Sedam veličanstvenih prvi put na platnu na kom je rođen FEST 1

Od 8. do 14. juna u Kombank dvorani – renoviranom, nekad kultnom Domu sindikata, održaće se 14. Festival evropskog dugometražnog filma Sedam veličanstvenih.

Ovo je prvi festival u ovom nedavno otvorenom preuređenom prostoru u kome Sedam veličanstvenih, na platnu i u dvorani u kojoj je rođen FEST, počinju „novi život“ pošto je početkom godine Centar Sava odlučio da prekine dugogodišnju saradnju sa ovom manifestacijom. Festival će u „pomerenom“ letnjem terminu 8. juna otvoriti poljsko-nemački dokumentarac „Princ i Dibuk“ u režiji Elvire Nivere i Pjotra Rosolovskog. Tokom narednih sedam dana ljubitelji ovog filmskog žanra imaće priliku da vide ostvarenja koja su nedavno imala premijeru i tek započela svoj festivalski život. Dominira nordijska produkcija, a selektor je i ove godine danski kritičar i konsultant Tue Stin Miler.

– Cilj našeg kulturnog poduhvata je promocija vrhunskih filmova i kroz njih vrhunskih kulturnih vrednosti. Takav je i program ovog festivala na kome će biti prikazana najznačajnija dokumentaristička dela izabrana između više od 100 filmova. Ova dela neguju i propagiraju najveće ljudske vrednosti, lekovite i poučne za sve nas – rekao je Zoran Popović, direktor festivala Sedam veličanstvenih, predstavljajući juče filmski program na konferenciji za novinare.

Film „Princ i Dibuk“, koji je u dokumentarističkoj konkurenciji proglašen je za najbolje ostvarenje na Venecijanskom festivalu 2017, priča je o „tri čoveka u jednoj osobi“ – Mihalu Vašinskom, princu, holivudskom režiseru i producentu, koji je radio s najvećim filmskim zvezdama svog vremena – od Sofije Loren i Klaudije Kardinale do Orsona Velsa. Reč je o vrhunskom modernom dokumentarcu izuzetno složene strukture u kom se prepliću arhivski snimci sa snimcima potrage, svedoka i prostora, stvarajući trilersku sliku o istoriji 20. veka – od uspona nacizma u Evropi do holivudskih spektakala.

Holandski dokumentarac „Deca učiteljice Kit“ u režiji Petre Lataster Čiš i Petera Latastera na programu je 9. juna. Ovo ostvarenje u kome su deca glavni junaci predstavlja „briljantnu vizuelnu studiju o učenju, sazrevanju i važnosti i značaju onih koji spremaju društvo budućnosti“. Dobitnik je nagrade Holandske filmske akademije kao najbolji dugometražni dokumentarac 2017. godine.

Taze britansko-nemačka koprodukcija iz 2018. „Naslanjanje na vetar – Endi Goldsvorti“ posle 16 godina ponovo je spojila dva velika umetnika – vajara Goldsvortija i reditelja Tomasa Ridelšajmera, kog bije glas autora koji „slika kamerom“. Oni su 2005. već gostovali na festivalu Sedam veličanstvenih. NJihovo najnovije delo „Naslanjanje na vetar“, koje će biti prikazano 10. juna, priča o stvaranju, umetnosti i umetničkim postupcima, kao i o odnosu čoveka i prirode.

Dansko-švedsko-finska koprodukcija „Lavež pasa u daljini“, u režiji Simona Lerenga Vilmonta je, prema rečima Zorana Popovića, film koji svake nedelje negde u svetu dobije nagradu. Reč je o prvoj Vilmontovoj dugometražnoj dokumentarnoj priči koju je posvetio večnoj temi o dečaku i ratu, koja „nastavlja divnu autorsku nit započetu nezaboravnim poetskim ostvarenjem ‘Ivanovo detinjstvo’ Andreja Tarkovskog“. Ova antiratna drama koja je smeštena u Ukrajinu, a čiji je glavni junak desetogodišnji Oleg, na programu je 11. juna.

Dan kasnije biće prikazan švedski dokumentarac „Događaj u mestu Idre“ u režiji Male Grapengiser, Pera Bifrosta i Aleksandra Riniusa. Reč je o aktuelnom bioskopskom hitu u Švedskoj u kome je ovaj rediteljski trio „kombinovanjem mitova, bajki i svakodnevnog realizma stvorio diskretnu komediju neobične atmosfere“. Mala Grapengiser, poznati švedski reditelj, kao producent otkrila je dvojicu svojim mlađih kolega reditelja sa kojima je napravila ovaj dokumentarac o jednostavnom životu okrenutom prirodi u dubokoj švedskoj provinciji iz koje je moguće dosegnuti i vrhove svetskog biznisa.

Samo dan posle evropske premijere u Šefildu, u Kombank dvoranu 13. juna stiže britanski film „San ima svoju kuću“, čiji je reditelj Skot Barli već proglašen za „najvećeg filmskog autora milenijumske generacije“. On se svojim radovima, koji na poseban način objedinjuju dokumentarne snimke, crteže i animaciju, svrstao u vodeće autore remodernističkog filma i „sporog filmskog pokreta“ (slow cinema movement). Za film „San ima svoju kuću“ – delo snažnog iracionalnog naboja i vizuelno svedočanstvo o svepovezanosti prirode koje budi sva unutrašnja čula – organizatori Sedam veličanstvenih tvrde da je „filmska poslastica“.

Prema njihovim rečima, 14. Festival evropskog dugometražnog filma 14. juna zatvoriće „vrhunsko ostvarenje moderne dokumentaristike“ – film „Preduzetnik“ finske rediteljke Virpi Sutari, koji govori o smislu i vrednostima ljudske egzistencije, prateći od Helsinkija do Kine dva različita tipa preduzetničkog posla – tradicionalni i moderni – futuristički.

Gosti i radionice

Ove godine gosti Sedam veličanstvenih neće biti samo selektor i reditelji, nego i kompozitori, producenti i direktori fotografije, koji će održati radionice u vidu dvosatnih susreta i razgovora sa mladim umetnicima. Prema najavama, glavna zvezda biće Skot Barli, a u Beograd dolaze i Elvira Nivera („Princ i Dibuk“), Petra Lataster Čiš i Peter Lataster („Deca učiteljice Kit“), Stefan Tolc („Naslanjanje na vetar – Endi Goldsvorti“), Simon Lereng Vilmont („Lavež pasa u daljini“), Mala Grapengiser, Per Bifrost, Aleksandar Rinius („Događaji u mestu Idre“) i Sana Salmenkalio, kompozitor muzike za film „Preduzetnik“, za koju je juče rečeno da je „finska ženska varijanta Zorana Simjanovića“, poznata i kao kompozitor klasične muzike i violinista.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari