Nećemo da odložimo koncert zbog SNS mitinga - bićemo ostrvo otpora te večeri u gradu: Krakov povodom nastupa Presinga 1Foto: Filip Andrejević

Koncertna promocija vinilnog izdanja albuma „Povratak u krntiju“ grupe Presing održaće se u petak, 26. maja u 21 sat u Dorćol Platzu.

Zbog opravdanog odsustva flautiste i sempl majstora Acajoce Krstića, Presing će nastupiti u svojoj osnovnoj, gitarskoj postavi – back to basics, a njima će se te večeri pridružiti Sekvoje, gostujući bend, svojevrsna supergrupa sastavljena od članova grupa Block Out, Čovek vuk, Kristali, Dreambirds i Presing, na čelu sa unikatnim frontmenom Nebojšom Ilićem – Roletom.

Povodom koncerta, izdanja vinila, ali i o slučajnosti da se datum nastupa „preklopio“ sa danom SNS mitinga, razgovarali smo sa Vladimirom Markovićem Krakovom, gitaristom benda Presing.

– „Neka ode što pre jer otići mora“, to je refren naše pesme snimljene 1999. Dvadeset i četiri godine kasnije ta poruka je još aktuelnija. Mi nikada nismo bili politizovan bend, ali daleko od toga da smo apolitični. Jedan čovek koji nikada nije radio nijedan stvaran posao u životu izabrao je upravo 26. maj za datum održavanja skupa koji nikome osim njemu ne treba. Mi smo taj datum odabrali za naš koncert daleko ranije – kaže Krakov za Danas i dodaje da jesu razmišljali o odlaganju, jer sasvim je jasno koliko će biti teže održati nastup tog dana.

Međutim…

Nećemo da odložimo koncert zbog SNS mitinga - bićemo ostrvo otpora te večeri u gradu: Krakov povodom nastupa Presinga 2
Foto: Omot

– Odlučili smo da nećemo da odustanemo. Presing će svirati u petak 26. maja u Dorćol Platzu u 21 sat, svega dva sata nakon početka režimskog mitinga ispred Narodne Skupštine. Ne želim da budem pretenciozan i da tvrdim da smo mi ostrvo otpora te večeri u gradu – jednostavno, pravićemo se da slon nije ušao u našu spavaću sobu i održaćemo dobar koncert. Znajući kakvi ljudi su do sada podržavali naš bend, uveren sam da ih ta sitna prepreka neće sprečiti da budu sa nama te večeri – kaže Krakov.

On odlazi korak daje i predlaže sjajnu ideju fanovima iz unutrašnjosti.

– Teško mi je da zamislim da među ljudima koji pristaju da uđu u neki od tih autobusa koji voze na poklonjenje faraonu može biti i nekoga kome naša muzika nešto znači u životu, ali eto zgodne ideje za prijatelje grupe Presing koji su iz manjih mesta u Srbiji: iskoristite priliku, krenite na put se sa vašim bakama i dekama, pojedite besplatan sendvič, uzmite dnevnicu, a onda dođite na koncert Presinga – predlaže Krakov.

A kada smo kod koncerata, muzičar nam deli i svoje sveže iskustvo kulturne scene u Srbiji, pošto je ovog proleća bio u prilici da razgovara sa nekolicinom beogradskih koncertnih prostora u nameri da zakaže koncert svog benda.

Prema njegovim rečima, većim delom su to bile državne, budžetske ustanove, dva privatna kulturna centra i jedan ilegalni. Sa ilegalnim je najlakše i najprijatnije sarađivati, kaže, ali i dodaje da tamo svi žele da nastupaju, a kapaciteti su ograničeni.

Ipak, Krakov budžetske ustanove izdvaja kao najzanimljivije pojave.

– Budžetske ustanove ispostave cenovnik zakupa a la carte – najam sale je toliko, najam naših zaposlenih još toliko, najam opreme je toliko, a imaju i cenu za korišćenje njihovih bilborda na ulazu. Ministarstvo kulture im uplaćuje plate, ali ne i novac za program, pa ko želi da donese program mora sam da plati zakup svega i onda da se prepusti milosti ili nemilosti tržišta i raznih drugih okolnosti. To je malo prepakovani slogan „Prodaj njivu da izdaš ploču“ – primećuje Krakov i dodaje: – Prodao sam „njivu“ i izdao sam ploču, sad bi trebalo da prodam još jednu njivu da bih održao koncert.

No, srećna okolnost je, zapaža on, to što su umetnici pozitivni ludaci koji imaju teranje da stvaraju, ali da zbog toga sva živa srpska umetnička produkcija prelazi u ilegalu.

Krakov zato postavlja ključna pitanja povodom ovog fenomena – Čijim novcem je sagrađena sala koju hoćete da mi iznajmite? Čijim novcem je kupljena oprema koju hoćete da mi rentirate? Od čijeg novca primate te plate?

Te, na ta pitanja i odgovara dodajući suštinsko: – Odgovor na sva tri pitanja glasi: narodnim, odnosno javnim novcem, odnosno novcem od poreza koji je ubiran od mojih roditelja i mene. Pa odakle vam pravo da mi naplaćujete najam nečega što je javno dobro – upitkuje muzičar.

Upitan kako gleda na to što brojni kulturni radnici ovih dana dižu glas u javnosti, Krakov odgovara – Svako ko ima svetiljku treba da svetli. Ipak nije dovoljno samo govoriti.

– Otkriću rupu na saksiji kada kažem da smo kao zajednica u dubokoj krizi, ali osnovna kriza u kojoj se Srbija nalazi nije ekonomska, ni politička, ni moralna. Naša osnovna kriza je kriza ideja. Već više od trideset godina naše društvo nije proizvelo nijednu novu ideju vodilju – primećuje Krakov.

On naglašava da je nekada ideja vodilja naše zajednice bila borba za slobodu i tom cilju su sve snage društva bile podređene. Kasnije je zajednička ideja vodilja bila stvaranje društva socijalne pravde – ta ideja nije sasvim ugašena ali je doživela strahovit lom, primećuje Krakov i dodaje da je mnogi smatraju za izgubljenu stvar.

– Postali smo zajednica zbunjenih defetista. Vreme je da se trgnemo iz tog defetizma i potražimo ili još bolje stvorimo nove ideje u kakvom društvu želimo da živimo. Kada budemo svi zajedno rekli „Mi nismo jeftina radna snaga“, tada ćemo to i prestati da budemo. Kada se svi ili barem većinom složimo oko ideje da niko u našoj zemlji ne sme da bude izbačen na ulicu iz svog doma, tog trenutka će to i stupiti na snagu. Ako budemo puštali da nam otimaju javno vlasništvo, biće nam sve lošije, a ako se osvestimo i poverujemo u ideju da treba ponovo početi stvarati što više javnih dobara, kvalitet života postajaće sve bolji u našoj zemlji – zaključuje Krakov.

I za kraj, vratili smo se na početak, tačnije njihovo vinilno izdanje albuma „Povratak u krntiju“. Upitan da li je vinil ponovo u modi Krakov odgovara – Vinil kod mene nikada nije izašao iz mode.

– Gramofonska ploča je ritualni objekat koji čoveka navodi da pažljivo i sa poštovanjem sluša muziku. Izdavanje ovog albuma na ploči bilo je nikada teže, nikada dugotrajnije i na kraju krajeva nikada skuplje iskustvo. Kao dečak koji je tek učio da svira gitaru, vraćao sam po sto puta ploču unazad skidajući solo deonice Džimija Pejdža, Kleptona, Hendriksa i maštao sam o tome da ću jednog dana i ja izdavati ploče sa mojom muzikom. I evo, objavio sam treću gramofonsku ploču u karijeri i srce mi je na mestu – kaže Vladimir Marković Krakov.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari