Poslednja pesma koju je Sid Baret napisao za Pink Floyd: Velika umetnost kao portret nervnog sloma 1Foto: Snimak YouTube ekrana

Iako je relativno kratko vremena proveo u bendu, pokojni frontmen i gitarista grupe Pink Floyd Sid Baret ostavio je neizrecivo nasleđe rokenrol muzici.

Kako piše Far Out magazin, grupa je još u ranom periodu postala jedan od najuzbudljivijih psihodeličnih bendova na sceni, a Sidove prostrane kompozicije savršeno su oscilirale između opojnih tendencija hipi pokreta i njene tamnije strane koja je, usled bronih zamerki, počela da se ispoljava.

Priča o Sidu Baretu je dobro poznata. Bio je na čelu Pink Floyd-a u momentu kada je bend isplivao na scenu, ali je zbog problema sa mentalnim zdravljem – koje se pripisuje biološkim faktorima i ekstenzivnoj zloupotrebi droga, napustio grupu 1968. U tom trenutku, Pink Floyd ima objavljena samo dva albuma, The Piper at the Gates of Dawn koji izlazi 1967. i A Saucerful of Secrets, koji je usledio naredne godine.

Poslednja pesma koju je Sid Baret napisao za Pink Floyd: Velika umetnost kao portret nervnog sloma 2
Foto: Snimak YouTube ekrana

Nakon napuštanja grupe, njegovo mentalno stanje strmoglavo opada. Uprkos tome, Baret 1970. objavljuje par kultnih solo albuma, The Madcap Laughs i Barrett. Albumi su ugledali svetlost dana uz pomoć njegovih starih prijatelja i kolega iz Floyd-a, Dejvida Gilmora i Rodžera Votersa. Nedugo nakon objavljivanja ploča, Baret se povlači iz javnog života, ostajući samotnjak sve do svoje smrti 2006. Preminuo je sa 60 godina.

Ipak, muzička genijalnost Sida Bareta ostaje nepokolebljiva. Uprkos životnoj tragediji i težini pada on postaje jedno od mitskih bića rok muzike, a među najznačajnije Baretove kompozicije ubraja se „Jugband Blues“, poslednja pesma koju je napisao za Pink Floyd.

U vreme pisanja pesme, krajem 1967. godine, Baretovo mentalno stanje se naglo pogoršava, te se „Jugband Blues“ smatra muzičkim oličenjem njegove šizofrenije. Pesma je objavljena na drugom albumu Pink Floyd-a, A Saucerful of Secrets, 1968. To je bio njegov jedini doprinos albumu, i poslednji objavljeni radom sa grupom. Navodno, menadžment Bareta i Floyd-a je želeo da pesma bude objavljena kao singl, ali su ostali članovi benda i producent Norman Smit, uložili veto.

Jedan od menadžera Pink Floyd-a, Piter Džener se u biografiji Roba Čepmena – Syd Barrett: A Very Irregular Head, osvrnuo na pesmu „Jugband Blues“.

On je opisao Baretov poslednji doprinos bendu, kao i još dve druge pesme koje je napisao otprilike u isto vreme, „Scream Thy Last Scream“ i „Vegetable Man“, kao „zadivljujuće“.

Praveći poređenje tih pesama sa pesmom „Bike“ i „The Scarecrow“ sa albuma The Piper at the Gates of Dawn, on je kazao: „Pomisliš – Ma, dobro, super su one, ali ipak su ove pesme moćno uznemirujuća umetnost. Ne bih želeo da bilo ko zađe toliko u ludilo kao Sid, no, ako već odeš toliko daleko, barem stvori ovako veliku umetnost”.

Kako prenosti Far Out magazin, Džener je „Jugband Blues“ nazvao „izvanrednim ostvarenjem, krajnjom samodijagnozom stanja šizofrenije, i portretom nervnog sloma“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari