Proširenje muzičkog spektra 1

U Gentu je 7. jula otvoren jedan od najvažnijih džez festivala u Belgiji, ali i svetu. Tokom deset dana tu su nastupali najpoznatiji svetski muzičari.

 Svake godine organizatori pokušavaju da privuku što veći broj ljubitelja džeza tako što proširuju muzički spektar od bibapa, avangarde, latinoameričkog ritma, pop i elektro džeza pa sve do soula. Zbog toga se na festivalu može videti raznolika publika, što je veoma pozitivno, jer se poslednjih godina često postavlja pitanje kako oživeti džez okupljanja i kako napraviti dobar spoj raznih žanrova koji bi uneli sveže ideje. Među ovogodišnjim najinteresantnijim nastupima u Gentu treba svakako navesti: Kamasija Vašingtona, Ibrahima Malufa, Peta Matinija sa DŽonom Karterom, Hjua Koltmana, DŽona Skofilda u triju sa Bredom Meldauom i Markom Djulijanom, DŽona Kejla, Sen Žermen i druge možda manje poznate, ali izvanredne muzičare. Festival se završio 16. jula koncertom belgijskog džez-rok benda dEUS.
Jedan od odličnih nastupa prve večeri bio je Kamasi Vašington. Tipično američki zvuk njegovog saksofona i specifičan stil su privukli veliku pažnju. NJegov poslednji poduhvat je bio veoma smeo ali vrlo uspešan: prošle godine je izdao novi album, pod nazivom Epic sa 3 CD-a na kojima je snimljeno 172 minuta muzike!

Isto tako su bili sjajni Pet Matini i Ron Karter. Dva genija na delu koji su savršeno uklopili gitaru i kontrabas. Matini je uz svoj dobro prepoznatljivi stil dodao i elektronske efekte, dok je Karter sačuvao čistu i harmoničnu liniju kontrabasa izvlačeći iz njega vrlo upečatljiv zvuk. Oni su to tako besprekorno ukomponovali, da je ovaj koncert za svakoga bio svojevrsno iskustvo.
Isto veče su svirali čuveni američki gitarista DŽon Skofild, pijanista Bred Meldau i neverovatni bubnjar Mark Djulijana, koji je svirao na poslednjem albumu Dejvida Bouvija. Zajedno su predstavili svoj novi projekat na kome su intezivno radili u poslednje vreme. Svako od njih trojice je bez greške dokazao virtuoznost na svom instrumentu.

Dopala nam se i engleska pevačica ALA.NI koja je počela kao jedna od Bočelijevih horistkinja. Niko ko je sluša dok peva stvar Cherry Bloosom sa albuma You and I ne može da ostane ravnodušan. NJen glas je pun elegancije, a atmosfera koja odiše iz njenog nastupa neodoljivo podseća na Bili Holidej ili DŽudi Garland.

Isto tako je bio vrlo kvalitetan koncert Ibrahima Malufa, francusko-libanskog trubača, koji je u svom novom projektu Kalthoum iskombinovao tradicionalnu orijentalnu muziku sa zapadnom. U tome su mu pomogli kontrabasista Skot Koli i saksofonista Mark Tarner.

Veliko interesovanje je izazvao i DŽon Kejl, koji je 1966. godine zajedno sa Lu Ridom osnovao grupu Velvet undergoround gde je svirao električnu violu, klavijature i bas gitaru. Samostalnu karijeru počeo je po odlasku iz grupe. NJegove kasnije albume odlikovao je spoj andergraunda, popa, hard-roka i muzičkog minimalizma, što ga je posebno učinilo popularnim među ljubiteljima tog novog muzičkog talasa. Početkom ove godine je izdao novi CD pod nazivom M:FANS (Music for a new Society), kao rimejk albuma iz 1982.

Drugi deo festivala se tradicionalno odvijao u ritmu elektro i soul muzike. Poslednje večeri su nastupili Sen Žermen kao i francusko-kubanske bliznakinje Naomi i Liza Kainde, ćerke slavnog bubnjara iz Buena Vista Social Club-a, Miguela Anga Diaza. NJihov koncert je bio mešavina kubanske Yoruba kulture i elemenata hip-hopa kao i elektro džeza.

Festival je bio uspešan, publika zadovoljna, čak nam je i belgijsko kišno leto bilo dosta naklonjeno, pa muzičari nisu morali da prekidaju izvođenje kao što je to uradio u jednom momentu Al Di Miola pre nekoliko godina kada mu je pljusak potpuno poremetio ritam.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari