski poduhvat žene koja je gotovo u svemu čime se bavila bila predvodnica, a najviše na umetničkom polju. Nadeždin pristup slikarstvu rezultat je školovanja u Minhenu i boravaka u Parizu i Italiji, ali i konstantnog vraćanja voljenoj Srbiji, što će se reflektovati kroz teme koje nose predznak nacionalnog“, podsećaju u MSUB.

U najavi izložbe, u Muzeju ističu i da se slikarstvo Nadežde Petrović može podeliti na nekoliko perioda: vreme školovanja u Minhenu, period slikanja u Srbiji koji je imao više faza – ranu kada stvara u stilu impresionizma i kasnija kada nastaju dela bogatog kolorističkog ekspresionizma; potom odlazi u Pariz gde nastavlja sa usvojenim kolorizmom i dostiže potpunu zrelost, a na kraju ratni period, u kom učestvuje kao bolničarka i slika dela inspirisana rodnim podnebljem, u stilu ekspresionističkog kolorizma“.

„Zajednički imenitelj za slikarstvo Nadežde Petrović koji i danas svi prepoznaju je snaga boje i gesta, kao lični stavovi i život, koji su obojili predele i ljude srpskog podneblja sa kojeg je potekla“, naglašavaju u MSUB.

Povodom Dana državnosti Srbije ulaz na izložbu dela Nadežde Petrović za sve posetioce biće slobodan 14, 15. i 16. februara.

Lada u Narodnom muzeju Srbije

Povodom zvaničnog obeležavanja Dana državnosti Republike Srbije večeras u Maloj galeriji NMS najavljeno je otvaranje izložbe „LADA – 120 proleća. Izbor dela iz zbirki Narodnog muzeja Srbije“. Kako je najavljeno, ovu postavku bi trebalo da otvori odlazeći ministar finansija Srbije Siniša Mali. Postavka je nastala u saradnji Narodnog muzeja i Društva srpskih umetnika Lada, osnovanog 1904. u Beogradu u čast 100. godišnjice Prvog srpskog ustanka i krunisanja kralja Petra Prvog Karađorđevića, a u godini otvaranja Prve jugoslovenske umetničke izložbe.

„Lada je gradila svoj put uporedo sa razvojem državotvornosti Kraljevine Srbije. Čuvajući mudrost i lepotu svog slovenskog bića bila je savremenik važnog perioda u novijoj srpskoj istoriji“, kaže autor postavke Petar Petrović iz NMS, gde ističu da se ova muzejska kuća „iz godine obeležavanja veka i po od rođenja slikarke Nadežde Petrović, idejne i duhovne začetnice Lade simbolično nadovezuje na obeležavanje 120. godišnjice postojanja ovog društva“. Nadežda Petrović je, doduše, dve godine posle osnivanja Lade istupila iz ovog udruženja. Na izložbi koja će tajati do 24. marta, izložena su dela: Svetomira Arsića Basare, Jarmile Vešović, Josifa Vidojkovića, Nikole Vukosavljevića, Radomira Damnjanovića Damnjana, Aleksandra M. Đurića, Branimira Karanovića, Vesne Knežević, Radmile Lazarević, Milana Cileta Marinkovića, Milovana DeStil Markovića, Save Pekovića, Slobodanke Rakić Šefer, Todora M. Stevanovića, Igora Stepančića, Dobrija Stojanovića, Slobodana Trajkovića, Tijane Fišić, Save Halugina.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari