Punokrvna komedija sa elementima političke satire "Skupština" na drugoj večeri Joakimfesta u Kragujevcu 1Foto: Nenad Borisavljević

Drugog dana 17. Međunarodnog pozorišnog festivala Joakimfesta na Velikoj sceni kragujevačkog Knjaževsko-srpskog teatra u takmičarskom repertoaru festivala izvedena je predstava „Skupština” po motivima drame Kristine Klemente i u adaptaciji Ivane Stjepanović. Predstavu „Skupština” Gradskog pozorišta „Jazavac” iz Banja Luke (RS/BiH) režirao je Ivan Plazibat.

Pre toga u okviru pratećeg programa Joakimfesta na Maloj sceni kragujevačkog Teatra održana je tribina „Međunarodni i regionalni pozorišni festivali u Srbiji – tradicija, izazovi, perspektiva”, na kojoj su učestvovali direktori i predstavnici pozorišnih festivala: BITEF, Sterijino pozorje, Teatar na raskršću, Jugoslovenski pozorišni festival „Bez prevoda”, Festival „Dani Zorana Radmilovića” i Joakimfest.

Na razgovorima su učestvovali Mladen Knežević, direktor kragujevačkog KST-a i JIF-a, Miloš Latinović, direktor BITEF teatra i festivala i ovogodišnji selektor Jokaimfesta Miroslav Miki Radonjić, koji je od 2005. do 2015. godine bio na mestu direktora i pomoćnika direktora Sterijinog pozorja. Razgovore je moderirao Nenad Glišić, urednik književnih i tribinskih programa SKC-a Kragujevac.

Punokrvu komediju sa elementima političke satire, predstavu „Skupština”, kako ju je sam reditelj Plazibat, okarakterisao, kragujevačka festivalska publika je pozdravila salvama smeha i gromoglasnim aplauzom.

Reditelj Ivan Plazibat sinoć nije bio u Kragujevcu jer je istog dana imao premijeru u Splitu ali je u razgovoru za festivalski Bilten, koji izlazi svakog dana tokom Jokimfesta, u razgovoru sa Milicom Mutavdžić naglasio da je „Skupština” – „spoj najbolje tradicije krajiško-bosanskog i splitskog Ferla Tribune humora kojem ništa nije dovoljno jeftino i sa one strane dobrog ukusa da se ne bi moglo naći na pozornici”.

Punokrvna komedija sa elementima političke satire "Skupština" na drugoj večeri Joakimfesta u Kragujevcu 2
Foto: Nenad Borisavljević

Po njegovim rečima u intervjuu motivi drame „Porodična skupština” savremene španske autorke Kristine Klemente prilagođeni su društveno-političkom i mentalitetskom kontekstu našeg podneblja.

– Mislim da drugačije ova predstava ne bi ni funkcionirala. Izvorni tekst je govorio o slomu ideala generacija ‘68 i njihovom povlačenju od političkog života i životu unutar četiri zida i pokušaju pravljenja utopijske zajednice unutar porodice. Naše podneblje takvih ideala nema već tridesetak godina. Zato mi je bilo bitno da napravimo priču o mentalitetu moći na Balkanu u 21. stoljeću, odgovorio je on na pitanje Milice Mutavdžić kojliki je izazov bio prilagoditi španski tekst ovdašnjem podneblju.

On je dodao da je naredne sezone posle premijere „Skupštine” režirao Nušićevo „Sumnjivo lice”, i nažalost „zaključio da – dok se vremena mijenjaju, kako pjeva Bob Dylan, neke stvari na ovim prostorima uvijek ostaju iste”.

Kragujevačka publika je shvatila poruku predstave i njen ansambl nagradila dugotrajnim aplauzom.

Plazibat se u razgovoru za Bilten osvrnuo i na misiju pozorišnih festivala kakav je i kragujevački Joakimfest.

– Misija kazališnih festivala kao Joakiminterfest posebno je bitna u vremenima postkapitalizma i nacionalizma verzije 2.0. Ako kazalište zatvorimo u svoje palanke ono postaje samo sebi svrha i mjera. Kome treba takvo kazalište danas?, zaključio je on.

Punokrvna komedija sa elementima političke satire "Skupština" na drugoj večeri Joakimfesta u Kragujevcu 11
Foto: Nenad Borisavljević

Međunarodni pozorišni festival Joakimfest (do 2020 – JoakimInterFest) osnovan je 2006. godine na inicijativu tadašnjeg direktora Knjaževsko-srpskog teatra, reditelja Dragana Jakovljevića uz podršku Grada Kragujevca. Tadašnje uprave Teatra i Grada prepoznale su potrebu za jednim internacionalnim pozorišnim festivalom koji bi unapredio pozorišni život na ovom prostoru a kragujevačkoj publici, kao i asamblu ovdašnjeg pozorišta pružio uvid u nove teatarske tokove.

Za ovih 17 godina na Joakimfestu izvedeno je više od 150 predstava iz 25 zemalja u kojima je učestvovalo više od 700 pozorišnih stvaralaca.

Dragan Jakovljević je, uz značajnu pomoć teatrološkinje i pozorišne kritičarke Dragane Bošković, selektorski posao obavljao sve do 2011. godine. Od 2012. selektori (ujedno i umetnički direktori) su birani na najmanje dve godine. Svojim selekcijama značajan doprinos festivalu dali su: Goran Cvetković (2012–2014), Željko Jovanović (2015. i 2016), Miloš Latinović (2017. i 2018), Slobodan Savić (2019. i 2020), Branislava Ilić (2021) i Miroslav Radonjić (2022).

Punokrvna komedija sa elementima političke satire "Skupština" na drugoj večeri Joakimfesta u Kragujevcu 12
Foto: Nenad Borisavljević

Drugog dana festivala na Maloj sceni Knjaževsko-srpskog teatra održava se i manifestacija iz pratećeg programa festivala – promocija izdanja Sterijinog pozorja.

Na takmičarskom repertoaru 17. Joakimfesta večeras, treće festivalske večeri biće izvedena predstava „Jugoslavila, moja otadžbina”, po motivima romana Gorana Vojnovića „Jugoslavija, moja dežela” koji su dramatizovali Ivan Velisavljević i Aleksandar Novaković, u režiji Marka Misirače. Predstava je urađena u koprodukciji Pozorišta Prijedor, Gledališta Koper (Teatro Capodistria) i Fondacije „Fridrih Ebert Stiftung” (RS/BiH/Slovenija).

Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.